Avatar billede krimi Nybegynder
19. marts 2001 - 12:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan man ændre kolonne navn i MSSql 6.5?

Hej

Jeg vil gerne ændre navnet på en kolonne vha. en trigger. Kan det lade sig gøre??

Lars
Avatar billede slash Nybegynder
19. marts 2001 - 12:43 #1
det vil jeg da antage.... du kan vel anvende alter tabel! Men om det funger i 6.5 er jeg lidt usikker på, idet jeg opgraderede til 7.0 for ½ år siden... men lav en test og se om det funger....

men, det vil sige at du vil ændre kolonnenavn hver gang en trigger bliver trickes (update/delete/insert)?
Avatar billede krimi Nybegynder
19. marts 2001 - 13:02 #2
Hej Slash

Det er kun ved delete at der skal ske en ændring. Hver gang en kolonne bliver slettet i tabel #1 så skal navnet på den tilsvarende kolonne i tabel #2 ændres til noget nyt.

Jeg kan godt bruge Alter table til at tilføje en ny kolonne i tabel #2, men jeg ved ikke hvad syntaksen for at ændre navnet på en kolonne er.
Avatar billede slash Nybegynder
19. marts 2001 - 13:15 #3
jeg ved det faktisk heller ikke, men der er en ting i sql 2000 der hedder alter coloumn, det er jo reelt det du skal bruge, men der skrives at det ikke funger med sql 6.5 og tidligere ;-(

prøv at slå op i dokumentation for 6.5... et eneste jeg kan sige pt. - eller noget mere oplagt opgradér til 7.0 eller 2000. Det er der ingen ben i!

Avatar billede manutd Nybegynder
19. marts 2001 - 13:59 #4
Man kan sku´ da ikke forvente at få stillet sådan en dynamitkode til rådighed for sølle 30 point

Hva´ fanden er du for en fedtsyl

Men selvfølgelig skal du da ha´ en chance ligesom alle mulige andre, så her er en mulighed

Klaus Vilstrup har udarbejdet et ganske udmærket kompendie til faget DS på datamatikeruddannelsen. Der tror jeg du kan finde svaret.

Han kan evt. kontaktes på: staff.aabc.dk/KVPE
Avatar billede krimi Nybegynder
19. marts 2001 - 14:24 #5
Rolig nu Mr. \"Jeg ved ikke en dyt om Visual Basic så jeg bliver nødt til at stjæle kode fra Eksperten\".

Men hvis der vitterligt er tale om dynamit kode, og lige præcis du svarer på spørgsmålet, så skal jeg sgu nok smide en masse point i hovedet af dig. Up for the challenge??

Mvh
Lars
Avatar billede slash Nybegynder
19. marts 2001 - 14:35 #6
dynamitkode..... jeps - det er så sprængfarlig at man ikke skal poste det her på eksperten for så går sitet ned! *hydr*

Men, Lars - hvis du får det her til at virke, så vil jeg anbefale at indkapsle din omdøbning af kolonner etc. i en transaktion, således du kan teste på om det går efter hensigten! Derved kan du eksplicit lave en rollback hvis der går ged i noget!
Avatar billede krimi Nybegynder
19. marts 2001 - 16:34 #7
Hej Slash

Jeg begynder absolut at tvivle på at jeg kan få lov til at ændre navnet på en kolonne. Men du skal da have dine point.

Mvh
Lars