Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 10:57 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Stilstående computer efter opstart

Halløjsa,

jeres yndlingsproblemskaber har et lille problem med sin computer. Jeg vågnede her i morges og tændte for den, hvor efter den ikke startede op ordentligt, den stod så at sige stille midt i opstart. Jeg trykkede på Reset-knappen, og den startede op igen, denne gang ordentligt, men den gik ind i Windows XP med en grafikmode på 4 bit og skærmområde på 800 x 600. Jeg tænkte, at det nok var grafikdriverne der var noget med, så jeg geninstallerede dem: installationen foregik uden problemer, men den kom undervejs en advarsel om at grafikkortet ikke var godkendt af Windows XP. Jeg ignorerede advarslen, færdiggjorde installationen og genstartede, hvorefter den startede perfekt op i 1152 x 864 med 32 bit-farver, som jeg normalt har. Pludselig skete der bare det efter nogle minutters tid, at computeren bare lukkede ned og genstartede.
Og det er her, problemet er. For uanset hvad jeg prøver for at få den til at tændes igen, så går den bare i stå. Da den genstartede, forventede jeg bare, at den ville starte op normalt, og at det blot var en lille fejl. Imidlertid så det ud til at den arbejdede i et stykke tid, hvorefter den bare stoppede og blev totalt stilstående. Jeg kunne intet se på skærmen, da den var på stand-by hele tiden og er det nu; dens lampe skifter ikke til grøn på noget tidspunkt, men forbliver orange. Og sådan foregår det hele tiden: Tænd, load, stå stille, intet sker. Hvad kan der være sket, og hvad kan der gøres? Vær venlig at hjælpe, hvis muligt.

Venlig hilsen,
~ Rollo
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 11:56 #1
Hej
Prøv en rep. af xp.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XPCD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 13:32 #2
Det lyder fint, men da den heller ikke kan komme i kontakt med mine Windows XP startdisketter, er det da muligt? Det ligner ikke, at BIOS har nogen stor indflydelse på opstarten lige nu, men kan den have det? Har prøvet at holde Delete ned for at starte BIOS, men intet tegn...
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 13:36 #3
?
Har du ikke en xpcdrom?
Genstart pc med denne i dit cdromdrev.
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 14:09 #4
Har ikke en Windows Professional CD på mig i øjeblikket, men skal det være den, eller kan det godt være Home?
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 14:36 #5
Hmm.
Er nok bedst du bruger den rigtige version.
Men du kan da prøve med home.
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 15:09 #6
Jeg satte Home i, men den loadede ikke noget som helst - præcist som før. Noget tyder på, at det er BIOS-mekanismen, der højst sandsynligt er noget galt med, men jeg aner det virkelig ikke...
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 15:17 #7
Kan du ikke komme ind i bios ?
Genstart pc tryk del eller f2.
Inde i bios skal første boot stå til cdrom.
Men er bios håbløs så lav denne:

Sluk pc.På stikkontakt
Find dit batteri på bundkortet.
ved siden af dette sidder en lille jumper .Typisk jbat1.
Den sidder normalt på ben 1+2.
prøv at sætte den på ben 2+3 i ca.30 sek.
Derefter sætter du den tilbage på ben 1+2.Prøv så at starte igen og lad mig høre.
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 15:56 #8
Kan du fortælle mig placeringen af disse ting ud fra bundkortet? Det er første gang nogensinde jeg sidder og roder med ting inde i computeren, så...
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 16:08 #9
Hej
prøv at se om du kan finde det i din manual.
men kan du for øje på batteriet,kan du bare pille det af vente 2 minutter og sætte det på igen.men husk nu at slukke på stikkontakten.
skriv lige alt hvad du har gjort af mine forslag.
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 16:12 #10
Kan du fortælle mig hvordan de ser ud, batteriet eller jumperen?
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 16:23 #11
ja da.
Batteriet er rundt og metalagtig.Sidder med en lille klips eller skrue.
Men dette kan du som sagt læse dig til i manuelen til dit bundkort.
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 17:12 #12
Prøvede det med jumperen (fandt den), men det virkede ikke. Batteriet var desuden heller ikke til at få fri...
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 18:01 #13
men lad mig høre alle disse ting som jeg har skrevet ,du har prøvet.
Avatar billede rollosb Nybegynder
09. januar 2005 - 18:05 #14
Først prøvede jeg at sætte Home CD'en i drevet, men den gad ikke at boote på grund af BIOS. Da fjernede jeg kabinettet, og fandt jumperen lige ved siden af batteriet på det nedre bundkort. Jeg tog den ud og satte den i 2-3 i stedet for 1-2 i cirka 40 sekunder. Jeg satte den ind igen, ud igen og denne gang i 30 sekunder. Jeg havde forinden prøvet at få batteriet ud, men det sad utrolig godt fast, så jeg droppede det. Jeg satte kabinettet på igen, sluttede det hele til og tændte, men intet nyt resultat.
Avatar billede patrion Nybegynder
09. januar 2005 - 18:09 #15
Fint.
men du har ikke prøvet at komme ind i bios.
Sluk maskinen.
Tænd og hold del.knapen nede mens den starter op.
Læs hele denne tråd forfra.
Avatar billede rollosb Nybegynder
10. januar 2005 - 07:02 #16
Det virkede ikke...
Avatar billede patrion Nybegynder
10. januar 2005 - 07:10 #17
Hvad virkede ikke?
Avatar billede patrion Nybegynder
18. januar 2005 - 08:42 #18
Problemet løst?
Avatar billede rollosb Nybegynder
18. januar 2005 - 13:24 #19
Nu er det, du var den eneste, der hjalp, så du får pointene...takker!