Avatar billede flashit Nybegynder
07. januar 2005 - 21:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

c# Hello world spg.

Hej E.

Jeg fatter da ingenting af C#. Der for dette spg :-)

Kan i se hvad problemet med denne er:

crpTemp = Convert.ToString(dr["cpr"]);
lblCprNr.Text = crpTemp.ToString("#-####");

Det er min variabel (crpTemp) som er problemet. Man kan vist ikke dime i C# eller?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2005 - 21:51 #1
Hvilken fejl får du ?

Og må vi se lidt mere kode ?
Avatar billede softspot Forsker
07. januar 2005 - 21:55 #2
Har du skrevet (som svarer din dim-kommando i VB)

string crpTemp = "";

et eller andet sted i din kode inden du udfører

crpTemp = Convert.ToString(dr["cpr"]);
Avatar billede flashit Nybegynder
07. januar 2005 - 21:56 #3
I koden fylder "jeg" en label med tekst på denne måde:
crpTemp = Convert.ToString(dr["cpr"]);

Ny vil jeg så gerne placere en - i teksten så den bliver skrevet som et CPR nummer. Dette kan jeg gøre med lblCprNr.Text = crpTemp.ToString("#-####") i VB, men det virker ikke i C#.

Fejlen:
Det er noget med overload metoden tostring
Avatar billede flashit Nybegynder
07. januar 2005 - 21:57 #4
Jeg fandt ud af det med "String = Dim". Så det er vist formateringsmetoden som driller
Avatar billede flashit Nybegynder
07. januar 2005 - 22:00 #5
Eller kan i en metode fom kan formatere en string fra 123456781234 til 12345678-1234 :-)
Avatar billede flashit Nybegynder
07. januar 2005 - 22:03 #6
string crpTemp = Convert.ToString(dr["cpr"]);
lblCprNr.Text = crpTemp("#-####");
Fejlen er nu
'crpTemp' denotes a 'variable' where a 'method' was expected
Avatar billede flashit Nybegynder
07. januar 2005 - 22:12 #7
Smutter. Håber det er ok, men jeg skal meget tidligt om i morgen ;-)
Avatar billede softspot Forsker
07. januar 2005 - 22:17 #8
Du kan benytte denne noget ubehjælpelige metode til at gøre det du har behov for, men jeg synes ikke det er optimalt:

Convert.ToInt64(crpTemp).ToString("######-####")

Det virker naturligvis kun når indholdet af din streng er numerisk og ikke større end det der kan ligge i en Int64...
Avatar billede arved Nybegynder
07. januar 2005 - 22:38 #9
Lige en notits mht. CPR numre, CPR numre består ikke altid kun af tal. I hvisse tilfælde kan de bestå af bogstaver også. Som f.eks. 121212-DE02 Hvilket i øvrigt betyder den første kvinde registreret i år fra tyskland.

Med hensyn til spørgsmålet så kan man jo bruge substring:

string tmpString = this.textBox1.Text;
Console.WriteLine(tmpString);
tmpString = tmpString.Replace("-",""); //i tilfælde af den allerede har et -
tmpString = tmpString.Substring(0,6) + "-" + tmpString.Substring(6,4);
Console.WriteLine(tmpString);
Avatar billede arved Nybegynder
07. januar 2005 - 22:39 #10
P.S. I skal ikke hænge mig op på om DE rent faktisk betyder Tyskland i CPR sammenhæng, men resten skulle være korrekt.
Avatar billede flashit Nybegynder
08. januar 2005 - 21:45 #11
softspot. Din løsning er lige det jeg er ude efter, så lægger du ikke et svar.. Håber det er OK arved. :-)

Tak for hjælpen.
Avatar billede softspot Forsker
08. januar 2005 - 21:53 #12
det var så lidt :)