Avatar billede hanseman Nybegynder
18. marts 2001 - 17:55 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvilken LINUX egner sig bedst til Server??

Jeg har en gammel ASUS maskine der slæber sig af sted med 166 MHz!
Jeg har et netværk etableret i huset hvor jeg bor hvor jeg deler min internet opkobling med 10 andre!
Hvilken Linux er bedst til Server som henholdsvis mailserver og fileserver og hvorfor netop den version du anbefaler!
Det skal lige nævnes at jeg ikke ved ret meget om Linux, så forklar simpelt og udførligt!
Desuden ønskes et link (http el. ftp) til hvor man kan hente den beskrevne Linux
Avatar billede techno_dk Nybegynder
18. marts 2001 - 17:59 #1
Redhat
Avatar billede bbs Nybegynder
18. marts 2001 - 18:18 #2
lytter med :)
Avatar billede hanseman Nybegynder
18. marts 2001 - 21:40 #3
Jeg beder om en specifik forklaring på HVORFOR netop en bestem LINUX er god til server!

DVS. FORKLAR hvorfor at du mener at Redhat er bedst!

Hvad kan Redhat, som HailSTORM eller DEBIAN ikke kan og hvad er forskellen? ?? ???

Så hvis du skal svare, så svar ordenligt istedet for blot at lufte din religiøse overbevisning :o)
Avatar billede evil_chief Nybegynder
19. marts 2001 - 03:09 #4
Har hørt at den bedste server version af linux skulle være debian fra nogle linux guru\'er:) Men hvis du virkelig vil lege så hent FreeBSD eller noget :)
Avatar billede webasto Nybegynder
19. marts 2001 - 06:22 #5
Kigger lige med over en skulder...;o)
Avatar billede tingleff Praktikant
19. marts 2001 - 09:19 #6
me too
Avatar billede techno_dk Nybegynder
19. marts 2001 - 13:30 #7
Der er et par grunde:
1. Redhat er 100% gratis
2. Redhat bruger meget lidt system resursor
3. Redhat er nokden mest stabile Linux
Avatar billede dar Nybegynder
19. marts 2001 - 14:35 #8
Ellers kan du mæske bruge Mandrake. Jeg ved ikke vildt meget om linux, men så vidt jeg nu ved er mandrake en \'udbygning\' af rødhætte.
Avatar billede dar Nybegynder
19. marts 2001 - 14:35 #9
mæske = måske!!
Avatar billede techno_dk Nybegynder
19. marts 2001 - 15:01 #10
Jeg har hørt af der skulle være nogle grumme sikkerheds fejl i Mandrake
Avatar billede hanseman Nybegynder
19. marts 2001 - 21:51 #11
Tro kan man gøre i kirken mellem 9 og 10 hver søndag! :o) I skal vide!

Hvor kan man downloade de ovennævnte LINUXer

Hvem er de Guru\'er?

Hvad med STORMIX Linux - nogen kendere? Den er i hvertfald hammernem at installerer!
Avatar billede dar Nybegynder
19. marts 2001 - 22:38 #12
Langt de fleste linux\'er er nemme at installere!
Mandrake kan findes her i form af ISO-billeder der kan brændes ned på cd\'er:

http://ftp.net.uni-c.dk/pub/linux/mandrake/iso/
Avatar billede dar Nybegynder
19. marts 2001 - 22:39 #13
rettelse: Langt de fleste NYE OG POPULÆRE linux\'er er nemme at installere!
Avatar billede rm Nybegynder
19. marts 2001 - 23:00 #14
hvis det er sikkerhed der er i højsæde så skal du vælge OpenBSD (for
som de siger: \"Three years without a remote hole in the default
install!\")

Hvis det er hurdighed skal du vælge FreeBSD.

Skal det være det nyeste nemt skal det være Debian da den har
mulighed hor at auto opgraderer over internettet.

Skal du følge min religion skal det være SuSE
Avatar billede dar Nybegynder
20. marts 2001 - 19:01 #15
Mandrake har også et udmærket program til automatisk update over nettet!
Avatar billede rm Nybegynder
20. marts 2001 - 19:09 #16
ok det kender jeg ikke hvad heder det?
Avatar billede hanseman Nybegynder
20. marts 2001 - 22:52 #17
RM du glemmer at fortælle vi andre hvor vi kan downloade de versioner du snakker om fra! :o) Link udbedes.

Og for vi nye - Hvad er FreeBSD og hvad er OpenBSD -hvad er SuSE?

Var der ikke et sikkerhedsproblem med Mandrake? eller er det blot rygter fra techno_dk?

Generelt må I gerne forklare lidt mere i detaljer hvad i ved!

:o) Ellers tak for indput
Avatar billede evil_chief Nybegynder
21. marts 2001 - 00:30 #18
FreeBSD : www.freebsd.org - OpenBSD : www.openbsd.org - SuSE : www.suse.com
Avatar billede rm Nybegynder
21. marts 2001 - 11:49 #19
FreeBSD og OPenBSD er ikke linux\'er det er UNIX\'er bygget på BSD4.2 (men FreeBSD kan emulere linux lige så god som linux selv).

SuSE er den linux jeg bruger det er en bruger venlig en både for nybegønere og \"gamle røvhuler\"