Avatar billede guddo Nybegynder
10. januar 2005 - 22:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

iBook, PowerBook eller eMac?

I øjeblikket er jeg igang med en medieuddannelse. Den uddannelse kræver selvfølgelig en god computer, hvilket jeg har tænkt mig at investere i.

Jeg er ikke den store Macintosh nørd, og vil derfor gerne have Jeres hjælp til køb af en computer.

Jeg står mellem valget ef en iBook, en PowerBook eller en eMac:
1) iBook
- Det er noget med at skærmen på en iBook ikke er optimal?
2) PowerBook
- En PowerBook har jeg hørt er mere til at spille på?
3) eMac
- eMac'en er selvfølgelig ikke så nem at slæbe med rundt, men for mig at se er det ikke så besværligt. Jeg har godt nok ikke haft den i hånden og ved ikke hvor tung den er. Men i mine øjne er det smart at en "stationer" er i en "skærm".

Det kan også være jeg skal over i PC? Og hvorfor?

Som i kan se fatter jeg ikke en brik af køb, og vil derfor gerne have nogle råd etc.

På forhånd tak =]
Avatar billede guddo Nybegynder
10. januar 2005 - 22:53 #1
Det er også noget med iBook G5 snart kommer?
Og at iCore kun er på en PowerBook? Og hvad er det der iCore?
Avatar billede egonspock Seniormester
10. januar 2005 - 23:25 #2
hehe, ja hvad er iCore? Prøv at vente til i morgen aften og se hvad Steve Jobs annoncerer på MacWorld. Men hvis du skal i gang med en medieuddannelse vil jeg anbefale en PowerBook, da den er en professionel maskine, der kan slæbes rundt, og det er fedt at kunne gå til timer og lave lektier hvorsomhelst, når somhelst. Den eneste fordel en stationær har, er at den kan bruges som server og trådløs router, som man så ikke skal have ved siden af. Men vent til i morgen aften og følg med på nyheds-sitene: http://macsurfer.com http://mediamac.dk http://macnyt.dk og se hvad der sker!
Avatar billede guddo Nybegynder
11. januar 2005 - 08:55 #3
Jeg har tænkt mig at bruge mellem 20-22k uden moms, det må kunne gøre det.

Der er også noget med studierabat? Hvordan foregår det? Og hvem kan få det, og hvordan?
Avatar billede egonspock Seniormester
12. januar 2005 - 00:07 #4
Nå, der kom ingen laptop-nyheder, eller eMac, for den sags skyld.
Først eMac'en. Den er tung som en ond ting, og de tidligere udgaver larmer en del (Det skulle være mindre i de nye, men jeg kan ikke bekræfte det) Men den er billig, selvom jeg ville konfigurere den en del dyrere end standardmodellen. (Superdrive+1 GB RAM+160 GB HD+Airport Extreme+Bluetooth wireless keyboard+mouse giver ikke 6.240, men 9.358).
Måske ville en iMac være bedre, hvis det skulle være en stationær, alene fordi den ser så cool ud :-)
Men seriøst. Så ville jeg vælge en bærbar. Jeg har selv skiftet en iBook til en Powerbook, da den virkelig har flere hestekræfter at gøre godt med. Måske ikke umiddelbart, men prøv at læs detaljerne: på min Powerbook kan jeg tilslutte to USB2-drev+1 Firewire 400+ et Firewire 800-drev og de er alle på deres egen controller, så det er nok motherboardet, der ikke kan følge med  her. Det er så gennemført professionelt :-). Og jeg har i øvrigt også en iMac. Lige nu checker jeg Apple Store på min iMac, svarer på din forespørgsel på min PowerBook og ser MacWorld på den tilsluttede 20"-Apple-skærm :-) heaven :-)
Men sørg for at få mindst 1 GB hukommelse, eller minimum 512 MB som en klods(vigtigt at bestille på den måde, ellers må du smide en 256 MB ud når du får mere) og derefter købe noget ekstra ram fra f. eks. http://crucial.com/eu/index.asp - OSX spiser RAM til morgenmad ;-)
Vær opmærksom på at nogle af pengene måske bør gå til softwarekøb som Adobe Photoshop, eller hvad du nu skal bruge til studiet, og du kan typisk få den slags programmer med studierabat.
Studierabat hos Apple kan du få der hvor du køber Apple(formentlig) i butik eller på http://www.store.apple.com/Catalog/dk/Images/routingpage.html - Det er værd at tage med :-), men husk at Apple-RAM formentlig er for dyr uanset hvad.
Hvis du køber en bærbar, så er det nok en god ide at få en tillægsforsikring eller AppleCare, da sådan noget udstyr bliver udsat for lidt af hvert.
Men køb roligt en Apple. Du vil glæde dig til at bruge den hver dag du vågner :-)
Avatar billede guddo Nybegynder
12. januar 2005 - 17:44 #5
Altså dvs jeg skal købe en PowerBook, godt så.
Jeg var nede i et Apple Center idag og fik en udskrift på følgende:

1 x PowerBook G4/1.5Ghz 15,2"/128/512mb/80GB/5400/Combor/AE/BT/Bacpack = 16.672,00
1 x Studierabat = -897,12
-2 x 256 MB RAM til PB G4, iBook G4 og iMac G4 = -896,00
2 x Kingston 1GB RAM til PB G4 12" 15" 17" = 6.078,40
1 x Montering af RAM/Kort/Drev = 199,00
1 x Microsoft Office 2004 Mac Student Teacher = 1.319,00
----------------------------------------------------------------------------------
I alt = 22.475,48 uden moms (28.094,35)

Det er mange penge :)
Avatar billede guddo Nybegynder
12. januar 2005 - 17:45 #6
Accepterer lige dit svar, men håber du gider forsat at hjælpe :)
Avatar billede guddo Nybegynder
12. januar 2005 - 17:54 #7
Inde på apple.com/dk/ (incl studierabat) koster det hele 23089,02 uden moms.

Hvordan kan der kun være en forskel på 613,54 kr, når rammene koster 2422,40 kr mere på deres hjemmeside end i det center jeg var hos?

Han fortalte mig godt nok at de havde meget billgere ram, end på hjemmesiden, men så burde foreskellen da også være på 2422,40 kr?
Avatar billede guddo Nybegynder
13. januar 2005 - 18:35 #8
Jeg har besluttet mig:

Køber Mac'en på apple.com med std ram, sender computeren over til Office line hvor de så sidder 2GB ram i for mig. Det er ifl. mine udregninger den billigste metode.
Avatar billede egonspock Seniormester
14. januar 2005 - 01:13 #9
Jeg var lige væk et par dage, men det lyder fornufigt. Regnestykket lyder lidt underligt, men mon ikke du overlever det :-)

Men tillykke med det, du bliver helt klart glad for den :-)
Avatar billede guddo Nybegynder
14. januar 2005 - 11:20 #10
• 256MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM
• ATI Mobility Radeon 9700 64MB
• 80GB Ultra ATA drive (5400rpm)
• DVD/CD-RW
• AirPort Extreme Card
• Keyboard & Mac OS
• 1.33GHz PowerPC G4
• 15.2-inch TFT display
• 56K internal modem
• Power Adapter
• Battery

Price: DKK 12.113,82 + 6.180,00 (RAM) + 250,00 (Montering) - 772,5 (RAM retur)

Subtotal: DKK 20799,78
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
17. januar 2005 - 00:45 #11
Hej jeg er selv medie-mand og går på SDU i Odense - hvad for en medieuddannelse er du på?

Jeg har for resten selv en PowerBook 15,2" med 1,33 GHz G4 processor, der bare er perfekt til Video Redigering - er meget glad for den. :-)

Mht. iCore - det hedder i virkeligheden CoreImage og CoreVideo - disse to teknologier er revolutionerende i mine øjne, da de kommer til at betyde real-time billed- og videobehandling samt manipulation. Med andre ord kan man bearbejde video og billeder helt uden ventetid (selvfølgelig er det relativt, men det kommer i hvert fald til at gå rigtig hurtig!)

Der findes i forvejen noget der hedder CoreAudio som gør Mac til den bedste platform til prof. lydbehandling.

Og CoreImage og CoreVideo kommer med Tiger (Mac OS X 10.4) om (mit gæt) 3-5 måneder. Man skal dog være opmærksom på at CoreImage/Video først rigtig kommer til udtryk når der begynder at komme programmer der udnytter teknologierne.
Avatar billede guddo Nybegynder
17. januar 2005 - 09:22 #12
Jeg går på Medieskolerne i Viborg :)