Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 13:42 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

regnestykke virker ikke

Hej eksperter.

Jeg har en tabel "kundeprodukter" med bla. felterne "pris" og "antal". Jeg vil gerne gange de to med hinanden.
Men jeg kan ikke få den til at echo den.

$pris = kundeprodukter.pris;
$antal = kundeprodukter.antal;

$pris + $antal = $prisialt;

echo "$prisialt";

?>

Det burde være ret simpelt, men jeg ved ikke hvad jeg gør galt.
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 13:43 #1
Hov jeg ved godt det skal være * i stedet for +
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. januar 2005 - 13:46 #2
Den skal vist vendes om :)
$pris + $antal = $prisialt;
skal skrives
$prisialt = $pris + $antal;
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. januar 2005 - 13:46 #3
og mon ikke der skal stå * (som er gange) i stedet for + (plus), du skriver jo du vil gange de to sammen :)

$prisialt = $pris*$antal;
Avatar billede miclarsen Nybegynder
07. januar 2005 - 13:47 #4
Jeg er godt nok ikke PHP hej men er det ikke bare:

$prisialt  = $pris * $antal;
Avatar billede miclarsen Nybegynder
07. januar 2005 - 13:47 #5
hov, der var andre på linien der var hurtigere.....
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 13:49 #6
nu skete der noget. Nu skriver den 0 ud.. Men den regner ikke stykket ud..?
Avatar billede miclarsen Nybegynder
07. januar 2005 - 13:52 #7
Er du sikker på ingen af de 2 værdier indeholder et 0 (pris og antal)?
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 13:53 #8
Jep. Jeg har tjekket det i databasen
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. januar 2005 - 13:55 #9
prøv at skrive dette:

print $pris." gange ".$antal." giver = ".($pris*$antal)."! (pris gange antal)";

Så kan du se hvor fejlen er :) altså hvor der er tomme variabler :)
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 14:01 #10
Den skriver: kundeprodukterpris gange kundeprodukterantal giver = 0! (pris gange antal) . Jeg har dobbelttjekket, at der er en masse værdier i tabellen.
Avatar billede miclarsen Nybegynder
07. januar 2005 - 14:08 #11
Så bliver variablerne ikke hentet fra databasen. Så php prøver at gange 2 strenge med hinanden, og det giver åbenbart 0.
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 14:09 #12
mysql_select_db($database_connection, $connection);
$query_Recordsetprodukter = "SELECT * FROM kundeprodukter WHERE kundenr3 LIKE '%$kundenr1%'";
$Recordsetprodukter = mysql_query($query_Recordsetprodukter, $connection) or die(mysql_error());
$row_Recordsetprodukter = mysql_fetch_assoc($Recordsetprodukter);
$totalRows_Recordsetprodukter = mysql_num_rows($Recordsetprodukter);
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 14:14 #13
Jeg har lige prøvet på en hel ny side, hvor jeg har lavet nyt recordset, men den skriver stadig 0
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. januar 2005 - 14:27 #14
prøv lige at skrive

print_r($row_Recordsetprodukter);

et sted efter dit sql-kald og så fortæl hvad den siger :)
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 14:30 #15
Ingenting, andet end "kundeprodukterpris gange kundeprodukterantal giver = 0! (pris gange antal)" som der i forvejen stod
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 14:32 #16
min fejl.. Jeg kom til at kalde det nye recordset "recordset1"... Den skriver: (pris gange antal)Array ( [ID] => 9 [produkt] => Quickstart (Jordbær) [kundenr3] => 2 [antal] => 2 [pris] => 876 [salgspoint] => [prisialt] => [salgspointialt] => [produktdato] => 11/08-03 )
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
07. januar 2005 - 15:10 #17
hm okay ..er du sikker på at data'en ligger i $antal og $pris? prøv med

print $row_Recordsetprodukter['pris']." gange ".$row_Recordsetprodukter['antal']." giver = ".($row_Recordsetprodukter['pris']*$row_Recordsetprodukter['antal'])."! (pris gange antal)";
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 15:21 #18
Yes.. Så virker det... razmuz dk--> kom med et svar..
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 15:24 #19
Hov.. Nu skriver den kun at det giver 1752
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 15:25 #20
Den ganger kun den første række... der står pris nemlig til at være 876 og antal til 2
Avatar billede rampagezz Nybegynder
07. januar 2005 - 15:32 #21
Kan man ikke skrive sådan her: <?php echo $row_Recordsetprodukter['$prisialt']; ?>
Jeg skal jo have den til at skrive alle records ud..
Avatar billede rampagezz Nybegynder
04. august 2005 - 11:27 #22
Jeg fandt selv ud af det