Avatar billede rbjensen Nybegynder
03. januar 2005 - 19:51 Der er 1 kommentar

Samurize Plugin

Hej *.*

Jeg vil gerne lave et plugin til Samurize med Borland C++ Builder 6, under Windows, men jeg er noget i tvivl om hvordan jeg skal gøre.

Problemet:
Samurize skal læse eksterne data via en DLL. Der er kodeeksempler for en sådan i Samurize, så det burde være muligt at finde ud af.
Men mine data ligger ikke en DLL.
De ligger/skabes via et Windows-program (altså en almindelig .exe).
Hvordan overfører jeg data fra mit program til DLL'en? Shared memory eller noget "fusk" i den stil ? Eller findes der en alternativ måde at overføre data fra en .exe til Samurize som jeg ikke er opmærksom på?

Kodeeksempler er særdeles velkomne - jeg har ikke rodet med DLL programmering før, så jeg har ikke helt styr på hvordan sådanne kodes og anvendes.

TIA.
MVH R.B.Jensen
Avatar billede krismort Nybegynder
10. januar 2005 - 22:09 #1
Hej
Det lyder som om du vil lave noget "interprocess communikation", hvis jeg ikke tager fejl. !? (eller hvad?)
Alt eefter hvilket OS man benytter findes der flere forskellige metoder at overføre data og events mellem processor. Du kan oprette en forbidelse med sockets (TCP/IP) eller du kan bruge Windows Pipes der mig bekendt osse er tænkt til samme formål.
Den letteste metode tror jeg ville være at bruge Windows API'en SendMessage der bruges til at kommunikerer mellem vinduer du kan lave dine egne beskeder ved at definerer et "custum" message id ud fra dinbesked = WM_COMMAND + ditid
I din plugin opretter du så et vindue med til hørende messageloop med win api'en CreateWindow hvor du lytter efter de beskeder som du sender afsted fra det program som du vil overføre data fra.

  - Arthur