Avatar billede hmm_0 Nybegynder
01. januar 2005 - 17:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

computer får ikke IP af router

Hej.

Jeg har tre computere, hvoraf to af dem kan komme på nettet (de kører henholdsvis XP og 98). De er alle tre forbundet til en router.

Jeg har prøvet at skifte netværkskort i computeren som ikke virker, og jeg har tilmed ringet til TDC kundeservice, men ikke engang eksperterne på TDC kunne hjælpe mig. De kunne blot fortælle mig, at forbindelsen var OK og at routeren virkede fint! Problemet er bare at computeren ikke kan se routeren. I kommandopromt får den, når jeg trykker "ipconfig" en IP-adresse fra windows: 169.254.96.204

Jeg tror selv, at problemet ligger i netværkskablerne, men jeg ved det ikke?

Kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. januar 2005 - 18:13 #1
har du prøvet at tage en af de virkende computere fra og sætte den ikke virkende til her? Det ville vise om det er netkort eller evt. kabel den er gal med
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
01. januar 2005 - 18:45 #2
nej, det kan jeg jo lige prøve. jeg har prøvet at sætte den ikke virkende til et netværksstik som jeg ved virker.. og det virker.

jeg prøver lige det du sagde..skriver bagefter
Avatar billede kenp Novice
01. januar 2005 - 18:51 #3
Hvilken router? den du harfået med af tdc? hvad hedder den?
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
01. januar 2005 - 19:19 #4
vi havde først en switch konfigureret til 2 dynamiske IP'er også bestilte jeg 2 mere. Derefter købte vi routeren da vi troede, at der var noget galt med switchen.
routeren er fra tdc og hedder "Linksys Etherfast Cable/DSL Router" 4 porte. Model: BEFSR41
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. januar 2005 - 19:39 #5
virker det med alle 3 nu så?
Ellers kunne man jo forestille sig at det der er galt er du har 2 offentlige IP numre (som tildeles dine 2 computere) og ingen NAT der kan give ikke-offentlige ips ala: 10.0.0.X eller 192.168.0.X
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
01. januar 2005 - 19:57 #6
nej det gør det stadig ikke. hvad er en NAT? altså den computer jeg sidder ved nu, har ip 192.168.1.x og standard gateway (det må være routeren): 192.168.1.1

Hvis jeg pinger 192.168.1.1 fra den ikke virkende computer får jeg selvfølgelig "modtagervært ikke tilgængelig"
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
01. januar 2005 - 22:10 #7
hvilket nummer har du så givet den anden? tildeles det fra router eller skal du skrive et nummer ind?

så giv den .2 eller .3
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
01. januar 2005 - 22:51 #8
det er et tal bestemt af routeren. jeg har prøvet at tage et fabrikeret netværkskabel og forbundet det fra routeren til den ikke virkende computer, og så virker det. så problemet ligger sandsynligvis i netværkskablet.
Avatar billede hmm_0 Nybegynder
02. januar 2005 - 12:18 #9
svar