Avatar billede thomas_nj Nybegynder
08. januar 2005 - 23:49 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Partitionering af hardisk

Hej eksperter

  Jeg kan ikke lige huske udtrykket for det jeg skal bruge, men det er en slags plan over hvordan jeg skal organisere partitionerne på en hardisk.

  Det drejer sig om en 120 gb hvorpå jeg gerne vil have følgende partitioner
  Win Xp : 30 GB
  Boot : 32 MB
  Swap : 1024 MB
  Gentoo linux: 10 GB
  Lager: Resten.

Mit spørgsmål er bare hvilke drev det vil være en fordel at oprette som primære og hvilke jeg skal have som extended?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2005 - 09:42 #1
Lidt pudsigt spørgsmål, Windows kan KUN starte fra en primær partitior
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
09. januar 2005 - 12:38 #2
Kommer af et jeg eksempelvis ikke ved om en extended er langsommere, om man kan have swap / boot partition osv. Kort sagt det eneste jeg er 100% sikker på kan ligge i den exteded er lager pladsen
Avatar billede irit Nybegynder
09. januar 2005 - 19:54 #3
Windows XP: Primær
Boot: Primær
Swap: Type 82 under partitionering gennem gentoo (swap)
Gentoo linux: Primær
Lager: Primær

Hvis du følger gentoo håndbogen, anbefaler den at boot er primær, / (Root partitionen) som primær, og swap self. swap. Så man kunne jo bare gøre som jeg nævner.

Eller man kunne lave XP som primær. Og så oprette en udvidet, og så lave resten som logiske indeni.

Husk dog på, at hvis du laver resten som nfts vil du ikke være i stand til at skrive til den fra gentoo.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
09. januar 2005 - 21:11 #4
Laver den som fat32. Hvad mener du med swap? Jeg har jo et max på 4 partitioner så det bliver: XP, boot, gentoo. og så swap og lager i den udvidede?

Har altid lavet swap som en partition men kan den også laves som fil?
Avatar billede gozar Nybegynder
09. januar 2005 - 22:43 #5
ja.

dd if=/dev/zero of /swapfil bs=1M count=512
mkswap /swapfil
swapon /swapfil
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
09. januar 2005 - 23:48 #6
Hvilken forskel gør det om man har en fil eller en partition? Kører det ene bedre end det andet?
Avatar billede irit Nybegynder
10. januar 2005 - 14:11 #7
Du har da ikke ik max på 4 partitioner. Du har et max på 4 primære partitioner.
Men altså, dengang jeg kørte med gentoo, havde jeg følgende:

Windows C: nfts primær
Windows H: nfts primær (lager)
Udvidet:
Inden i den udvidet:
boot: logisk
/: logisk
swap: logisk

Ved ikke om det gøre det helt store om man kører med swap som en fil eller partition. Men jeg vil da nabefale at tage den som en partition.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2005 - 15:59 #8
Swap skal køres som partition
Avatar billede gozar Nybegynder
10. januar 2005 - 17:18 #9
helgec hvad basere du det på?

du kan jo evt prøve at boote op uden swap og så oprette en swap fil!

test:~# cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>  <type>  <options>      <dump>  <pass>
proc            /proc          proc    defaults        0      0
/dev/sda1      /              ext3    defaults,errors=remount-ro 0      1
#/dev/sda5      none            swap    sw              0      0
/dev/hdc        /media/cdrom0  iso9660 ro,user,noauto  0      0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0      0
test:~# free -m
            total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:          251        51        199          0          4        37
-/+ buffers/cache:          9        241
Swap:            0          0          0
test:~# dd if=/dev/zero of=/swapfil.swap bs=1M count=100
100+0 records in
100+0 records out
104857600 bytes transferred in 1.921967 seconds (54557438 bytes/sec)
test:~# mkswap /swapfil.swap
Setting up swapspace version 1, size = 104853 kB
test:~# swapon /swapfil.swap
test:~# free -m
            total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:          251        155        95          0          4        137
-/+ buffers/cache:        13        237
Swap:          99          0        99
test:~#

og efter at have startet et par xsessioner begynder swap filen at blive benyttet

test:/# free -m
            total      used      free    shared    buffers    cached
Mem:          251        214        36          0        20        85
-/+ buffers/cache:        109        141
Swap:          99          1        98
test:/#
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2005 - 19:07 #10
"helgec hvad basere du det på?"
Nu er det jo dig der li`som vil lave revolution og al ære og respekt for det uden nytænknink så det jo sort ud for os alle, men så syntes jeg også at det var mere rimeligt at du forklarede hvad du baserer din påstand om at foretrække swapfil fremfor swappartition på.
Hvad tror du i øvrigt der hurtigst ind og udlæser data, en swapfil eller en swap partition ?
Avatar billede gozar Nybegynder
10. januar 2005 - 19:40 #11
Jeg har ikke udtalt mig om hvad der er best. Det har jeg ikke undersøgt, så det er jeg ikke kvalificeret til at udtale mig om. Jeg har tilgængæld påstået at swap saktens kan være en fil istedet for en swap partition. Hvilket jeg så beviser da du siger og jeg citere: "Swap skal køres som partition"

Live cder som knoppix benytter swap fil hvis der ikke er en swap partition, hvis der er et filsystem som knoppix kan læse og skrive til, samt hvis der ikke er nok fysisk ram i computeren,

Så revulutionen er skam startet. Dog ikke af mig :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2005 - 19:54 #12
Ok så har jeg misforstået dig lidt. Da jeg skrev "Swap skal køres som partition" skulle det forstås som at sådan er det normalt og jeg må fastholde at ind og udlæsning sker langt hurtigere fra en partition som fra en fil.
Iøvrigt syntes jeg vi har fjernet os temmeligt langt fra spørgerens oprindelige spørgsmål
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
10. januar 2005 - 20:18 #13
Egentlig ikke. Fik faktisk en del ud af jeres lille diskussion.

  gozar & irit >> Gider I ikke svare?
Avatar billede gozar Nybegynder
10. januar 2005 - 21:18 #14
Jeg er tilbøgelig til at give dig ret,
Jeg har ikke hardware til at teste på. Men jeg tror at hastigheden fra at læse og skrive diregte til og fra swap partitioner iforhold til læse og skrive til en fil skal måles i milisekunder.

Sådan som jeg læser man siden til mkswap må swap filen iøvrigt heller ikke være fragmenteret.

Det vidunderlige er jo i virkeligheden at man har et valg.
Avatar billede irit Nybegynder
11. januar 2005 - 13:53 #15
thomas_nj, på hvad?

Med hensyn til swap, så har jeg _altid_ kørt med en seperat partition til min swap.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
11. januar 2005 - 13:55 #16
irit>> Bruger dit skema.