Avatar billede bif_pin Nybegynder
30. december 2004 - 17:50 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Opsæt klient.

Det skal siges at jeg er ny på området og følger et billig hæfte i mit desperate forsøg på at sætte en win 2000 server op med en tilhørende klient computer.

Eftersom min router virker som DHCP server skal det vist nok deaktiveres på serveren. Eller har jeg oprettet min server efter eksemplerne i bogen.

Min klient kommer ikke op med noget felt hvori jeg kan angive et domæne. I netværksindstillinger kan jeg dog godt finde min server på klientcomputeren når jeg logger ind som administrator.

Er jeg helt ude i skoven. Håber en tålmodig person kan hjælpe mig.

Mvh Tom
Avatar billede bif_pin Nybegynder
30. december 2004 - 18:02 #1
Skal jeg oprette klienten som computer i Activ directory?
Avatar billede serverservice Praktikant
30. december 2004 - 18:02 #2
Det er nu ikke helt den rigtige måde at gøre det på, men det kan godt lade sig gøre at bruge routeren som dhcp , med en alternativ løsning.

Jeg går udfra at det er et testmiljø og du bare vil prøve at logge klienten på for at se hvad du kan styre fra serveren?

Du skal opsætte din server med en fast ip som er indenfor samme ip range som routerens men udenfor scopet på routeren - for at undgå ipkonflikt...
f.x. hvis du har oprettet scopet 192.168.0.20 - 192.168.0.100 på routeren så kan du vælge at give din server ip = 192.168.0.1 med samme subnet mask.
Vigtigt:
Du skal så specificere serverens ip som den primære DNS for klienten , det skal så også gøre på routeren.

Det rigtige ville dog være at bruge routeren som firewall og serveren som router - så bliver det: Klient - server - router -internet.
Det er også muligt bare at bruge routeren som gateway og så have dhcp på serveren.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. december 2004 - 18:05 #3
Du må vente med at logge klienten på til din ip er opsat.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
30. december 2004 - 18:14 #4
Det er korrekt at det er et testmiljø jeg sidder i nu. Men om få dage skal jeg desværre sætte det op i et firma.

Jeg så helst at det var sat op således at routeren bare var en gateway og at det var serveren som uddelte IP adresser. Præcis som du foreslår dannyboy. Jeg anede desværre bare ikke hvordan jeg løste problemet.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. december 2004 - 18:23 #5
så start med at give din server en fast ip og subnet mask . lad den pege på sin egen ip som primær dns.
Installér dhcp på serveren og hold serverens ip udenfor det dynamiske scope (igen for at undgå ip konflikt)
I dhcp specificerer du dns ipén og gateway ip som er routerens ip på netværket.
Slå dhcp fra på routeren.

Du logger nemmest din klient på ved at gå i system egenskaber på klienten - netw. id - change/ eller egenskaber og logger den på domænet - med domain admin password.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
30. december 2004 - 19:25 #6
Nu har jeg fulgt dine specifikationer til punkt og prikke. Under oprettelse af klient skrev den at profilen ikke fantes på domænet.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. december 2004 - 20:33 #7
jeg er ikke helt med på hvornår du får den fejlbesked og hvad var den nøjagtigt. Har du logget din klient på fra system, egenskaber?
Avatar billede bif_pin Nybegynder
30. december 2004 - 21:34 #8
Hej igen. Havde lige nogle problemer eftersom jeg ikke kunne komme på nettet efter rod med DNS DHCP router etc. Grunden til jeg ikke kunne få klient delen til at virke var fordi at klientcomputeren var oprettet i en anden arbejdsgruppe. Nu virker det sgu. Nu kan jeg bare ikke komme på nettet. Jeg måtte ændre TCP/IP indstillingerne på serveren for at komme på nettet igen. Jeg tror måske at det er min router som skal indstilles rigtigt. Serverens gateway er routerens adresse så den skulle være i orden. Jeg har også deaktiveret DHCP på routeren som du sagde. Ved du evt. hvad der kan være galt?

MVH Tom
Avatar billede serverservice Praktikant
30. december 2004 - 22:49 #9
Med den løsning hvor routeren er gateway og serveren har fast ip skal du skrive gatway ip under default gataway. Bruge serveren som primær dns og skriv så din udbyders som sekundære.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
30. december 2004 - 23:58 #10
Jeg har prøvet at angive de oplysninger uden held. Dog har jeg ikke angivet min udbyders DNS som sekundær da det kører gennem min router. Jeg er i øvrig ikke helt klar over hvad den er.

Men de andre felter er fyldt efyer din beskrivelse men uden held.
Er det den sekundære DNS der skyldes problemet?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. december 2004 - 00:01 #11
så må du logge dig på udenom routeren eller enable dhcp igen og så tage en ipconfig /all fra en kleint som er på internettet så får du dine dns adresser.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
31. december 2004 - 12:33 #12
Jeg beklager den sene tilbagemelding men jeg fik problemer med at komme på nettet.

Jeg fik fat i udbyderens DNS og satte den som sekundær sammen med resten af indstillingerne.

Desværre virkede det stadig ikke.

Kan du evt. komme på hvad årsagen så kan være. DNS og DHCP er slået fra på routeren.

Mvh Tom
Avatar billede serverservice Praktikant
31. december 2004 - 14:22 #13
du skulle ikke slå dns fra på routeren bare dhcp. er din server på internettet.
Hvis ikke så giv mig lige en ipconfig /all fra en klient som er på internettet  - evt udenom routeren hvis nødvendigt
Avatar billede serverservice Praktikant
31. december 2004 - 14:25 #14
Når det er gjort så gå i scope options i DHCP og herfra opsætter du gateway, dns - vælg serveren som primær og din isp som sekundær.
Er der firewall i routeren?
Avatar billede bif_pin Nybegynder
31. december 2004 - 14:56 #15
Ja der er firawall i routeren men alle porte er åbne.
I mit DHCP scope er gateway sat til at pege på routerens IP adr.
DNS er sat til at pege på Serverens IP adr.

Her er en ipconfig \all:

Host Name . . . . . . . . . . . . : servercomputer
  Primary DNS Suffix  . . . . . . . : ITgroup.local
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : ITgroup.local
                                      NBnet

et adapter Local Area Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . : NBnet
  Description . . . . . . . . . . . : PCI Fast Ethernet Adapter LAN Driver

  Physical Address. . . . . . . . . : 00-80-AD-06-6D-55
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.51
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 31. december 2004 11:38:39
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 1. januar 2005 11:38:39

Bemærk at jeg har ændret den externe IP adressen her, for ikke at uvedkommende skal få sjove ideer.

Håber det kan give nogle svar.
Avatar billede serverservice Praktikant
31. december 2004 - 15:02 #16
Du gåt i dhcp - scope options .
din primære dns er din server - derefter tilføjer du din isp dns som må være 78.2.154.122 i eksemplet.
Gateway er stadig routerens interne ip.
Var der firewall på routeren?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. december 2004 - 15:32 #17
gåt=går stavefejl er gratis
Avatar billede bif_pin Nybegynder
31. december 2004 - 16:41 #18
Okey. prøver lige igen. Det taget lidt tid hver gang da jeg skal ind og indstille routeren og serveren. Dereftervirker internettet ikke mere lige indtil jeg sætter indstillingerne tilbage igen.

Skal jeg bare tilføje en ekstra DNS under den eksisterende DNS i scope options?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. december 2004 - 16:58 #19
ja du skal bare tilføje din internetudbyders dns i scope options - pøj med det og godt nytår lukker ned nu.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
01. januar 2005 - 20:42 #20
Hej dannyboyd. Også godt nytår til dig.

Desværre virker det stadig ikke. Jeg er efterhånden nået dertil at jeg måske ville prøve at lade min router køre DHCP i stedet for min server. Lige nu er min server sat op til at være rod server. Men for at lade min router køre DHCP skal jeg vel sætte min server op påny og markere at der er flere servere på nettet? Men hvordan jeg for det til at spille ved jeg ikke.

Hvis du har nogen gode råd så er jeg meget åben.

Derudover tror jeg måske at det er min router som driller. Som tidligere nævnt er der firewall i routeren men alle porte er åbne. Jeg køre ADSL-PPPoE og adgangen til DNS options er ikke tilgængelig på routeren. det er derimod Dynamisk DNS men det er slået fra. For at slå dynamisk DNS til på routeren kræver det en række informationer som jeg er uvis omkring.

Venlig hilsen Tom.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 21:23 #21
Nå, men så gør noget andet opsæt dit netværk med router - server - klient . Isæt ekstra netkort i serveren og lad den fungere som router mellem internt/lan . du kan bare lade din hardwarerouter beholde sine oprindelige indstillinger som den var før med dhcp.
Så skal du konfigurere NAT på serveren mellem dit internet netkort og lannetkortet. du kører bare guiden fra routing & remote access på serveren.
Du skal så stadig specificere dns og gateway (som nu er serveren) fra dhcp.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
01. januar 2005 - 21:41 #22
Det er sikkert en udemærket løsning men desværre har jeg ikke et ekstra netkort.

Der undrer mig meget hvad der kan være galt. Som regel løser alting sig men denne gang ser det lidt sort ud. Der må være noget som jeg har sat forkert op eller også spiller routeren et puds. Jeg har også problemer med at oprette drev under "Denne computer" på klienten (se spg. http://www.eksperten.dk/spm/575876).

Men jeg ved at det også er svært for dig eftersom du ikke kan se hvad det er jeg har sat op forkert.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 23:04 #23
Hvsi routeren er med firewall er det normalt at man opretter forwarders i dns til din internet udbyder. Det gør du ved at gå i dns tage egenskaber på serveren og under forwarders tilføje dns på din ISP. Men jeg er ikke helt sikkert på hvordan det vil virke gennem routeren da den bare er gateway, men det er da en mulighed.

Svar mig så lige på et par spørgsmål er serveren på internettet nu og er det bare klienterne vi mangler?
Avatar billede bif_pin Nybegynder
01. januar 2005 - 23:44 #24
Forwarders er ikke tilgængelig da min server er sat op som rod server.
Serveren er koblet til internettet med stik til routeren. Men den kan ikke gå på internettet via browseren. Når jeg skal på internettet slår jeg DHCP til på routeren og går ind i netværksindstillinger på serveren og sætter kryds i at den selv skal finde en IP adresse og DNS automatisk under TCP/IP protokollen.

Kan jeg på nuværende tidspunkt lave min server om så den ikke længere er en rod server?
Avatar billede serverservice Praktikant
02. januar 2005 - 00:33 #25
ok nu er jeg med , der var lige et par småting jeg havde glemt mht. dns i 2000 for du skal rette lidt i dns for at få den ud af rodserverrollen .
Gå i dns og find rod mappem med punktum foran - så skal du bare slette den. så kan du ellers starte forfra med de indstilinger jeg beskrev tidligere , nu skulle den kunne gå på internettet.
Avatar billede serverservice Praktikant
02. januar 2005 - 00:44 #26
du går bare i forward lookup zone og fjerner rod mappen (mappen med punktum foran)  så virker det, hvis ellers de andre indstilinger var som beskrevet.
Avatar billede bif_pin Nybegynder
02. januar 2005 - 14:00 #27
Når jeg vil slette mappen som du beskrev i DNS kommer den med en warning om at den bliver fjernet fra Active Directory.

Men nu er den slettet og jeg kan nu sætte min ISP udbyder under egenskaber på serveren i DNS.

Og nu virker det sgu. Fantastisk godt gåey dannyboyd. Tusinde tak for hjælpen og fir din tålmodighed. Klient har jeg sat til at pege på routeren som gateway og den virker også fint.

Men hvilken betydning har det for Active directory at jeg slette mappen med punktum i DNS? Der er jo stadig en mappe tilbage i DNS der hedder itgruop.local. Skal den blive stående? og kan jeg deaktivere DNS nu på serveren?

DHCP kører på serveren og er deaktiveret på routeren.

Du skal lige lægge et svar så for du points. Hvis du har mod på mere så kig under dette spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/575876

Med venlig hilsen Tom
Avatar billede serverservice Praktikant
02. januar 2005 - 14:16 #28
Du skal ikke deaktivere dns på serveren , da den er grundlaget for at klienter kan logge på og resolve ip til navne , derved få adgang til internet.

Det har ingen betydning at du sletter root mappen - den bliver oprettet pr. default hvis serveren ikke er på internettet når du promoter med dcpromo. Serveren bliver så opfattet som den første server i verden , på internettet og funktionen er ikke anvendelig i praksis. "Fejlen" er rettet i w2003 server.
Jeg ved ikke hvorfor du har en itgroup.local , men da din dns nu fungerer skal du ikke slette noget. (skulle jeg vurdere om den kan slettes kræver det adgang til din dns, og det er jo ikke muligt)

Ser på det andet spm. når jeg får tid...

ellers tak for din fine feedback og præcise respons - det gjorde det nemt at hjælpe...