Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 14:22 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Der skal gives adgang til webcam gennem router/firewall

Jeg skal sætte et webcam op for en bruger, som sidder bag en router med indbygget firewall. Jeg er så inde at kigge på FAQ's på http://help.yahoo.com/help/us/chat/webcams/webcams-01.html. Her står der:

I'm behind a firewall. Can I still use my webcam on Yahoo!?

In order to use Yahoo! Chat's Webcam feature, your firewall must permit outgoing TCP connections to webcam.yahoo.com on port 5100.

Routeren er en Effecient Network model 5781. Jeg tilgår routeren via webklienten, ingen problemer her. Men jeg har godt nok problemer med at give hul igennem til webcam.yahoo.com via port 5100. Jeg kan ikke se i webklienten, hvor det skal gøres. Kan man gøre det via Win XP, eller hvordan skal den kringles?
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 14:34 #1
Hvis en af Jer kan komme med en løsning, bliver der ikke fedtet med pointene. Jeg sidder nemlig ude hos brugeren lige nu :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 15:32 #2
det skal gøres via web klienten eller anden form for router administration. XP har ingen muligheder for at gøre det.
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 16:58 #3
Ok. Håber du ved hvor og hvordan?
Avatar billede flindten Nybegynder
03. januar 2005 - 17:02 #4
http://support.efficient.com/KB/pdf/EN5700-01QS.pdf

Du skal altså have åbnet port 5100 som kan gres med CLI (command line Interface)
iflg manuellen skulle der være en CLI manuel med routeren

I min almindelige router firewall hedder det at forwarde (virtal server) en port til
en bestemt IP/Klient
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:22 #5
Ok, det lyder fortrøstningsfuldt. Problemet er så bare nu, at brugeren udelukkende har routeren, men jeg kan ikke se CLI. I hovedmenuen har jeg:

Easy Setup
    PPPoE
    PPPoE Service Name
    m.m.
Change Password
Change Access Control
    Access Control
    Allowed from ALL
    Allowed from LAN
Feature Activation
    Feature Activation Keys
Set Router Clock
Set DHCP
Set NAT
Set Firewall
Set Dial Backup
Diagnostic
Routing Table Configuration

Reboot Router

Det er hvad der er. Der er enkelte undermenupunkter, som ikke er væsentlige at bringe her, medmindre der er tale om Reboot Feature Activation Keys, som siger dette:

Feature Activation
Software Version v5.3.80
Serial Number 1159033
Options: ASYNC, IP ROUTING, IP FILTERING, WEB, HW-DES, -IPSEC, -3DES, -L2TP, -ENCRYPT, BRIDGE, IPX, DIAL-BACKUP, VRRP

Feature Activation Keys are of the form <    ...    >
Copy the entire key, including the angle brackets (<, >)
Paste the key string into the input box below and hit "Save"
If the key is successful, the feature will be enabled after a reboot.
Repeat for each additional key.
NOTE: Keys are case-sensitive; 'a' is different from 'A' and must be entered exactly as provided.

Feature Activation Key: [textbox]
[Save]  [Cancel]

Jeg kan ikke lige se hvor den skulle være. Hvilken side i manualen omhandler CLI?

Du kan forøvrigt se hvordan menuen ser ud i webklienten :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:22 #6
Reboot Feature Activation Keys = Feature Activation Keys
Avatar billede flindten Nybegynder
03. januar 2005 - 17:22 #7
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:26 #8
Dette er hvad jeg kan finde, men jeg synes ikke det giver mig noget?

What security options do I have?
Network Address Translation (NAT) is a feature that can provide a level
of security by hiding the private IP addresses of your LAN behind a single
public IP address of your router. All connections must come
through your router and be translated by NAT.

Further security is available with IP filtering firewall software. The
firewall can be accessed through the Command Line Interface (CLI) and
configured with scripts for a “quick” firewall. A qualified technician
should perform all firewall configuration. Efficient Networks cannot be
liable for vulnerabilities arising from inadequate firewall configurations.

To provide secure connections across the Internet, consider purchasing
the Virtual Private Network (VPN) software option. Additional information
on NAT, Firewall, and Secure VPN can be found in the CLI Reference
Manual.

Can I have an FTP, Mail or Web server and use NAT?
Yes, but you need to configure the router appropriately using the
Comand Line Interface (CLI). By entering a remote system or
addServer command, you can add FTP, Mail or Web servers to your
LAN. These can then be accessed from another LAN or the Internet
while NAT is enabled.
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:33 #9
Det er ellers god dokumentation du har fundet frem til, flindten. Jeg synes dog ikke jeg er blevet klogere af det .... eller også er jeg småt beskåren :)

Jeg synes ikke jeg kan se hvordan man åbner op for port 5100, så man kan route til webcam.yahoo.com. Eller tager jeg fejl? Og hvor i webklienten skal det gøres?
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:34 #10
remote ipfilter insert input drop -p tcp -dp 23 internet
save

skal måske ændres til

remote ipfilter insert input drop -p tcp -dp 5100 webcam.yahoo.com
save

... eller?
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:35 #11
accept, ikke drop :)

remote ipfilter insert input accept -p tcp -dp 5100 webcam.yahoo.com
save
Avatar billede flindten Nybegynder
03. januar 2005 - 17:38 #12
Nej jeg vil give dig ret den er tricky, har jo ikke selv en sådan.
Men det skal ikke være i webklienten  du skal lave en dosprompt med telnet "routers IP" imens du gør det kigger jeg lidt mere i manuellen, evt kan vi slå firewallen
helt fra for at teste.
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:41 #13
Ok, lyder godt :)

Jeg har prøvet at teste med div. levels af sikkerhed i firewallen, men så forsøges der skrevet til en txt-fil (tror jeg nok), som ikke findes. Der er med andre ord ikke installeret noget på HDD. Jeg håber ikke det besværliggør det for meget? :/
Avatar billede flindten Nybegynder
03. januar 2005 - 17:44 #14
hvis du er kommet ind via telnet

så prøv flg
eth ip firewall off

det slår firewallen fra

eth firewall on slår den til

Husk at reboote routeren
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:45 #15
Jeg er ikke helt med, skal jeg slå den fra, slå den til, og til sidst reboote den fra webklienten?
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 17:54 #16
Ok, firewall er slået fra, og routeren er rebootet. Så går jeg ud fra, at der skal åbnes for port 5100 til webcam.yahoo.com på en eller anden måde, inden firewallen slås til igen?
Avatar billede flindten Nybegynder
03. januar 2005 - 18:02 #17
prøv det ellers har jeg fundet side 96 og 293
hvor du kan sætte de enkelte porte op

Med hensyn til firewallen, var det først for at få det til at virke dernæst
slå mere og mere sikkerhed til
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 18:11 #18
Ok, det ser ud af noget. Jeg bliver nødt til at smutte, men er tilbage efter kl. 20:00 og nærlæser det :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 22:14 #19
flindten, såvidt jeg kan se, skal jeg enable NAT ved at skrive dette:

remote setIpTranslate on <remoteName>

Hvor finder jeg ud af hvad <remoteName> er? Det er ikke username, og det har heller ikke noget med gatewayen at gøre :/
Avatar billede steen_hansen Forsker
03. januar 2005 - 22:29 #20
Du skulle vel ikke ligge inde med et link til en god tutorial over de kommandoer i Telnet? Det lugter en lille smule af DOS, det må da være til at finde ud af?
Avatar billede flindten Nybegynder
04. januar 2005 - 17:40 #21
Telnet kommandoer er her

http://www.useyourbrain.co.uk/telnet-commands.htm

Jeg må indrømme jeg er ved at være ør omkring den router, Så er der nogen derude
der har en lign router så svar endelig
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. januar 2005 - 21:04 #22
Ok, du skal foreløbig have 1000 tak for din hjælp - og nogle point, når jeg lukker spørgsmålet :)

Håber også der er andre, der har styr på denne router. I skal være mere end velkomne.
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 00:49 #23
Nogen, der har forstand på denne router?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 01:20 #24
Ok lige en udfordring for en natteravn - Tag først en ipconfig /all - hvad er din ip på gateway?
For at logge på routeren så brug http://gatewayip  i IE
f.x http://192.168.254.254
password er admin. kan du komme på routeren nu ?
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 01:25 #25
Yo, dannyboyd :)

Ingen problemer med at logge ind på routeren, men jeg har problemer med at åbne for f.eks. webcam og FTP. Så vidt jeg kan se, skal det ordnes i HyperTerminal (TelNet).

Det jeg skal vide, er hvordan man åbner op for disse ting i routeren. F.eks. skal port 5100 åbnes op, så der er hul igennem til webcam.yahoo.com. Hvordan gør man det? Det er temmelig problematisk :/ Se evt. nogle af de ovenstående links.

Jeg er på vej i seng, men håber du på et tidspunkt kan komme med noget brugbart. Så er du min nye bedste ven :)
Avatar billede serverservice Praktikant
06. januar 2005 - 01:34 #26
jeg plejer selv at konfigurere router via web interfacet , men det kunne se ud som om du skla bruge denne kommando: ipadr ipnetmask port , vender tilbage imorgen . jeg er ikke scripthaj
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 06:31 #27
10-4, håber du kan hjælpe :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 23:54 #28
Jeg har selv søgt en del på google, men kunne ikke finde frem til noget brugbart. Du fandt ikke ud af noget, dannyboyd?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 00:00 #29
Desværre mener ikke jeg ved nok om de script ting så må desværre melde pas denne ene gang.
Avatar billede steen_hansen Forsker
07. januar 2005 - 00:03 #30
Det er ok, du har leveret en GLIMRENDE indsats, foreløbigt tak til dig også :)

Jeg lader lige billedet stå lidt endnu, håber der kommer en haj forbi, som har helt styr på dét pjat :)
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2005 - 19:13 #31
Hvor dan går det !? Det var da ganske pussig at du fikk problemer med yahoo messenger. Denne har da tidligere pleid å være no 1 til å komme gjennom firewall. Har kjørt Yahoo messeger med lyd og bilde gjennom nat firewall, uten problemer.

Normalt så skulle Yahoo messenger kjøre på basis av en hvilken som helst router med standard konfigurering, dvs full stans for all inngående trafikk og full åpnen for all utgående trafikk. Ved å resette routeren så er man ofte til bake til nettop denne konfigurering og da skal yahoo messenger kjøre.

Det behøves ikke noen forwarding eller noe slikt for å kjøre Yahoo messenger så vidt jeg kan huske.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2005 - 19:25 #32
Hvis du resetter den ved å trykke på resetknappen så skulle yahoo messenger normalt kjøre ved at du er tilbake til standard default oppsett. Fant noe i manualen om hvordan resette:

Recovering Kernels for Routers with a Reset Button
The reset button (if your router has one) is recessed in an unlabeled hole on the back panel of the router (to the
right of the Ethernet hub connector). If your router has a reset button, you can use it to perform these functions:
• If the reset button is depressed during the power on sequence, the router attempts to download a kernel from a
BootP server as described in Recovery Steps Using BootP, on page 181. (The BootP server must be
configured to recognize the router.) The existing configuration file (SYSTEM.CNF) is written to file
SYSTEM.BAK (overwriting the existing SYSTEM.BAK file). The firmware creates a new SYSTEM.CNF
file that can be accessed using the default password admin.
Note: Use this function only if other recovery methods have failed and you need to start over with a new
kernel image.
• If the reset button is depressed after the TEST LED turns green and until after all the LEDs flash, it bypasses
the loading of the FPGA (Field Programmable Gate Array) file that provides the logic that customizes the
router hardware. The actual file name is ASIC.AIC. This function is useful if a mismatch occurs between the
hardware, the kernel, and the FPGA file because it forces a error that allows you to continue and replace the
ASIC.AIC file.
• If the reset button is depressed while running the kernel, the router enters a ten-minute recovery period.
During this period, the router password is the router serial number and DHCP is temporarily changed to the
default subnet 192.168.254.0. (This reset function is described in Recovering Passwords and IP Addresses, on
page 182.)

Forresten .. hvis dette event også er et adsl modem, så vil den jo også kanskje miste påloggingsinformasjonen. SPØR FØRST ISP OM DET ER SAFE Å BRUKE RESET KNAPPEN
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. januar 2005 - 22:39 #33
Hej Langbein. Det var dog imponerende :)

Ja, jeg har indtil videre et ADSL-modem fra TDC (skifter snart). Det kunne være jeg skulle forhøre mig først, og det vil jeg prøve at se om ikke jeg kan finde tid til i morgen. Du er til stor hjælp, lader høre fra mig snarest :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
17. januar 2005 - 11:04 #34
Der er godt nok en reset-knap på bagsiden, men der sker intet, når jeg trykker den ind. Selvom jeg venter til den har lyst grønt, holder den inde, mens jeg tænder for routeren etc. Du har ikke flere forslag?
Avatar billede slaskee Nybegynder
18. januar 2005 - 12:10 #35
nogen der ved hvorfor jeg ikke kan komme ind på min router ved at bruge min gateway ??
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2005 - 12:12 #36
Du forsøger at tilgå http://192.168.1.1 (el.lign.) i din browser med user og pass?
Avatar billede slaskee Nybegynder
18. januar 2005 - 23:18 #37
ja... skriver lige præcis  http://192.168.1.1 og så står der bare at siden ikke kan vises... ved du da hvad det er galt ?
Avatar billede slaskee Nybegynder
18. januar 2005 - 23:20 #38
har selvfølgelig ikke noget firewall eller noget...
Avatar billede slaskee Nybegynder
19. januar 2005 - 10:47 #39
lige meget... har lige fundet ud af at TDC skal have 950 kr. for at fortage en ændring og man kan ikke gøre det selv :S
Avatar billede steen_hansen Forsker
19. januar 2005 - 12:18 #40
langbein, du har ikke flere bud?
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. januar 2005 - 13:29 #41
YM var sat op til proxy og firewall. Da det blev slået fra, virkede det hele perfekt.

De af Jer, der vil have point: læg et svar :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
30. januar 2005 - 01:50 #42
Lukker