Avatar billede bjol Nybegynder
20. oktober 1999 - 09:02 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Forskel mellm IE og Netscape

Efter at jeg gentagende gange har lavet noget kode og fået det vist, perfekt i IE har det så vist sig at det ser ud af helvede til i Netscape.

Findes der ikke en eller anden site hvor man kan se hvad man kan gøre for at det virker både i IE og Netscape.
Avatar billede starleicht Nybegynder
20. oktober 1999 - 09:12 #1
Det kommer an på hvilket browser man koder til!!!
Jeg har gentagende gange lavet noget kode og fået det vist, perfekt i Netscape, men det ser ud af helvede til i IE.!!

Her kan du se, hvilket html-tags (samt attributter), der findes, samt i hvilken browser de virker:
http://www.webflex.nl/support/htmltag/

Ellers prøv dig frem, og test i både Netscape og IE løbende gennem hele processen.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
20. oktober 1999 - 09:33 #2
Denne her er også god: Det er ofte CSS der kan være et problem. Her kan du se hvad der understøttes hvor.

                                              http://www.eskimo.com/~bloo/indexdot/css/index.html
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 09:37 #3
Der hvor de største forskelle findes, er når man skal have fastsat variabler i DHTML, man skulle nogle gange tro at NS & IE sidder i hver sin lejer og gør alt hvad de kan for at lave tingene forskellige.

Men de grundlæggende forskel kan ses på.
http://www.wdvl.com/Authoring/DHTML/Menus/cb_dictionary.html

Et andet sted hvor de ikke prøver at ligne hinanden er i CSS.
Du kan se en oversigt over CSS i NS på:
http://developer.netscape.com/docs/manuals/communicator/dynhtml/index.htm
og noget tilsvarende + en del mere for IE kan findes her:
http://msdn.microsoft.com/workshop/c-frame.htm#/workshop/author/

/kan
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 1999 - 09:41 #4
Først og fremmest: Overhold HTML-standarden - der findes også
andre browsere og andre programmer, der kigger på dine sider end
"de 2".

Dertil bruger du et validatorprogram, på din maskine eller
online (f.eks. www.netmechanic.com).

Det gælder dog kun HTML-delen, og ikke JavaScript.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 1999 - 09:45 #5
Jeg kommer lige i tanker om et rigtigt pinligt eksempel:

  http://www.clipart.dk

I min netscape 4.5 kommer der kun et stort hvidt vindue, uden
noget indhold overhovedet. Der er masser af HTML og billeder
bagved, der bliver hentet hjem. I IE virker det fint.
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. oktober 1999 - 09:46 #6
erik >> de 1 eller 2 procent af mine besøgende der ikke er MSIE eller NN kan man ikke tage højde for...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 1999 - 09:50 #7
Det er ca. 10 %, og så er der ikke taget højde for "gamle" versioner
af "de 2". Hvorfor vil du ikke lave dit arbejde professionelt?
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 09:52 #8
Det største problem er at NN ikke fatter pixel angivelser i frames ! Den æder altid tre-fire pixels af en frame, hvilket er noget rigtigt lort ! Faktisk det største problem i NN !
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:09 #9
-->vagn16

Det passer sku'da ikke en skid, lyder mere til at du ikke få sat dine X og Y til 0.....
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:15 #10
Hej Kan !

x og y ? forklar venligst...
Avatar billede jumper Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:26 #11
Lær at kode HTML og Javascript ordentligt, istedet for at bruge Frontpage.

http://www.w3.org er dem der vedligeholder HTML standarden, gå ind og læs alt hvad du kan om HTML 4 og lav dine hjemmesider ud fra det, så får du aldrig problemer.

/Thor
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:31 #12
erik >> Jeg ER professionel, og har analyseret mine besøgende gennem en periode på 3 år. ! Jeg har gennemsnitlig 5% der IKKE bruger NN4 eller >MSIE4... Jeg kan da virkelig ikke tage højde for disse personer...!
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:32 #13
-->vagn16

LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0

sæt dem i dine body tags, og NS opfører sig som IE!
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:36 #14
-->vagn16
altså ikke helt som IE, men dine 5 pix er væk....
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:42 #15
-->kan

Arhhh, den holder ikke ! Hvis du har et kompliceret frameset med 8-9 frameholders så smadrer netscape det. Og --> jumper, hvis "idioterne" fra MS kan lave en god browser så kan "de skriftkloge" vel også ???

vagn
Avatar billede jumper Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:45 #16
vagn16, lav dit frameset ordentligt. Og Netscape er da også en god browser, uden Netscape eksisterede begrebet World Wide Web overhovedet ikke og du sad ikke lige nu og læste min kommentar.

For helvede, Netscape lavede verdens første browser, og startede dermed også HTML standarden. Senere opfandt de Javascript, som vi nu alle bruger i vores hjemmesider.

/Thor
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:52 #17
Nånå, der er nok nogen der er touchy, hva' ?

Vi kan jo debatere det her til dommedag - faktum er imidlertid at IE "tolker" bedre end NN ! Så kan det godt være at det er alle, og der er mange bare her på eksperten, der er nogle idioter - der bare kan bruge standarten fra www.w3.org !

Men NN kunne da bare lave en browser efter IE - og det gør de nok også snart hvis der da nogensinde kommer noget seriøst fra dem igen !

Hvor længe har vi ventet på NN 5.0 ? som blev annonceret langt før IE 5.0 !

vagn
Avatar billede jumper Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:55 #18
vagn16, IE tolker ikke HTML og Javascript bedre end Netscape, den er bare langt mere fejltolerant!

F.eks., Javascript er case-sensitive, forskel på store og små bogstaver. Det er IE da ligeglad med og tolker det som case-insensitive, ingen forskel på store og små bogstaver.

IE godkender stort set alt HTML og Javascript, og derfor kan ingen efterhånden lave standard HTML og Javascript, når de tester det i IE virker det jo. Når så nogen emd Netscape kommer ind på siden, kan de selvfølgelig ikke se siden ordentligt, da HTML og Javascript koden er forkert!

/Thor
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:05 #19
Godt ! Lad os bare være enige om at der er mange der laver en "dårlig" kode ! men når der nu er mulighed for at lade browseren læse det, hvorfor vil Nn spænde ben for dem der ikke kan kode rigtigt ?

De har et produkt som ingen bruger mere - udover "jegertotaltnørd_arbejderkunpåmac_fordibillerernar" ! de har under 20% af markedet og deres nyeste er version er stort set ikke udbredt.

De ville gøre alle incl. sig selv en tjeneste ved at kopiere IE, ligesom f.eks. Neoplanet har gjort med succes !

Der er ret simpelt ikke ? Men de vil genere brugerne ! Personligt er jeg holdt op med at koncentrere mig om netscape !

se http://www.echoecho.com/ for god infostat om browser etc. Og tag så lige i betragtning at det danske marked er "taget" af MS, så tallene er mere markante i DK !

vagn
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:08 #20
-->Jumper
Nu er det ikke fordi jeg vil være en der skal kommenterer alt, men jeg er sku ked á sige, det var ikke NS der lavet den første browser, dem der lavet den første browser som vi kender den i dag var Mosaic... men de var heller ikke de første, det var faktisk en fyr fra Schweiz, kan ikke huske hvad han hed, men han lavet den første som han kalde World Wide Web... - den var til ARPA nettet.
Avatar billede jumper Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:12 #21
vagn16, hvis IE overholdt alle standarder så strengt som Netscape ville alle jo kode "rigtigt".

kan, Mosaic blev lavet af Netscapes stifter Marc Andresen som hans afgangsprøve på universitetet, hvorefter han stiftede Netscape.

/Thor
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:17 #22
So what ? Så fordi han lavede den første "grafiske" browser så er det iorden at NN laver lorte browsere fremover og så skal alle følge deres latterlige udviklingsniveau ?

Nå, det er ovre om et lille år ! Lidt syndt at de ikke kan give MS konkurrence, så får de jo monopol når man bare sidder tilbagelænet med et dårligt produkt !

Er det tilfældigt at der er så mange der bruger IE ?

vagn
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:18 #23
-->Jumper
Det er sku da rigtigt... min fejl, men ham fra Schweiz var stadigvæk før...
Avatar billede kan Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:20 #24
-->Vagn16
Bare fordi der er flere der bruger IE, er det ikke ensbetydende med at det er det bedste...!
du vil måske også sige at Windows platformen er den bedste...!
Avatar billede jumper Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:21 #25
vagn16, det er ikke tilfældigt at der er så mange der bruger IE. Det er jo bare fordi den følger med Windows fra starten af. Folk gider jo ikke installere en browser, når de allerede har en.

kan, ham fra Schweiz (jeg kan heller ikke huske hvad han hedder ;) ) lavede det til ArpaNet og ikke til Internet som vi kender det. Der er forskel i protokoller og diverse andre ting, men nevermind ;)

/Thor
Avatar billede vagn16 Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:25 #26
Jajaja ! Det var ment som en provokation - og det virkede vist ! Jeg ved ikke om man kan slutte denne debat. Jeg vil bare konstatere at sålænge netscape ikke laver en browser der er til et bruge gider jeg ikke at ansrenge mig for at optimere til den !

vagn
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:27 #27
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. oktober 1999 - 15:11 #28
Lige for at holde med vagn16, så har jeg oplevet det samme med opdeling af frames - hvis ikke man definerer nogle faste størrelser der kan deles med 5, kan man ikke regne med at NN tolker det rigtigt.
Frames opdelt i f.eks "123,47" holder overhovedet ikke - NN vil enten runde ned eller op.
Sådan ser jeg det ihvertfald.
Avatar billede skovtrold Nybegynder
20. oktober 1999 - 15:14 #29
- og så lige for at vende tilbage til spørgsmålet, så gælder det om at have fuldstændig styr på sin kode.
Hvis du angiver alt i nøjagtig bredde og højde, skulle din side gerne være ens i både NN og IE. Problemet er, at IE "tænker" selv, mens NN ikke reagerer før den får besked på det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 1999 - 19:48 #30
Jeg kom lidt sent ind i det her. Det er åbenbart derfor min
mobiltelefon har bippet hele eftermiddagen. :-)

ljweb -> Jamen, hvis du ikke tager hensyn til de sidste 5 % (du startede
nu med at sige 1-2% !), jamen så har du eller dine kunder et problem.

IE og NN er ikke hele verden, heller ikke de nye versioner.
Har du prøvet at se dine sider med en WebTV-browser?

Mine 10 % kommer fra et sted på nettet, hvor det fordeler sig:

  Visitors 28252
  Netscape 28.76%
  Microsoft 62.86%

med dagsaktuelle tal.
Avatar billede limemedia Nybegynder
20. oktober 1999 - 21:52 #31
erik >> 1-2% der ikke er NN eller MSIE... De sidste 3-4% er de personer, der tror MSIE2 eller 3 er dagens standard...

+ siger jeg officielt til mine kunder, at jeg ikke designer til under version 4, hvis de spørger, kan jeg nedværdige mig til version 3.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. oktober 1999 - 23:13 #32
Næh, nej, men ok - det er da en holdning at have. Ja, jeg læste
forkert med dine 5%.

Det er jo ikke fordi det er *svært* at tilfredsstille 99.etellerandet af
de besøgende. Kedeligt måske. De sidste %-er kan jo give
overskuddet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. oktober 1999 - 00:36 #33
man kan i det mindste gøre det sådan så hovedinholdet stadig er læseligt i ver. 3 broserene
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
21. oktober 1999 - 01:56 #34
Det er virkeligt rart at høre <se> at man kan få god debat ud af noget som rent faktisk er vigtigt.
Hvad er bedst????
Jeg har IE5 og Netscape 4,5. Jeg er glad for begge dele da de optimere mit og for dens skyld også alles behov.
Hyg.
KK
Avatar billede jumper Nybegynder
21. oktober 1999 - 18:38 #35
Man kan jo også bare glemme alt om at optimere sine hjemmesider til en bestemt browser, og nøjes med at skrive korrekt HTML og Javascript.

Så kan de ses i alole browsere, uanset version.

HTML 4 standarden kan jo ses på http://www.w3.org, så man har ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at overholde den.

/Thor
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
21. oktober 1999 - 20:12 #36
<<jumper
Det var rent faktisk også det at jeg mente.
KK
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. oktober 1999 - 20:47 #37
jumper jeg er ikke enig... er document.layer mere korrekt end document.all ? og hvordan vil du få netscape til at lave en tabelcelle hvis højde følger højden af en anden tabel som sidder i en anden celle?

Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. oktober 1999 - 00:02 #38
bjol>> kan du ikke acceptere svarene på det her spm eller noget...?
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
22. oktober 1999 - 01:34 #39
cyberespen........
Dette du lige skrev kræver en oversættelse!!!
;-)
KK
Avatar billede cyberesben Nybegynder
22. oktober 1999 - 02:16 #40
bjol>> kan du ikke acceptere svarene på det her spørgsmål eller noget...?
Avatar billede kan Nybegynder
22. oktober 1999 - 09:14 #41
-->bjol
Er du der...? lever du...?
Avatar billede tfnm Nybegynder
22. oktober 1999 - 22:46 #42
Længe leve Microsoft Internet Explorer 5.