Avatar billede pumba Nybegynder
05. januar 2005 - 16:19 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Mister partition efter opgradering fra 2000 til XP (eller hva')

Hej alle :-)

Havde opdelt min windows 2000 pro client harddisk i 4 dele - med FDISK, alt vel.

C-partition til programmer
D-partition til data
osv.

Så ville jeg opgradere til XP pro (UK) :-)
Under opgraderingen kunne XP se de 4 partitions og spurgte efter hvilken den skulle bruge - C partion (naturligvis) blev valgt og derefter spurgte den om det skulle være en opgradering eller en ny-installation og jeg valgte ny-installation (så den skulle altså fjerne W2K helt - via en formatering) Det gjorde den sørme også :-)
Alt vel - frem til jeg ville kikke på de 3 andre drev (c-partition er i orden) - hvor XP nu fx. siger "D:\ is not accessible" ?????????????????????????

I computer management - kan dette program godt se alle partitions og oplysningerne - fx. hvor stor partion er, hvor meget der er brugt og at det NTFS (som det var/er på alle) - samt at de er "Healthy". Under properties vises dog RAW i file-systemet på de 3 fejlede drev"....

Men altså ingen adgang !!! Uhm jeg har prøvet at logge på med administrator - uden held - samme besked.

Hvad gør jeg ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2005 - 17:04 #1
Blot et bud.
måske dette kan hjælpe --> http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/convertfat.mspx
eller evt. en scandisk, eller repair..?
Som sagt, blot et bud..O)
Avatar billede serverservice Praktikant
05. januar 2005 - 17:06 #2
Dette spørgsmål er blevet en landeplage på E og der er ikke kommet en 100% god løsning som kan restore partitionsoplysningerne. Problemet findes kun i xp og der er gjort mange forsøg med opdatere MBR og køre chkdsk /f - altsammen uden held. Folk har fosøgt på anden vis , men ingen kan rigtgt få adgang.

Jeg kan derfor ikke præcist svare hvad er galt, men løsningen har været at gendanne filerne med et program , her er et par forslag under "gendan slettet data" http://www.dannyboyd.frac.dk
Avatar billede serverservice Praktikant
05. januar 2005 - 17:08 #3
Prøv også at installere sp2 og se om det skulle ændre noget ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2005 - 17:15 #4
ellers prøv at læse i hjælp, i computeradministation, under disk.. fejlfinding.

de foreslog feks., at man scandisker, når man er logget ind som administrater, og evt. gør det 2. gange, husk at genstarte for hver gang.
Avatar billede serverservice Praktikant
05. januar 2005 - 17:28 #5
http://eksperten.dk/spm/318158
http://eksperten.dk/spm/381890
Her er flere af samme slags og gåden er endnu ikke løst...desværre , men prøv bare en masse diskhåndterings programmer - evt. partition magic. Installér recovery console med d:\I386\winnt32.exe /cmdcons
Og start op i console mode kør kommandoen Fixboot pg fixmbr ...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2005 - 17:30 #6
eller > bootcfg /default, eller rebuild..?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2005 - 17:33 #7
okay 1. indlæg virker nok ikke
citat >< convert d: /fs:ntfs - Convert the d: drive which in this example is a FAT volume to a NTFS volume. Note, if this volume is anything other than FAT, such as NTFS or RAW this command will generate an error.

kilde > http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/convertfat.mspx
se nederst..O/
Avatar billede gammelhat Nybegynder
05. januar 2005 - 17:45 #8
Sjovt problem. Hvor store er dine partitioner? Hvilken SP havde du på win2k? Og du er 100% sikker på du ikke har trykket på noget du ikke skulle?

Jeg har ikke selv oplevet problemet, men det kunne da være fænomenet skulle undersøges nærmere..
Avatar billede haverslev Novice
05. januar 2005 - 17:55 #9
Tror bare han skal overtage egerskabet af dem.

Åbn denne computer, klik på Funktioner, klik på mappeindstillinger, klik på Vis, fjern fluben i Simpel Fildeling.

H-klik på dine partitioner i Diskhåndtering, klik på egenskaber, klik på sikkerhed og tilføj dig selv via knappen Avanceret, Faneblad Ejer som bruger og med Fuld kontrol.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
05. januar 2005 - 17:57 #10
Så nemt tror jeg nu ikke han slipper, når Windows påstår at filsysmtet er af typen RAW
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
05. januar 2005 - 18:03 #11
jeg ville ressete bios, derefter fjerne jumpere (så snyder man både bios og styrersystem), og genstarte, og prøve at konfigurer i bios, (blot 1 gang, altså uden jumpere)og det hele er noget rod, og virker ikke. Derefter ville jeg, stille jumper(ne) rigtigt, og ressete bios, og konfigurer bios igen..?
det blot et gæt, og er på helt eget ansvar.
Men er kommet dertil, hvor der ikke er andet at gøre end at formatere, kan jo ligeså godt, prøve lidt af hver, eller hvad..?
Håber fandme det virker..O)
Avatar billede haverslev Novice
05. januar 2005 - 18:03 #12
gammelhat > den har du sq nok ret, havde lige OVERSET det der Raw ;(
Avatar billede pumba Nybegynder
05. januar 2005 - 18:16 #13
På W2K var det SP4 !!
Avatar billede pumba Nybegynder
05. januar 2005 - 18:27 #14
Jeg er 100% sikker :-)
Mine partition er henholdsvis - sådan cirka.
c: 15 GB
d: 10 GB
e:  5 GB
f: 80 GB
Avatar billede gammelhat Nybegynder
05. januar 2005 - 18:34 #15
du har brugt fdisk, dvs

c er en primær partition
d,e,f er logiske drev på et udvidet partition?
Avatar billede pumba Nybegynder
05. januar 2005 - 19:44 #16
gammelhat - det er korrekt - d,e og f er logiske drev.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2005 - 21:23 #17
Måske et dumt spørgsmål, men er det ikke det problem "dskprobe.exe" er sat på jorden for at løse ??
Avatar billede serverservice Praktikant
05. januar 2005 - 22:17 #18
Jeg tror gammelhat har fat i noget måske også helgec for hvis d,e,f er udlagt som logiske partitioner mangler partitionsoplysningerne til den extended partition fra  cdrevet.
Det er muligt at der kan genskabes noget med dskprobe ref: http://www.cis.upenn.edu/~mcken/grasplab/howto/disks.html
Det ser ud til at man kan læse alle sektorer på en disk og derved opbygge MBR , måske helgec ved hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2005 - 09:48 #19
Jeg har leget med de muligheder desværre i Linux og desværre kan jeg ikke huske rigtigt hvordan, det er ca. 18 mdr. siden.
Jeg mener dog at der allerede dengang fandtes en del programmer på nettet også til Windows der kunne hjælpe spørgeren med hans problem
Avatar billede pumba Nybegynder
06. januar 2005 - 09:53 #20
DMDIAG viser en ganske fin oversigt over den fysiske disk samt alle partitioner.
Meeen - muligvis et hint kunne være: http://www.win.tue.nl/~aeb/partitions/partition_types-1.html

Partition type 0x07 (0x0F) bruges til den første partition og 0x07 (0x05) til resten (3 stk). Det ser ud til at NT har problemer med disse partitionstyper - iflg. linket  (selvom det er mærkelig at W2K kunne læse disse)

Måske en forskel mellem W2K og XP ????
Avatar billede pumba Nybegynder
06. januar 2005 - 12:01 #21
Nå, men det ser ud til at jeg klare ringene på anden vis. Det er lidt af en "work around", men ind til videre kører det bare det ud af :-)

Har købt og indstalleret "Active File Recovery" http://www.file-recovery.net/

Programmet læser åbenbart udenom det "officielle" kanaler og kunne se alle de 3 øvrige partitions, uden problemer. Så nu er jeg igang med at kopiere alt væk fra disse partitions - og så SLETTER JEG DEM BARE :-) og flytter tingene tilbage igen - så skulle denne potte være ude.

Jeg vender tilbage med en endelig status, når det er sket og så skulle jeg kunne lukke sagen !!??!!
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 12:07 #22
Helt ok og jeg kan godt forstå du vil have det lavet.
Lidt synd at vi heller ikke fik løst gåden denne gang.
Avatar billede pumba Nybegynder
06. januar 2005 - 17:02 #23
Work around virkede - task done - formattering af de 3 drev er sket :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 17:06 #24
Godt , det var omtrent det jeg havde konkluderet fra starten , men håbede på en reel løsning
Avatar billede pumba Nybegynder
06. januar 2005 - 17:06 #25
Er der ikke nogen som vil have point - det var jo trods alt gode bud alle sammen :-)

Tak for hjælpen....
Avatar billede pumba Nybegynder
06. januar 2005 - 17:12 #26
Så lukker og slukker vi!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 17:15 #27
Hvis I andre vil have point må i lige sige til , det var trods alt gode bud denne gang ? - så opretter jeg et point spm.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2005 - 17:30 #28
"dannyboyd" Har du det som Kim Larsen og skriver med usynligt blæk eller er det bare mig der mangler at få pudset briller, jeg kan da ikke få øje på den konklusion du anfører 06/01-2005 17:06:12
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 17:37 #29
det er vist bare din briller , ved got jeg var lidt hurtig i optrækket , men jeg har fasktisk allerede konkluderet her.
Kommentar: dannyboyd
05/01-2005 17:06:55 Dette spørgsmål er blevet en landeplage på E og der er ikke kommet en 100% god løsning som kan restore partitionsoplysningerne. Problemet findes kun i xp og der er gjort mange forsøg med opdatere MBR og køre chkdsk /f - altsammen uden held. Folk har fosøgt på anden vis , men ingen kan rigtgt få adgang.

Jeg kan derfor ikke præcist svare hvad er galt, men løsningen har været at gendanne filerne med et program , her er et par forslag under "gendan slettet data" http://www.dannyboyd.frac.dk
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 19:08 #30
Her er nogle point til i andre som har hjulpet - læg venligst et svar.
http://www.eksperten.dk/spm/577934
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 12:46 #31
Helgec og gammelhat og andre kom bare med et svar...
Avatar billede pumba Nybegynder
08. januar 2005 - 11:38 #32
Jeg havde desværre ikke tid til at efterprøve alle de forskellige muligheder - beklager, men vi kan da i hvert fald konkludere at folk skal "passe på med opgradering til XP", hvis der har flere partition på den primære disk.

Partitions-sektoren MBR/EBR - jo der er nok ingen tvivl om, at problemet ligger her et sted og at der flere partition-koder som XP ikke "bryder sig om" :-)
Det er blot besynderligt, at Microsoft ikke har testet "i bund" omkring dette aspekt - det er vel snart sagt mere reglen end undtagelsen, at diske er partitioneret i dag !!!!!!!!!!!!!!!!

Nu er tower-modeller jo heldigvis meget fremme og flere fysiske diske er jo så en herlig ting - alternativt et hjemme-SAN. Det var min redning. 250 GB SAN ekstern disk med LAN controller - prisen er rimelig - allerede nu.

Fint I selv fordele sagerne :-)

Fortsat godt Nytår !!
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 13:21 #33
Jeg vil mene at det er som gammelhat skriver, at de oprindelige oplysninger til den extended partition ligger i MBR på c: og MBR bliver revideret efter installation af xp på c. Jeg kan så også tilslutte mig at problemet indtil vidre kun findes i xp - hvorfor ved jeg ikke ....
Det er muligt at det vil kunne klares med en manuel konfiguration af MBR , men så bliver det langhåret men der findes nogle programmer der kan
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 14:25 #34
så jeg mangler jeg bare gammelhat og helgec svarer på det spm. jeg oprettede - ellers går point til artfreak?