Avatar billede bb_maze Nybegynder
31. december 2004 - 00:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

php til wml

Hejsa

Jeg går lidt med tanker om at lave adgang til mine nyheder via WAP. Jeg har lige nu en php side som skriver et bestemt antal nyheder ud.

Hvor stort et arbejde er det gøre det muligt at se denne side via wap, og hvad er den smarteste metode?

Hygge
Avatar billede bb_maze Nybegynder
05. januar 2005 - 20:36 #1
Er der ingen der kan hjælpe?
Avatar billede bb_maze Nybegynder
16. januar 2005 - 22:16 #2
Hmm... Det ser det ikke ud til.
Avatar billede htm Nybegynder
16. januar 2005 - 22:19 #3
Det er ikke så stort arbejde.

Du skal bare lave outputtet til WML sprog

læs lidt mere her: http://www.w3schools.com/wap/default.asp

Derudover laver du så en header i php som denne:

header("Content-type: text/vnd.wap.wml");

så bliver dit php dokument tolket som wml.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
16. januar 2005 - 22:22 #4
Hmm, ok :D Kigger lige på det lidt senere. Hvor meget arbejde tror du cirka der ligger i det? Vil mene at jeg kan html ud og ind, og kan også det mest grundlæggende i php.
Avatar billede htm Nybegynder
16. januar 2005 - 22:30 #5
WML minder meget om html - det er bare lidt striksere og du har nogle enkelte andre elementer.

Starter som et alm xhtml dokument med en xml erklæring og en doctype - så er <wml> som <html> og så er de enkelte elementer rammet ind af card. Husk at afslutte alle dine elementer.

Dette er et eks på en standard tabel i 2 kolonner:

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">

<wml>

<card id="start" title="Start på wap">
<p>

<table columns="2">
<tr>
<td>col 1</td>
<td>col 2</td>
</tr>
</table

</p>
</card>

</wml>
Avatar billede htm Nybegynder
16. januar 2005 - 22:31 #6
Men læs tutorialen igennem - den er meget god. og så er det meget nemmere.

Artiklen forudsætter faktisk at du ved noget om html :-)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
18. januar 2005 - 22:51 #7
Hmmm, det kan godt ske det er mig der er blind, men jeg forstår stadig ikke hvordan jeg kan vise mit output fra en mysql tabel på en wml side?

Hygge
Avatar billede bb_maze Nybegynder
19. januar 2005 - 00:10 #8
Det ser ud til at jeg selv har fundet noget (http://www.tutorialized.com/tutorial/Building-WML-Applications-Using-PHP/1262), men lader lige spørgsmålet stå lidt endnu.
Avatar billede htm Nybegynder
19. januar 2005 - 22:02 #9
Ganske som du ville gøre det på en almindelig html side og lave en tabel der :)

- Først php header
- så wml header
- så connect til db
- så kør SQL sætning
- så kør alle rækker i gennem og lav tabellen noget ala

echo "<table columns=\"2\">";
while($row = mysql_fetch_result($result))
{
  echo "<tr><td>" . $row['col1'] . "</td><td>" . $row['col2'] . "</td></tr>";
}
echo "</table>";

Du kan altid bruge: http://www.gelon.net/ til at teste din applikation. Men til at starte med ville det være smart at undlade phpheaderen og tjekke i en browser og så se på kildekoden om den ser rigtigt ud inden du smider wap-headeren på.
Avatar billede bb_maze Nybegynder
19. januar 2005 - 22:11 #10
Ok, jeg takker. Jeg har vidst fået lidt styr på det nu :) Smid et svar mester ;)
Avatar billede htm Nybegynder
20. januar 2005 - 10:16 #11
ok :-)