Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2005 - 10:14 Der er 6 kommentarer

DNS resolving på Domino

Hej Drenge!

For nogen tid siden fik jeg et problem.
Nærmere sagt 1. december.
Vores ISP er Cybercity, og vi kører en Domino 6.1.0 CF

Da jeg selv var på ferie i pågældende periode havde vi en gut forbi for at fixe det, han gav mig følgende fejlbeskrivelse:

"Serveren står rigtig nok til forsendelse via DNS og ikke SMTP post.
Da jeg var hos jer kunne den ikke fra domino navne opløse navne den skulle sende post til og jeres server skrev "waiting for DNS" hvis man så på den igangværende task. Efter at have kigget lang tid på problemet blev vi enige om at skifte til smtp forsendelse, og indtastede denne så folk kunne sende post"

Dvs. at jeg nu under "Relay host for messages leaving the local internet domain" har "vip.cybercity.dk" stående..

Dette fungere, udadgående post fungere, men mine muligheder for at søge i logs og se detaljeret omkring modtagelse og afsendelse af unikke mails er helt ødelagt.

Er der nogle der har et bud på hvad problemet mon kan være, andre der har oplevet problemer med domino og Cybercity.

Det skal selvfølgelig siges at serverenconfigurationen ikke har været ændret umiddelbart før problemet opstod.

Mvh.

Kim
Avatar billede jogii Nybegynder
06. januar 2005 - 10:35 #1
Jeg bruger selv Cybercity og vip.cybercity.dk, men mest fordi nogle kunder laver udvidede DNS check på mail de modtager fra mig. Da jeg ikke har en DNS Reverse Pointer der peger direkte mod mit domæne, men mod et eller andet opskurt cybercity adsl navn (port334.ds1-gj.adsl.cybercity.dk), så blev mine mails afvist af de modtagende servere. Surt, så jeg er nødt til at sende via VIP. Men det fungerer faktisk meget tilfredsstillende.

Men jeg forstår ikke en kuk af hvad din "gut" skriver:
    " ... forsendelse via DNS og ikke SMTP post. "

Jeg har dog oplevet forskellige problemer med Domino og Windows DNS. Oftest i forbindelse med at den pågældende server også er DNS-server. Det hjælper oftest at genstarte ROUTER task.
Avatar billede noteshotline Nybegynder
07. januar 2005 - 00:53 #2
Jeg har været ude for en Domino server der nægtede at sende mails, da den DNS, som den skulle slå op på var der ikke adgang til fra den DMZ zone hvor serveren stod. Problemet var at der ingen indikationer i log eller lignende var på fejl - der sketa bare ikke noget - så snart at serveren kunne få fat i en DNS - kom der fornuftige fejlmeldinger og problemet kunne løses.

/Hans Holt
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2005 - 10:48 #3
hej jogii!

Jeg tror ikke den konsulent jeg hadve forbi var den tungeste kniv i skuffen - for som du skriver giver det ikke mening det han skriver.

Anyway, så mister jeg en masse information ved at relaye min udadgående post via vip.cybercity.dk og her taler jeg altså om når jeg skriver det ind under "Relay host for messages leaving the local internet domain". Lige pludselig kan jeg ikke se om posten bliver accepteret med kun at den bliver sendt til cc - det betragter jeg som et problem.

Min mailserver er ikke DNS server og har kun cc's to officielle dns'er tilknyttet.

Mvh.

Kim
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2005 - 10:50 #4
hej noteshotline!

Jeg har tjekekt op på settings ind igennem firewallen, der er fuld hul udad og inad til mailserveren på port 25.

Mvh.

Kim

PS: kan man sætte noget ekstra debugging på for at se om serveren får ordentlig fat i dns'en?
Avatar billede jogii Nybegynder
07. januar 2005 - 11:16 #5
Afsendelse af mails debugges med
    SMTPClientDebug=x  (x= 1, 2 eller 3, afhængig af hvor meget du ønsker)
Modtagelse af mails debugges med
    SMTPDebug=x  (x= 1, 2 eller 3, afhængig af hvor meget du ønsker)

Se også om genstart af Router hjælper.
Jeg har flere steder sat Router til at genstarte f.x. hver anden time.
Avatar billede jogii Nybegynder
07. januar 2005 - 11:19 #6
Her lidt mere info om smtp-debugning:
Jeg er ikke helt sikker på hvor mange forskellige værdier man kan give til den første.

SMTPClientDebug

This parameter can be enabled to capture the outgoing SMTP protocol conversations.  This is for all messages transferred by the router to other servers (Domino or otherwise) via the SMTP protocol.  Note that this does not include the message content - just the higher-level protocol commands and responses.
1 - enable capture of outbound SMTP message transfer protocol.

SMTPDebug

This parameter can be set to enable the capture of inbound SMTP protocol conversations.  This is for all messages received by the SMTP listener from all clients and servers via the SMTP protocol.
1 - enable minimal logging of the SMTP listener
2 - enable information logging of data sent and received along with some additional debugging information.  This setting indicates commands and responses being received/sent along with the number of bytes being transmitted, but does not include the text that is transmitted.
3 - enable verbose logging of data sent and received.  Along with the information recorded at setting 2, this level shows the actual text received/sent via SMTP.  Note that this does not include the text body of messages.
4 - this is the most verbose you will get for logging (note that this is an undocumented value -- the documentation only lists up to 3).