Avatar billede planet_orion Nybegynder
08. januar 2005 - 12:18 Der er 15 kommentarer

Ang. ingen mirror på en server

Hej Alle,

Vi har overtaget en installation hvor der ligger SBS 2003 server på. Hele server er konfiguret perfekt, undtaget lige en ting. Der er ikke nogen form for Raid/mirror i server. Der sidder en raid controller i server, men den er opsat med en enkelt harddisk og ingen mirror.

Mit spørgsmål er så:

Kan man på en eller andet måde få det opsat? Eks. ved at sætte 2 harddisk i, mirrror dem, og ghost data over på dem eller sådan.
Er dette nogen som kan lade sig gøre, eller er det bare umuligt?

Mvh.

Allan
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 12:24 #1
Hvis det er en ordentlig raid controller, en hardware baseret, så skulle det være nok at smide en ekstra disk i, sætte den op når den booter, så skulle den selv lige stå at synkronisere. Men jeg ville i alle omstændigheder tage en fuld backup af serveren før jeg gør det ! I tilfælde af at et eller andet går galt !
Avatar billede planet_orion Nybegynder
08. januar 2005 - 12:35 #2
Ja, men hvis man laver et mirror, sletter den så ikke alt hvad der ligger på diskene?
Kunne man ikke bare ghost lortet overbagefter... eller er det bare nogen jeg tror man kan :)
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 12:44 #3
Er det mig der bare skulle være blevet i min seng imorges ?

Tænke, tænke, lave et image, lave raid, ligge image ind, må være den rigtige måde ! I hvert til fald den sikreste !

Husk altid inden man laver sådanne operationer, at være sikker på man har sin backup iorden !
Avatar billede planet_orion Nybegynder
08. januar 2005 - 13:25 #4
Ja, det kunne godt være jeg skulle ha blevet i seng!

Backup er ikke spørgsmålet her!

Jeg er mere interreseret i at vide om det KAN lade sig gøre eller ej :) Vil server boot igen efter at man har lavet et ghost af server, smidt 2 nye harddiske i, lavet et mirror på dem, og ghost data over på de 2 harddiske? Jeg tænker også mere på OS´et? Er der ikke nogen gange forskel på de driver som bliver brugt til når det er en single harddisk, eller når man har stribe/mirror set? Det er jo en SATA controller vi snakker om, og de er jo ikke helt vild avanceret :)

Mvh.

Allan...
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 13:34 #5
Hvad er det for en SATA controller ?
Avatar billede planet_orion Nybegynder
08. januar 2005 - 13:44 #6
Mener det er en Promise SATA controller, TX-4... hvis jeg ikke husker helt forkert...
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 13:49 #7
Er det sådan en Onboard udgave ?
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 13:54 #8
Hvis det er en Promise SATA controller TX4, så skulle der ikke være raid på den ?

http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?productId=98&familyId=3
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 14:09 #9
Jeg mener ikke det kan lade sig gøre med et image - umiddelbart , du skal tænke på at også driverne til controlleren ligger i imaget - skulle det være muligt skal du installere driveren i imaget.

Ellers vil jeg mene at den bedste løsning er at tage backup af hele serveren ,placere det på en ledig disk eller tape.

Konfigurere dit mirror (fra din bootsetup til mirror)

Installer på dit mirror og indlæs backup - pøj med det.
Avatar billede lap Nybegynder
08. januar 2005 - 21:54 #10
Som Leif skriver i første indlæg: Hvis det er hardware raid, så skal der ikke laves nogle ghost images. Controlleren skal selv håndtere det - det vil sige, at disken monteres og controller konfigureres.

Herefter vil data blive spejlet over til den anden (nye) disk - det tager lidt tid, men klares af sig selv.

Det er i hvert fald metoden jeg har brugt en del gange (dog ikke på en s-ata controller - kun scsi).
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 22:26 #11
ok - så lad os afvente resultatet fra spørgeren - jeg er enig med de andre i at der skal tages backup inden du går igang.
Avatar billede lap Nybegynder
08. januar 2005 - 23:07 #12
jeg kan ikke være mere enig - en backup skal der selvfølgelig til :-)
Avatar billede planet_orion Nybegynder
09. januar 2005 - 11:28 #13
Hej Danny,

Det lyder rigtig det du sige, synes også jeg har hørt at det skulle give problemer med driver.

Backup, er stadig ikke spørgsmålet, men tak fordi det nu er blevet nævt 100000 gange :)

Nåh, jeg må lige prøve det af...
Avatar billede serverservice Praktikant
09. januar 2005 - 17:45 #14
->planet orion , det er jo ikke uden grund at vi nævner backup (selvom det er sagt mange gange)og jeg kan slet ikke forstå hvorfor det ikke er gjort for længst - du kan evt. placere det på et netværksshare?
Også en god idé at tage et image hvis forsøget på at spejle dine diske - ikke lykkes, som det er foreslået - så kan du hurtigt vende tilbage til eksisterende system
- eller hvordan har du tænkt dig at gribe det an - eller komme vidre?
Avatar billede serverservice Praktikant
29. januar 2005 - 11:55 #15
hvad blev løsningen på problemet?