Avatar billede heidi_j Nybegynder
06. januar 2005 - 14:17 Der er 7 kommentarer

Pris på el

Jeg har lige erhvervet mig en ældre IBM-maskine (200 mhz pentium pro cpu ect. ect.), som egentlig bare skal stå med linux og lege service-server, telefonsvarer osv.

Men hvis jeg vil have den pakket ned under min seng med trådløst netkort, og glemme alt om den et par år - hvordan udregner jeg så hvor dyr den vil være i drift mht. el-udgifter?
Avatar billede htmlkongen Novice
06. januar 2005 - 14:30 #1
Du lejer/låner/køber en elmåler. Så sætter du den til maskinen og ser hvor meget den har brugt i løbet af fx 5-10 timer. Så ganger du det op til et døg og ganger med 365 så ved du hvor meget den bruger - og så kan du regne det ud den vej :o) Maskiner svinger en del - CA CA 1 - 3 kr i døgnet alt afhængig af udstyr osv (Det er vel at mærke med skærm og højtaler) :)
Avatar billede heidi_j Nybegynder
06. januar 2005 - 14:43 #2
Okai, den skal bare stå for sig selv, uden skærm og andet gejl :)
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 14:50 #3
Hej
Se lige hvor mange watt den er på.Og det udstyr som er tilsluttet.
Dette slår du sammen.

Så skal du have fat i din sidste elregning.
Det kan du se hvad du betaler for en kilowatt timer.
Typisk måske 2 kr per kilowatt time.

Dvs, hvis vi antager din pc bruger 100 watt i timen.
Så får du dette regnstykke 1000w /100W =10/200øre=20 øre.per timer.

Men der er så ikke taget højde for del belastning ,som htmlkongen er inde på.
Noget andet er ,jeg ville nu ikke være tryg ved at have en pc under min seng.
Tænk på kortslutning osv.
Avatar billede heidi_j Nybegynder
06. januar 2005 - 15:55 #4
Jeg har sidder og søgt lidt på eksperten, og har læst tråde med lignene tilfælde...
Måske er det ikke så smart at have den under sengen (andet end den da så ville varme godt), så har fundet et skab i gangen den kan stå i - uden skærm, kun med en harddisk, modem, netkort og cd-drev i.

Det er en gammel maskine, så lad os antage at den worst case bruger 200 w på spidsbelastningerne med udgangspunkt i Kbh E-priser:

24 * 0,2 * 179 = 859,2 øre pr. dag = 8,59 kr pr dag
Det er 3136,08 kr. om året, hvilket for mig lyder lidt krydret.... :S
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 16:38 #5
Ja men dette er jo også ved spidsbelastning.
Måske den kun yder det 50%.
Så er det jo kun 1500kr hvilket må siges at være meget rimlig.
Avatar billede patrion Nybegynder
08. januar 2005 - 11:37 #6
Hvordan går det?
Avatar billede patrion Nybegynder
10. januar 2005 - 13:25 #7
Er du tilfreds med hjælpen?