Avatar billede grind Nybegynder
11. januar 2005 - 17:46 Der er 11 kommentarer

Formattering af tekstfelt

Jeg henter data fra Oracle, hvilket medfører at linieskift erstattes af en firkant. For at fjerne disse fra teksten formatteres som følger:
TEKST1: Erstat([BSSYS_BSF_VARE_BESKRIV.TEKST];"firkanttegn
";Chr(13) & Chr(10))
Desværre medfører denne formattering at feltet ikke længere kan indeholde hele teksten (som ellers er notatfelt),men klipper den af. Kan man undgå at teksten afklippes og stadig bibeholde denne replace,så firkanttegnene fjernes?
11. januar 2005 - 18:33 #1
Jeg går ud fra, at du bruger Replace (i stedet for Erstat).
Jeg ved faktisk ikke om den ikke kan håndtere notatfelter.

Men hvis du prøver at indsætte denne kode i et modul, så kan du bruge mieReplace i stedet for Erstat/Replace:

Public Function mieReplace(Streng As String, Find As String, Erstat As String) As String
    On Error Resume Next
    Dim pos As Integer, findpos As Integer
    Dim tmpStr As String
    pos = 1
    If Len(Streng) = 0 Then
      mieReplace = Streng
      Exit Function
    End If
    tmpStr = Streng
    Do
        findpos = InStr(pos, tmpStr, Find)
        If findpos <> 0 Then
            tmpStr = Left(tmpStr, findpos - 1) & Erstat & Mid(tmpStr, findpos + Len(Find))
            pos = pos
        Else
            pos = pos + 1
        End If
    Loop Until pos = Len(Streng)
    If Err Then
      mieReplace = Streng
    Else
      mieReplace = tmpStr
  End If
End Function
Avatar billede grind Nybegynder
11. januar 2005 - 19:00 #2
ØHH..
Og hvad så i den forespørgsel hvor jeg nu anvender Erstat/Replace. Skal den blot henvise til den org.tabel og felt? Eller skal der være et call til din funktion?
11. januar 2005 - 19:02 #3
du bruger alle de samme parametre - du udskrifter kun Replace med mieReplace
11. januar 2005 - 19:02 #4
Jeg ved som sagt ikke om det virker bedre end den indbyggede funktion...men det er værd at afprøve
Avatar billede grind Nybegynder
11. januar 2005 - 19:03 #5
Jeg mener: Skal min erstat-sætning være som nu - blot med mieReplace istedet for "Erstat"
Avatar billede grind Nybegynder
11. januar 2005 - 19:06 #6
Den går fast. Når jeg trykker CTRL_break for at afbryde står den markeret her:
If findpos <> 0 Then
11. januar 2005 - 19:17 #7
det lyder mere som om, at den ikke er gået i stå. men at den blot er lang tid om at løbe hele teksten gennem. Er det store notat-felter?
Avatar billede grind Nybegynder
11. januar 2005 - 19:27 #8
Jeg vil tro de fleste felter har mellem 200 og 300 tegn. Der er ca 1500 poster.
Kan det være af betydning af databasen fodres via ODBC-kæder til Oracle databasen?
Der kommer ingen resultater. I statuslinien står :"Dette postsæt kan ikke opdateres", og som sagt:_ det ser ud til Access går fast.I hvert fald efter 3-4 minutters test er der intet sket.
Er der evt. en anden metode til at slippe for Oracle's linieskifttegn?
11. januar 2005 - 19:52 #9
Jeg plejer ikke at have problemer med Oracle-tabller. Hvilken frontend er data indtastet i
Avatar billede grind Nybegynder
12. januar 2005 - 06:36 #10
Oracledatabasen er fra et branchespecifikt program for produktionsplanteskoler.
Systemet med kæderne til databasen har vi kørt med et par år uden problemer. Systemet er oprindeligt udviklet til at få en opdateret database på Internettet (via kopiering af sammenkædede data)men nu anvender jeg det også til bl.a. kataloger o.meget andet.Normalt varer det under 45 sekunder at generere et komplet katalog på ca 60 sider med billeder!Så det er hurtigt nok for os.
Altsammen virker uden problemer - det eneste er som nævnt dette lille linieskifttegn som Access åbenbart ikke kender.
At jeg ikke lige laver et kataloggenereringsprogram til Oracle er at jeg INTET ved om oracledatabaser. Der er heller en brugerflade så man kan se hvad man laver. Jeg er gartner - ikke programmør.
Men måske kan du fortælle mig hvorfor min database arbejder langsomt online.Normalt tager det 5-10 sekunder at vise detaildata på en plante. Men siden jeg har flyttet databasen hjem på min egen webserver tager det 1-2 minuttter. Se evt. her:
http://www.grinderslev.dk (prøv selv at søg en plante - og "Se mere" på den)
Avatar billede grind Nybegynder
12. januar 2005 - 06:37 #11
OK- dette spørgsmål burde måske oprettes under noget Internet istedet.