Avatar billede lbedb Nybegynder
30. december 2004 - 18:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udskrive sidste linie i en access database

Jeg har lavet et lille arkiv system hvor man kan søge og oprette ting i en database, men når man opretter en ny ting skal man ligesom vide hvilket id (primær nøgle) den sidste linie havde ellers er de rjo ikke meget system i det. Derfor, hvordan kan man ved hjælp af ASP udskrive den sidste linie i databasen... hmmm... nok noget meget simpelt.. men jeg kan ikke lige få det til at virke... HJÆLP
Avatar billede labanen Nybegynder
30. december 2004 - 19:00 #1
Hvad med at gøre noget i denne stil ?

Do
variabel_som_indeholder_sidste_id = rs("id_felt")
rs.movenext
Loop while not rs.EOF
Avatar billede tjaz Nybegynder
30. december 2004 - 19:05 #2
strSQL = "SELECT * FROM news ORDER BY id DESC
set rs = Conn.Execute(strSQL)

response.write("Det nyeste indlæg har nr. "& rs("id") &".")
Avatar billede goose Nybegynder
30. december 2004 - 19:06 #3
Lige efter du har indsat i databasen indsætter du følgende:

SQLnew = "SELECT @@IDENTITY as NytID FROM TABELNAVN"
set rsIdentity = conn.execute(SQLnew)
newid = rsIdentity("NytID")
rsIdentity.close
set rsIdentity = nothing

Nu har du så det sidste id nummer i variablen newid

Sidste nye id: <%=newid%>

/Goose
Avatar billede tjaz Nybegynder
30. december 2004 - 19:09 #4
goose -> det virker jo kun hvis han skal finde det sidste nye id med det samme ... hvis den næste bruger der kommer ind på siden skal kunne se hvilket id den sidste nye nyhed har (eller den sidste nye nyhed skal udskrives) så kan du da ikke bruge den du har der?
Avatar billede goose Nybegynder
30. december 2004 - 19:17 #5
Okay, så har jeg misforstået spørgsmålet ...... :o/

/Goose
Avatar billede websam Nybegynder
30. december 2004 - 19:17 #6
Da han kun er interesseret i den sidste skal den se således ud :

Sql = "Selest Top 1 * From News Order By Id Desc
Set Rs = Conn.Execute(Sql)

/Websam
Avatar billede tjaz Nybegynder
30. december 2004 - 19:20 #7
websam -> det er kun hvis han være at loop'e den ;)

Smider lige et svar også da :)
Avatar billede lbedb Nybegynder
30. december 2004 - 19:20 #8
Tjaz -> Det virkede fint bortset fra at der lige sku et " efter DESC... ellers er det kanon... Læg lige et svar
Avatar billede tjaz Nybegynder
30. december 2004 - 19:23 #9
lbedb -> Husk fremover, hvis du skal bruge det sidste nye ID til noget _lige efter_ du har tilføjet nyheden i databasen skal du bruge den løsning som goose har.
Avatar billede lbedb Nybegynder
30. december 2004 - 19:28 #10
ok.. Hvorfor??
Avatar billede tjaz Nybegynder
30. december 2004 - 19:33 #11
Den jeg skrev giver dig den sidste tilføjede id til databasen.

Den goose gav dig, giver ID'et på den post som den pågældende bruger tilføjer til databasen.

Regner med at du kan se forskellen.
Avatar billede lbedb Nybegynder
30. december 2004 - 19:34 #12
ja ok... :-).. men den jeg fik ved dig virker.. tak for det.. godt nytår
Avatar billede goose Nybegynder
30. december 2004 - 19:36 #13
Hvis du foreksempel vil vise den post du netop lige har oprettet, så kan du bruge mit eksempel.

f.eks.:

Response.redirect "showpage.asp&id=" & newid

/Goose
Avatar billede websam Nybegynder
30. december 2004 - 19:42 #14
goose >> Ja det er en dejlig feature i sql så behøver man ikke lave så meget for at få det udskrevet.

/Websam