Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. januar 2005 - 14:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med en udregning

Jeg har et excel ark som jeg har brug for hjælp til...
Hvem vil hjælpe - hvem kan jeg sende arket til... det er lidt komplex.

Noget i denne retning:
Hvis X>A så skal den lave en udregning og smide resultatet i feltet, men samtidig må resultat den smider i felt max være på et beløb skrevet i feltet ved siden af...
HVis så X<A, så skal resultatet i feltet skrives som 0

Næsten sådan skal det forståes, men som sagt er det nemmere hvis i får selve regnearket...
Kan jeg sende det til nogen?

Håber en vil hjælpe!

EsbWeb
Avatar billede overchord Nybegynder
11. januar 2005 - 14:47 #1
Det skulle kunne lade sig goere ved at lave en dobbelt if/hvis saetning

generelt princip
HVIS(X>A, HVIS(beregning(x)<A, 0, beregning(x)))

Jeg kan dog ikke lige gennemskune om det er den "samme" A du refererer til begge stedet. Proev et at smide ligningen samt et specifikt eksempel.
Avatar billede tobler Nybegynder
11. januar 2005 - 14:53 #2
Jeg går ud fra at X står i A1 og A i B1 formlen her kommer i C1 og max er i D1:
=IF(A1>B1;IF(A1*1,5<D1;A1*1,5;D1);0) eller på dansk: =HVIS(A1>B1;HVIS(A1*1,5<D1;A1*1,5;D1);0)

du må selv erstatte 1,5 med din beregning.
Avatar billede jmeincke Nybegynder
11. januar 2005 - 15:38 #3
Alternativt kan du gøre følgende:

I række a har du x. I række b har du det max som du taler om. I række c har du det beløb det max må være. I række d skriver du så =hvis(a1>b1;maks(udregning;c1);0)

Den siger at hvis det tal du skriver i a er større end b så skal den tage det maksimale af din udregning og det som der står i c. Ellers skal den skrive 0.

Så skulle du være kørende
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
11. januar 2005 - 15:45 #4
jmeincke>
Hvad nu hvis udregningen giver et tal der er større end det der står i C1?
Bliver det så ikke udregningen der bliver maksbeløbet eller er det netop C1 der difinere hvad maks er!?
Avatar billede jmeincke Nybegynder
11. januar 2005 - 15:47 #5
Jeps - min fejl - det skal selvfølgelig være minimum.

=hvis(a1>b1;min(udregning;c1);0)

Beklager meget - men ja det er max der defineres i c1 og så tager den minimum af c1 og din udregning
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
01. februar 2005 - 15:26 #6
jamen jmeincke - jeg kunne jo bruge dit, så lig endelig et svar... :D
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
15. april 2005 - 01:09 #7
ok - jmeincke lagde ikke svar - jeg lukker nu :D
Avatar billede jmeincke Nybegynder
15. april 2005 - 07:54 #8
Det var en skam - jeg har desværre haft for travlt til at opdage at du bad mig om et svar...
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
15. april 2005 - 11:23 #9
vil du gerne ha point - så opretter jeg et nyt spg og der kan du få point!?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
15. april 2005 - 11:24 #10
jeg vil gerne gi dig dem - dit svar var virkelig vigtig på det tidspunkt!
Avatar billede jmeincke Nybegynder
15. april 2005 - 11:40 #11
Det må du gerne.