Avatar billede mahuni Nybegynder
03. januar 2005 - 21:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Finde php filer i en mappe og linke til dem.

Ohøj

Jeg har lavet et administrationssystem, men efterhånden som jeg tilføjer nye sider synes jeg det ville være smart hvis de automatisk kom med i menuen. JEg ved dette kan lade sig gøre ved hjælp af mysql, men hvordan laver man et script der finder php-filer (som evt indeholder en speciel streng for at angive at det er en fil der skal med i menuen) og derefter udskriver link til dem?

Filerne ligger i en mappe
Avatar billede mccookie Seniormester
03. januar 2005 - 22:35 #1
<?php

$filelist = array(); // Array difeneres

        if ($handle = opendir('/usr/local/psa/home/vhosts/strandboerne.dk/httpdocs/gruppeweekend2002/randimage/')) {

            while (false !== ($file = readdir($handle))) {

              if ($file != "." && $file != ".." && preg_match('/.jpg/i',$file)) {

                $filelist[] = $file; }}
                closedir($handle); }

            // Antallet af billeder tælles op

            $maxpic =  sizeof($filelist);
            $picnum = $maxpic + 1; // Der lægges én til, da et array altid starter på 0

        echo $picnum;

                ?>

Det her script brugte jeg til at finde alle billeder i en mappe og derefter lægge dem ind i et array og derefter hente dem herfra......

Måske noget ala en idé du kan bruge....
Avatar billede darkcow Nybegynder
04. januar 2005 - 10:29 #2
Denne kode skal ligge i en fil i samme mappe som den mappe du vil liste indholdet af:

<?php
        $dirPath = "foo";
    $dirHandler = opendir($dirPath);
    while(($filename = readdir($dirHandler)) != false)
    {
        if($filename != "." && $filename != ".." && substr($filename,-4) == ".php")
        {
            echo "<a href=\"$dirPath/$filename\">$filename</a>";
        }
?>

håber det kan bruges:)
Avatar billede darkcow Nybegynder
04. januar 2005 - 10:32 #3
btw, for det med at angive at den skal includeres i menuen, bare erstat

substr($filename,-4) == ".php")
med
substr($filename,-9) == ".menu.php"
Avatar billede mahuni Nybegynder
04. januar 2005 - 12:18 #4
Jow tak, Darkcow, vil lige prøve at kigge på det, men hvad nu hvis jeg vil læse noget af filen? Hvis der fx er defineret i toppen af filen at den er en menu-fil, altså hvis det ikke er i navnet?
Avatar billede mahuni Nybegynder
04. januar 2005 - 12:26 #5
Tænkte lige på noget mere, hvordan laver man i praksis sådan at den automatisk fjerner de sidste 4 tegn af et navn. Sådan at tilfoej.php bare bliver til tilfoej
Avatar billede darkcow Nybegynder
04. januar 2005 - 12:56 #6
<?php
        $dirPath = "autoInc";
    $dirHandler = opendir($dirPath);
    while(($filename = readdir($dirHandler)) != false)
    {
        if($filename != "." && $filename != ".." && substr($filename,-4) == ".php")
        {
            $path = "$dirPath/$filename";
            if(fread(fopen($path,"r"),4) == "menu")
            {
                echo "<a href=\"$path\">$filename</a>";
            }
?>

her er det med at læse fra filen, det andet kommer senere, skal gå nu..

-darkcow
Avatar billede mahuni Nybegynder
04. januar 2005 - 20:44 #7
Takker, darkcow... Det virkede og svaret på det andet spørgsmål fandt jeg selv på php.net... SMider du et svar?
Avatar billede darkcow Nybegynder
05. januar 2005 - 12:37 #8
okay.. fint.. held og lykke med det:)