Avatar billede carparknorth Nybegynder
08. januar 2005 - 21:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Realtime monitor

Er der nogen måde hvorpå man kan lave et program, som fungerer som realtime monitor? Altså ikke noget med at programmet opdaterer en hvert 5. sekund, men ren og skær realtime.

Man skal med andre ord kunne se ændringer på SQL-databasen i det sekund der bliver lavet en ændring i databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2005 - 21:55 #1
Der er ikke noget problem som sådan i VB.NET - det du efterspørger
løses normalt ved det man kalder "observer pattern".

Det kan sagtens laves i VB.NET, men men men jeg kender ingen
database som understøtter den slags.

Og så er du jo nok lige vidt.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2005 - 21:55 #2
Hvis du vil monitorere skal du hooke dig på den applikation som opdaterer
databasen ikke selve databasen.
Avatar billede carparknorth Nybegynder
08. januar 2005 - 22:16 #3
Observer pattern'et består model/view/controller. Min database er Model, mit view er der hvor jeg kan se mine data og min controller er vel som sædvanligt tastetur. Så bruger jeg attach() på model (applikationen).

Jeg har nogle sider i ASP, der skriver i min database. Det jeg gerne vil have er at jeg kan se realtime lige så snart der er en, der opdaterer databasen. Hvordan laves attach() mellem ASP-filen og mit VB.NET program, så det foregår realtime?
Avatar billede burningice Nybegynder
09. januar 2005 - 04:17 #4
du blander vist... view, controller, model er et MVC-pattern, men implementerer ofte observer pattern.

Observer pattern består af subject og observer. Subject i dit tilfælde er databasen, eller data'erne i den, og Observeren er vb.net programmet.
For at kunne gennemføre det bliver dit subject nød til at vide at det bliver observeret. Det er nok ikke så nemt at kode din database om, så det er asp-filen du skal have fat i. Her skal du kunne kalde en metode i observeren som fortæller den at der er sket en ændring.

Der er et eksempel her i vb.net: http://www.codeproject.com/vb/net/ObserverVB.asp
Avatar billede jens_jul Nybegynder
09. januar 2005 - 08:52 #5
Nå ok.. Er lidt ny i alt det her med design patterns. Synes bare at model/view/controller altid bliver vist som et observer pattern. Hvad er et MVC pattern så?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2005 - 12:39 #6
Observer pattern er et kode pattern d.v.s. "Hvordan".

MVC pattern er et arkitektur pattern d.v.s. "Hvad".

Observer pattern kan iøvrigt sagtens bruges til andet end MVC.
Avatar billede carparknorth Nybegynder
28. januar 2005 - 22:55 #7
Ok.. Jeg takker.. Læg et svar og jeg skal fordele points..
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2005 - 22:56 #8
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
28. januar 2005 - 23:00 #9
Var det meningen at jeg skulle have dem alle ?
Avatar billede burningice Nybegynder
30. januar 2005 - 11:54 #10
jeg overlever nok uden :)