Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 12:30 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Computer fryser eller lukker ned

Jeg har en PC med et V266B Motherboard med en AMD Athlon XP2100 processor.
Det startede med at computeren frøs fuldstændig hvis jeg ville se video på nettet med Windows Mediaplayer. Den frøs umiddelbart efter at den var begyndt at afspille. Det næste der skete var at den også frøs når jeg forsøgte at scanne noget på min Canon Scanner.
Jeg søgte lidt på nettet og der kom en masse frem om at inficeringer af orme eller trojanske heste, men når jeg forsøgte at køre en virus scanning eller nogle af de andre programmer som blev foreslået såsom HiJackthis eller Spybot frøs den også eller når jeg scanner med F-Secure antivirus..
Jeg også forsøgt med sfc /scannow og Windows Repair og der frøs den også.
Men ellers når man bare arbejdede normalt på den kørte det OK bortset fra at den kunne lukke ned fuldstændig spontant.
Ved en Windows Repair fik jeg en mørkeblå skærm med hvid tekst hvor der stod følgende ting:
Der er fundet en fejl, og Windows .....
CDFC_FILE_SYSTEM
Hvis det er første gang....
...
Tekniske oplysninger:
*** STOP: 0x00000026 (0x000401F4, 0xF9F70FCC, 0xF9F71268)

*** asc3550.sys - Adress F9FE70FCC base at F9E70FCC, Datestamp 00000000
*** asc3550.sys - Adress F9E70CCC base at F9E70FCC, Datestamp 00000000
*** asc3550.sys - Adress f9E71268 base at F9E71268, Datestamp 00000000

Jeg har siden taget disken ud og forsøgt at installere Windows XP på en anden harddisk, men der har jeg også kortvarigt fået denne blå skærm plus at installationen er ganske enkelt er gået i stå efter formateringen og genstart.

Så selv om det virker som om det er hardwarebestemt, så lader det ikke umiddelbart til at være disken der er noget i vejen med.

Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg skal gribe det her an?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 12:54 #1
prøv et andet cd-rom, hvis du kan ??..eller kabel.?
http://www.sanx.org/stopCode.asp?stopCodeRef=25
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 12:55 #2
Tror det er dine RAM der tilter. Det er det ofte i disse "frys" problemer.

Hvordan sider dine RAM? - altså mener sidder de som 2X 256 m.m?
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 12:57 #3
Test program til RAM
http://www.memtest.org/

Du kan også gøre det mere manuelt.

Sidder de som 2X 256MB o.s.v. så tag det ene modul ud, og se om det hjælper, gør det ikke, så prøv at skifte og test igen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 13:00 #4
men den der sys fil, er >> http://www.dynamiclink.nl/htmfiles/rframes/info_sys/info_a/106.htm
og det kunne indikere at cd-rom drvet, eller andet er registret som SCSI ??
prøv at check i bios..??
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 13:01 #5
Ja lidt skulle fejl - men at installere SCSI drivvers som en fejl kan man sjældent :)
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 13:03 #6
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 13:03 #7
skulle aka skummel
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 13:03 #8
Resolving the problem

To resolve a disk corruption problem: Check Event Viewer for error messages from SCSI and FASTFAT (System Log) or Autochk (Application Log) that might help pinpoint the device or driver that is causing the error. Try disabling any virus scanners, backup programs, or disk defragmenter tools that continually monitor the system. You should also run hardware diagnostics supplied by the system manufacturer. For details on these procedures, see the owner's manual for your computer. Run Chkdsk /f /r to detect and resolve any file system structural corruption. You must restart the system before the disk scan begins on a system partition.

To resolve a nonpaged pool memory depletion problem: Either add new physical memory to the computer (thus increasing the quantity of nonpaged pool memory available to the kernel), or reduce the number of files on the SFM volume

Yep tror sgu du har ret artfreak :D
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 15:56 #9
Jeg er ikke helt med hvordan jeg skal teste om det har noget med CD-rom'en og det der SCSI at gøre. Men systemet har jo også kørt nogenlunde stabilt minimum et halvt års tid så det lyder da mærkeligt hvis det skulle have noget med den at gøre. Eller hvad?

Mine ram er 256 i een blok så jeg kan ikke teste dem hver for sig. Det der RAM testprogram kan jeg ikke umiddelbart se hvordan man bruger.

Det lykkedes mig at lave en reinstallation af Windos XP i de samme foldere som Windows oprindeligt var installeret i. Det kunne dog godt se ud som om at jeg skal reinstallere de andre programmer for at få det til at fungere optimalt. Windows har i hvert fald ikke fundet dem af sig selv.
Nu er mit ene virtuelle drev(på hard disken) bare gået i stykker:-( Den siger "The file or directory is corrupted and unreadable".  Jeg vil oprette en anden tråd til dette problem.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 16:00 #10
prøv at ressete bios, evt..??
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 17:15 #11
Jeg søgte på nettet efter hvordan men resetter BIOS og fandt frem til at man kan fjerne batteriet på motherboardet et øjeblik og så sætte dte i igen. Så jeg slukkede PC, fjernede batteriet fra Motherboardet et par minutter og satte det i igen. Og nu sker der absolut intet når jeg starter PC'en. CPU-blæseren starter men det er også det eneste. Der kommer ikke noget op på skærmen. Så det ser faktisk ud til at BIOS'en ikke starter op.
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 17:44 #12
Hvorlænge var batteriet ude?

Du huskede at fjerne strømstikket inden du pillede batteriet ud?
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 17:55 #13
Batteriet var ude et par minutter. Jeg fjernede ikke strømkabelet til computeren nej. Skulle jeg have gjort det?
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 17:57 #14
Ja du piller ikke i en pc med strøm på vel :(

Fjern strømkablet og tag batteriet om 30min
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 18:00 #15
OK. Skal jeg fjerne strømkabelet nu og tage batteriet ud om 30 minutter? Vil det evt. kunne løse problemet med at den ikke kan starte op?
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 18:02 #16
Kan det nemt ja.

Fjern strøm kablet>fjern batteriet 30min

Derefter sætter du batteriet i og derefter strømkablet
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 18:05 #17
Okey dokey. Er i gang. Foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede freehelp Praktikant
02. januar 2005 - 18:06 #18
Ingen problem da
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 19:20 #19
Hej igen
Nu har jeg haft slået strømmen fra i en time og batteriet har været ude i en halv time. Efter at have slået det hele til igen er der stadigvæk ikke noget resultat når jeg starter. Der kommer ikke noget frem på skærmen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 19:35 #20
siger den nogle beeps..?
http://www.backside.dk/beep.php
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 20:19 #21
Nej ingen beeps. Der er ikke en gang nogen lyde fra harddiske, floppy el andet der antyder at den booter.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 20:56 #22
men stater hdén op, ..blinker lidt, og summer.??
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 21:17 #23
CD-rom-drevet blinkede lige lidt når jeg starter men den når vist aldrig til at boote på harddisken. Der kommer ingen lyde derfra. CPU-blæseren går igang og det er det. Skærmen er sort. Og det skete lige efter at jeg havde haft batteriet på motherboardet ude.
Avatar billede patrion Nybegynder
02. januar 2005 - 21:26 #24
Hej
Sikker på at du vender det rigtig.
Hvis ,så prøv denne:
Hej Lav lige en cold reset på bios.
Gør dette:
Sluk pc.På stikkontakt
Ved siden af dit batteri sidder en lille jumper .Typisk jbat1.
Den sidder normalt på ben 1+2.
prøv at sætte den på ben 2+3 i ca.30 sek.
Derefter sætter du den tilbage på ben 1+2.Prøv så at starte igen og lad os høre.
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 21:43 #25
Slukkede for strømmen til PC. Fandt jumpren jbat og satte den over på ben 2+3 ca. 30 seks. Satte den tilbage på ben 1+2 og startede så op igen. Der skete ikke noget. CPU-blæseren startede men det var også det.

Jeg spekulerer på om jeg er kommet til at beskadige motherboardet ved det lille stunt med batteriet eller om CPU'en er gået. Jeg havde køleren af og på, og klemmen sidder lidt stramt. Jeg har lige læst om det på den her tråd:
http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=0&tID=166423
Det lyder lidt som min case.

Nå, men jeg får ikke lavet mere i dag men får nok testet med en anden CPU en af de nærmeste dage. Indtil da vil jeg gerne fordele pointene som tak for hjælpen. Kommer den mulighed frem ved at trykke på svar i stedet for kommentar ude til venstre?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 21:47 #26
har du andet ide-kabel, du kan prøve..?
Avatar billede jonjagd Nybegynder
02. januar 2005 - 22:34 #27
Til harddisken eller hvad?
Avatar billede jonjagd Nybegynder
12. februar 2005 - 17:41 #28
Det var ikke motherboardet der var problemet. Jeg skiftede først motherboardet og havde stadig det samme problem. Så skiftede jeg processoren, og så startede den fint op.  Det oprindelige problem med blå skærm er blevet løst ved at skifte en masse hardware og formatere og genistallere.