Avatar billede henri Nybegynder
19. marts 2001 - 14:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sum på en sum i en rapport

Jeg har en rapport med gruppetotaler på flere niveauer. Normalprocedure er at skrive ”sum([detaljepost])”, for at få summerne. Imidlertid er mine rådata opstillet på en måde, der gør at jeg ikke får den korrekte sum på denne måde.
Hvordan kan jeg lave en sum på niveau 2 af alle niveau 1 summer?

Mvh Henriette
Avatar billede palle_hansen Nybegynder
20. marts 2001 - 09:06 #1
I Egenskaber for sidefod eller en gruppefod (ex. feltet navn er grupperet) der vælger du hændelsen
\"Vedformatering\" hvor du så opsummere dine felter.

Start evt. med at initialisere dine summerings variabler i hændelsen \"VedÅbning\" og husk også oprette dine variabler i toppen af din hændelse kode.

mvh.
palle
Avatar billede henri Nybegynder
20. marts 2001 - 10:28 #2
Hej Palle!

Okay... nu er jeg ikke lige nogen haj til programmering i Access.
Jeg har oprettet følgende hændelsesprocedure (\"Vedformatering\").

Private Sub Gruppefod1_Format(Cancel As Integer, FormatCount As Integer)

Dim SumNiveau2 As Single
Dim SumNiveau1 As Single

SumNiveau2 = SumNiveau2 + SumNiveau1

End Sub

Er det sådan du mener?

Hvad skal jeg skrive i feltet kontrolelementkilde for at få beregningen til at optræde på rapporten?

Mvh Henriette
Avatar billede palle_hansen Nybegynder
20. marts 2001 - 11:59 #3
Hej

Yes, noget i den stil, men dine summerings variabler skal være uden for din sub.

Din skal jo være tilgængelig under hele forløbet
Ex.
Option Compare Database
Dim Sum1 as single
osv.

Private sub XXXX
...

Og til sidst anbring en tekstbox uden binding til et database felt, og giv ex. navnet Ialt.

I din hændelse for sidenfoden kan du så skrive

Me.Ialt = Sum1  (Me er lig med rapporten)

mvh.
palle

Avatar billede henri Nybegynder
20. marts 2001 - 12:57 #4
Hej Palle.

Jeg får følgende fejlmeddelse:

\"Udtrykket VedFormatering, du indtastede som indstilling af hændelsesegenskaben, gav en fejl: Medlems-ID\'et findes allerede i et objektmodul, som dette objektmodul kommer fra...\"

og så står der yderligere tekst i fejlmeddelsen vedr. andre fejlmuligheder...

Hvad betyder det, og hvor går det galt?

Mvh Henriette
Avatar billede palle_hansen Nybegynder
20. marts 2001 - 13:16 #5
Hej

Send mig en e-mail pha@sfk.com, så finder jeg et eksempel til dig. ;oD

mvh.
palle
Avatar billede henri Nybegynder
20. marts 2001 - 14:38 #6
Hej igen!

Jeg har fået elimineret fejlmeddelelsen.

Betyder initialisere at sætte de erklærede variabler lig med nul?

Mvh Henriette
Avatar billede palle_hansen Nybegynder
20. marts 2001 - 16:06 #7
Yep ! eller den nu ønskede værdi.

En lille fejl fra min side, du skal ikke bruge <Me> i rapporter, kun på forms.

bare referere til tekstbox\'en navn.
Ialt = Sum1

eller det kunne være et regnestykke

Beregn_1 =(1 - (Avg_1 / (Sum_value_1 / Antal_1)))
Avatar billede henri Nybegynder
21. marts 2001 - 08:18 #8
Nu tror jeg at det kommer til at fungere... Tak for hjælpen.

M
Avatar billede henri Nybegynder
21. marts 2001 - 08:22 #9
... hov, jeg trykkede for tidligt på \"Udfør\"...

Mvh Henriette
Avatar billede henri Nybegynder
21. marts 2001 - 14:51 #10
Hej igen Palle.

Det fungerer ikke helt efter hensigten. Jeg har tilladt mig at sende en testdatabase til dig.

Jeg har forsøgt at summere feltet \"SumOperationBonustid\" i feltet \"SumRessourceBonustid\". Af en en eller anden årsag bliver den første summerede værdi forkert, mens der i den næste er lagt den korrekte værdi til.

Kan du hjælpe med en forklaring?

Mvh Henriette