Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 11:12 Der er 18 kommentarer

Linux - et raw system

Jeg er normalt tilhænger af, at man compiler sit eget linux-system fra bunden, fra et host miljø - men da mine servere typisk ikke er større end 300 - 400 mhz, er det efterhånden en ret kedelig erfære at skulle compile kerne, glibc, gcc osv. som typisk tager et par timer, ligesom man konstanter render ind i ting man har glemt af dependencies osv. til forskellige pakker.

For at overskueliggøre det prøvede jeg LinuxFromScratch - en guide til at compile sit eget linux-system - men synes kun den gjorde det hele meget værre og tog en masse ting jeg ikke behøvede ( = det var hurtigere at lave mit eget raw-system som før i tiden)...

Jeg søger en distrobution, der ikke indeholder andet end lige det jeg behøver hvilket er kerne, shell, mest nødvendige udviklings-libs og compilere (resten kan jeg jo selv compile)...

Jeg har kigget lidt på linuxiso.org, men ved ikke hvad jeg skal kigge efter, da jeg har dårlige erfaringer med færdige distrubutioner, og derfor næsten aldrig har brugt dem.

Nogen der har erfaringer med hvad jeg skal gå efter?
Avatar billede b.b Nybegynder
07. januar 2005 - 11:30 #1
måske du skulle prøve at kigge lidt på freebsd :

http://www.freebsd.org
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 11:41 #2
Jeg har kørt både freebsd, openbsd og netbsd - hvilket jeg synes er meget gode (dog synes jeg freebsd er rimlig meget præget af "redhat-isme", og igen synes jeg at det er svært at overskue hvad jeg egentlig står med efter endt installation)...

Desuden ville jeg også helst holde mig til den lidt mere "frie" linux-kerne.
Avatar billede soreno Praktikant
07. januar 2005 - 12:25 #3
Hvad med debian - har du prøvet den ?
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 12:32 #4
Ja, og igen synes jeg der bliver installeret alt muligt lort som bare fylder...
Et godt linux-system fylder omkring 60 - 80 mb, inkl. nødvendige værktøjer, ekskl. divers funktionlibs..

Om ikke andet, så hælder jeg mere til Slackware end Debian...

Jeg har kigget lidt på Arch Linux, men den er optimeret for i686-systemer, og nok derfor så ikke bevendt i min situation...
Avatar billede soreno Praktikant
07. januar 2005 - 12:37 #5
Du kan jo lave en "basis" installation efterfulgt af:
$ dpkg --get-selections

og
apt-get remove <uønsket-pakke>

For at fjerne de pakker du ikke ønsker.
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 12:48 #6
Hvilken arkitektur er en Pentium II, 300 Mhz?
Avatar billede soreno Praktikant
07. januar 2005 - 12:51 #7
i586
i386
x86

Hvor højste prioritet står øverst.
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 12:59 #8
Jeg tror ikke Debian ville kunne opfylde mine ønsker - tror den har en lidt større liste over dependencies end jeg ønsker mig ;)

Om ikke andet må jeg jo bare igang med at compile igen de næste par døgn hvis det er den eneste måde at få et kompakt system :)
Avatar billede soreno Praktikant
07. januar 2005 - 13:05 #9
Men hvorfor er det så vigtigt med et "kompakt" system - hvad skal det bruges til ?

Det må da være en tidsrøver når der kommer nye versioner af libraries og programmer.. ?
Avatar billede soreno Praktikant
07. januar 2005 - 13:10 #10
Hvis du har flere maskiner kan du jo evt. parallelisere kompileringen.

F.eks. med distcc:
http://distcc.samba.org/
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 13:14 #11
Jeg er bare vokset op i en verden af paranoia, og hvor jeg ved hvad hver eneste lib bruges til, og et system hvor hvert eneste byte har deres gøremål.

En maskine med 32 mb ram og en harddisk på 1600 mb har det en del at sige, at der ikke ligger alt muligt lort som man aldrig for brug for...

På de maskiner der allerede er online, kører 8 processer, og systemet, samt services og libs fylder 320 mb. på disken - i produktion.

Det er lidt det jeg efterlyser...
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 13:15 #12
Interessant - vi skal måske alligevel til at rebuilde vores systemer - hvor vi tager halvdelen af gangen - og det kunne jo væer meget fikst med det program...
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2005 - 14:03 #13
www.gentoo.org ? Der kan du selv vælge hvor du vil starte og om du selv vil kompilere eller hente binære pakker
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 14:09 #14
Jeg har haft kigget på Gentoo, og har også smidt den på diske, så den er klar til at prøve senere i dag...
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. januar 2005 - 14:37 #15
lol det er godt nok første gang jeg hører det "dog synes jeg freebsd er rimlig meget præget af "redhat-isme"

freebsd er da nok det bedst strukturede os du kan finde og med det klart bedste pakkesystem... og du kan jo lave en mininal install så det kun er det mest nødvendige... for de fleste.

jeg kan på ingen måde se hvor man kan sammenligne det med redhat.

men jeg kan godt se at freebsd ikke lige tilbyder lige det du leder efter .. men det tror jeg ikke nogen ordenlige systemer gør.
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. januar 2005 - 14:55 #16
men hvis du har tiden kunne du kigge engang på
http://neon1.net/misc/minibsd.html
Avatar billede heidi_j Nybegynder
07. januar 2005 - 15:25 #17
Nu har jeg aldrig været den store tilhænger af pakke-systemer - hvis jeg kunne, læste jeg hver en linie i koden, inden jeg compilede den...

MiniBSD ser rimgelig interessant ud - tror jeg vil lege lidt med det senere på aften - og så lige se hvad resultatet bliver :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
07. januar 2005 - 16:01 #18
"hvis jeg kunne, læste jeg hver en linie i koden, inden jeg compilede den..."
> det har du nemlig også mulighed for i freebsd ports. ports gør det bare nemmere for dig at instalere så normalt vil du køre en: make install clean

men du har da også muligheden for at make extract hvor den henter din pakke.tar.gz for derfter at pakke den ud sammen med patch filer osv og ligge det i /usr/ports/<program>work.
du kan derefter make det og installere det. .. der er mange andre muligheder.
i makefilen som du også bør checke kan du se hvilke options du kan sende med.
f.eks make install -DNO_X eller hvad der nu er af muligheder.
der er fuld kontrol i freebsd hvis man vil have det.