Avatar billede celine Nybegynder
03. januar 2005 - 10:47 Der er 9 kommentarer

Afstemning, opdatering af stemmer

hej

jeg er ved at lave en webside hvor brugeren skal kunne stemme på et forslag/emne. Stemmer afgives ved at trykke på en radiobutton. emner og stemmeantal ligger i en database(access). Jeg kan ikke få stemmerne opdateret, der sker intet når man har markeret radioknappen og trykker på stem.

Min kode:
siden kan ses på http://www.struermuseum.dk/kultur%20kanon/kultur_kanon.asp

dim emne, stemme
        dim dbConn, strSql, rs
        dim strDSN

        Set dbConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
        strDSN = strPlacering
        strSql = "SELECT emne, stemme FROM kulturkanon ORDER BY id"
        dbConn.Open strDSN

        rs.Open strSql, dbConn, AdOpenForwardOnly

            while not rs.EOF

        %>

        <tr><td width="190" align="left"><%=rs("emne")%></td>
        <td width="100" align="center"><%=rs("stemme")%></td>
        <td width="50" align="center"><input name="valg" type="radio" value="<%=Trim(rs("stemme"))%>"></td>
        </tr>

        <%
            rs.MoveNext
            wend

        rs.Close
        set rs = nothing

kode til kanon.asp
dim rs, dbConn, strSql, strDSN
    dim stemme, emne
    dim valg

    valg = Trim(Request.form("valg"))

            Set dbConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        ("ADODB.Recordset")
        strDSN = strPlacering

        dbConn.Open strDSN

        strSql = "UPDATE kulturkanon SET stemme = stemme + 1  WHERE emne = '" & valg & "'"
        Response.Redirect("kultur_kanon.asp")

    dbConn.Close
    set dbConn = nothing
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 11:28 #1
Request.form("valg") blivere altid 0 ????
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 11:29 #2
<input name="valg" type="radio" value="<%=Trim(rs("emne"))%>">

skal det vist være ...
Avatar billede celine Nybegynder
03. januar 2005 - 14:27 #3
det har jeg prøvet, det virker ikke
og ja den bliver ved at stå på 0
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 15:04 #4
Alle radioknapperne har value="0", det er vist det der er problemet. value skal jo være et ID eller noget der fortæller hvad der er stemt på. Hvad med at bruge ID fra kulturkanon, eller emne. Siger du at der også kommer til at stå value="0" når du bruger value="<%=Trim(rs("emne"))%>"??

Det er lidt sært!
Avatar billede celine Nybegynder
03. januar 2005 - 15:32 #5
Alle værdier er tastet ind manuelt i databasen, derfor satte jeg stemmer til at være 0. Det har jeg prøvet at fjerne, det hjælper ikke. Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at bruge ID fra kulturkanon. Det er jo emnet der er stemt på og det står der jo i value.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 17:06 #6
OK på den måde

Så skal det være præcis som du har gjort det.

Blot skal der som sagt stå:

<input name="valg" type="radio" value="<%=Trim(rs("emne"))%>">

Og det skal altså resultere i at emnet står som value. Vi skal altså finde ud af hvorfor der ikke gør det.

Jeg har et bud: Er feltet emne i formatet Notat? Så kan du nemlig kun "læse" det én gang. Du skal enten hente det ud i en variabel, som du bruger de to gange du udskriver feltet. Eller du skal skifte format på feltet, er Tekst ikke stort nok? Notat er en meget resourcekrævende datatype, som du kun skal bruge hvis det er nødvendigt.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 17:10 #7
Faktisk skulle du designe databasen en smule om. Lav en tabel der hedder Emne, mmed to felter; EmneID og strNavn, (hhv. Autonummerering og Tekst). I den tabel skriver du alle emnerne, og i kulturkanon laver du et tilsvarende felt EmneID, (Tal), hvori du skriver tallet for det emne der skal bruges.

Så slipper databasen for at søge efter poster hvor emne='en hel masse tekst', hvilket letter den en del.
Avatar billede celine Nybegynder
18. januar 2005 - 13:11 #8
jeg har opgivet det indtil videre
Avatar billede celine Nybegynder
25. september 2010 - 15:58 #9
opgivet