Avatar billede withli Nybegynder
01. januar 2005 - 14:33 Der er 3 kommentarer

Transparens i et stylesheet på en enkelt div

Hejsa alle.

Jeg har et mindre spørgsmål.

Jeg skal havde lavet en div som ligger oven på et billede semi transparent således at det felt hvor at selve teksten ligger, er skygget, men man kan stadig se billedet svagt igennem den semitransparente Background.

Jeg har forsøgt at sætte background color til transparent, men så er den bare fuldkommen gennemsigtig, og det er jo ikke det jeg vil, jeg vil gerne havde den halv gennemsigtig.
Avatar billede roenving Novice
01. januar 2005 - 14:36 #1
Du kan kun gøre hele elementet inklusive indhold transparent !-)

-- altså kan du ikke kun gøre baggrunden semi-transparent uden også at gøre det, du ellers har i elementet transparent ...

Løsningen er at lægge et element bagved, som har den baggrund og transparens-egenskaber, som du ønsker !-)
Avatar billede withli Nybegynder
01. januar 2005 - 14:41 #2
Hey Roen, og godt nytår.

Så jeg har altså brug for 3 elementer.

1 element som er baggrunden, og det billede som der ligger bagerst.
1 element som er det transparens niveau jeg ønsker
1 element som har den tekst jeg gerne vil vise på den semi transparente baggrund oven på det billede?

Hvad skal jeg så skrive på det element som skal være mellemste led?
Avatar billede roenving Novice
01. januar 2005 - 14:46 #3
For at få det til at virke på de flest mulige browsere skal du:

style="filter:alpha(opacity=50);-moz-opacity:0.5;opacity:0.5;"

-- som det fremgår, er (IE !-) filters angivet i %, mens (css3 og Gecko !-) opacity er angivet absolut !o]