Avatar billede -oscar- Nybegynder
05. januar 2005 - 10:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gennemvej fra skrivebord til DOS

Heeey...

Jeg har lige et lille problem ang. DOS!

Jeg skal ha' lavet en gennemvej fra mit srivebord til en file i DOS, og jeg kan simplethen ikke husk hvordan man gør.

Her er filen man skal kunne åben;

C:\windows\skrivebord\serialFlashProgrammer_win98>serhost1 acv0114.hex

Som I kan se så er det en ".hex" file der skal åbnes i et program, i windows 98.

Er det evt. muligt at DOS'en selv lukker ned igen når programmet er startet?

Håber I kan hjælpe mig med mit lille problem...
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. januar 2005 - 10:08 #1
lave evt. en bat (ex. flash.bat) med følgende indhold:

@echo off
C:\windows\skrivebord\serialFlashProgrammer_win98\serhost1 acv0114.hex
pause

Filen kan du gemme hvor du vil (evt. kan du lægge den på skrivebordet og kalde den direkte - ellers laver du bare en genvej).
Avatar billede -oscar- Nybegynder
05. januar 2005 - 10:14 #2
-> jpvj

Hvordan er det nu lige man laver en bat file?? Er lidt ny på området!

Ellers tak for den hurtige respons..
Avatar billede galle2 Nybegynder
05. januar 2005 - 10:24 #3
Skriv koden som jpvj har foreslået i et tekstediteringsprogram (f.eks. notepad) og gem filen som "flash.bat", husk gåseøjne (") da notepad ellers kan finde på at gemme filen som en .txt-fil.....
Avatar billede -oscar- Nybegynder
05. januar 2005 - 10:29 #4
Yees, det virker sgu, mange tak!
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
05. januar 2005 - 11:16 #5
men hvorfor gøre det så svært?
Find filen i stifinder, marker den med venstre musetast, derefter højreklik, og vælg en af de muligheder, der viser sig. eks. opret genvej på skrivebord.
Avatar billede -oscar- Nybegynder
05. januar 2005 - 14:09 #6
-> bennylarsen

Måske jeg lige skulle forklare lidt om selve programmet! Det er et hjemmelavet program, der ikke er lavet af mig selv, som ligger data fra en hex file ned på en e-prom via COM-porten.

Programmeringen tager ca. 2 min. og gentages derfor mange gange om dagen. End til nu har vi sidet og skrevet "stien" til hex filen i selv programmet (f.eks. c.\acv0114.hex), hvilket man på længere sigt hurtig kan blive træt af.

Hvis man vælger at højre klikke på hex filen -> åben med -> serhost1 (programmet), kommer windows med en fejl!

Det er derfor jeg nu bruger en bat file til at åbne hex filen med

Hex filen ser iøvrigt således ud nu.

serhost1 acv0114.hex

- og ligger i samme mappe som programmet!

Håber det var en lidt bedre forklaring...:)

P.s. lige et sidste lille spg. - Når nu man åbner bat filen, så åbner MSDOS og derefter selv programmet. Kan man ikke få MSDOS'en til at lukke af sig selv, når den har åbnet programmet????????
Avatar billede galle2 Nybegynder
05. januar 2005 - 14:34 #7
Jeg mener du kan skrive "close" eller "exit" sidst i batch jobbet... Men det kommer an på en prøve....
Avatar billede -oscar- Nybegynder
05. januar 2005 - 15:18 #8
Har lige prøvet at tilføje måde "close" og "exit", men der sker ikke det vilde!

eks.
C:\windows\skrivebord\serialFlashProgrammer_win98\exit

- MSDOS skriver godt nok selv exit, men det lukker ikke ned...!!

bathfile eks.

serhost1 acv0114.hex
exit

- skal det opstilles på en anden måde, eller..

-> jpvj, du skriver, at jeg skal skrive;

@echo off
C:\windows\skrivebord\serialFlashProgrammer_win98\serhost1 acv0114.hex
pause

men hvorfor "@echo off" og "pause" ???

Nogen der kan hjælpe ???
Avatar billede galle2 Nybegynder
05. januar 2005 - 15:48 #9
Har du prøvet at fjerne pause?
Avatar billede -oscar- Nybegynder
05. januar 2005 - 16:45 #10
Ja, jeg har prøvet at fjerne pause, og det hvirker heller ikke!

Selve programmet (serhost1.exe) kan da ikke ha' nogen indflydelse på MSDOS'en, eller kan det???

Der må da være nogen, der er kloge på dette område, et eller andet sted derude...:)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
05. januar 2005 - 21:18 #11
kender du denne? måske lidt hjælp.
http://home7.inet.tele.dk/batfiles//