Avatar billede jannek_ek Nybegynder
03. januar 2005 - 00:23 Der er 5 kommentarer

problemer med StringBuffer og StringTokenizer

der må maks vises 30 tegn per linie men for at undgå halve ord har jeg lavet det her:

  int buffC = 0;
  String tekst = "en længere tekst";
  StringTokenizer tok = new StringTokenizer(tekst);
  StringBuffer stump;
  StringBuffer linie;
  public void paint(Graphics g)
  {
    g.setColor(new Color(0, 0, 0));
    g.setFont(new Font("Lucida Console", Font.PLAIN, 12));
    while (tok.hasMoreTokens())
    {
      linie = new StringBuffer();
      for (boolean fuld = false; !fuld;)
      {
        stump = new StringBuffer(tok.nextToken());
        if (linie.length() + stump.length() < 36)
        {
          linie.append(stump+" ");
        }
        else
        {
          fuld = true;
        }
      g.drawString(linie.toString(), 24, buffC * 12 + 32);
      buffC++;
    }

det går fint gennem kompileren men når jeg kører det melder den fejl:

java.util.NoSuchElementException
        at java.util.StringTokenizer.nextToken(StringTokenizer.java:259)
        at VisualWindow.paint(VisualWindow.java:46)
        at sun.awt.RepaintArea.paint(RepaintArea.java:177)
        at sun.awt.windows.WComponentPeer.handleEvent(WComponentPeer.java:260)
        at java.awt.Component.dispatchEventImpl(Component.java:3678)
        at java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:1627)
        at java.awt.Window.dispatchEventImpl(Window.java:1606)
        at java.awt.Component.dispatchEvent(Component.java:3477)
        at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(EventQueue.java:456)
        at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForHierarchy(EventDispatchTh
read.java:201)
        at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(EventDispatchThre
ad.java:151)
        at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:145)

        at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:137)

        at java.awt.EventDispatchThread.run(EventDispatchThread.java:100)
Avatar billede jannek_ek Nybegynder
03. januar 2005 - 00:24 #1
VisualWindow er klassen
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2005 - 00:31 #2
du skal teste om tokenixer er tom i BEGGE løkker:

    while (tok.hasMoreTokens())            // ikke kun her
    {
      linie = new StringBuffer();
      for (boolean fuld = false; !fuld && tok.hasMoreTokens();)  // men også her

mvh JakobA
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2005 - 00:34 #3
læser du ha-dat? jeg har næsten lige løst præcis sådan en opgave for en af mine venner hehe
Avatar billede jannek_ek Nybegynder
03. januar 2005 - 00:38 #4
nu melder den ikke fejl mere, men der kommer ingen tekst...
Avatar billede joha Nybegynder
08. januar 2005 - 03:02 #5
Du kan kun bruge en instans af StringTokenizer én gang, så når du har løbet while løkken igennem første gang i paint() er tok "opbrugt". Du kan evt løse problemet ved at sige:

public void paint(Graphics g) {
  // Add this line!
  StringTokenizer tok = new StringTokenizer(tekst);

  g.setColor(new Color(0, 0, 0));
  g.setFont(new Font("Lucida Console", Font.PLAIN, 12));
  while (tok.hasMoreTokens()) {
  ...
}

Det skulle løse problemet, men er selvfølgelig ikke specielt effektivt!