Avatar billede seabag Nybegynder
29. december 2004 - 12:48 Der er 6 kommentarer

.htaccess difinere php include-mappen

Jeg har et problem med at includere filer med php include...

Jeg bliver nød til at adressere stién på include filen, fremfor det normale, hvor den selv ved hvor include-mappen ligger,
for at få php include til at virke...

altså, jeg er nødsaget til at skrive:
include "includes/top.php"

fremfor den mere enkle og problemløse:
include "top.php"

Men det er nødvendigt at jeg at jeg kan includere uden at adressere...

extra infomation:

Jeg har B-one webhotel
ved php-info fortæller mit webhotel mig at: "include_path .:/usr/lib/php " men jeg kan ikke få noget til at virke, og ved ikke hvad jeg skal skrive for at få lortet til at virke...

Jeg har SELV oprettet en mappe der hedder "includes" da der ikke var et sådan per default på mit hotel...

Hvordan adressere jeg includes-mappen.. i .htaccess filen på mit webhotel så det bare spiller max????

håber på hjælp hurtigt og godt.. derfor giver jeg 199point... jeg har alligevel nok...
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. december 2004 - 13:00 #1
lave en .htaccess fil med følgende indhold:

php_value include_path "/usr/home/web/wno25451/"

det der står i ""'erne skal så tilpasses til dit hotel... Du vil altid være nødt til at fortælle hvor du har gemt den fil du vil includere, php kan ikke selv regne ud at du har placeret den i en mappe som hedder includes (efter hvad jeg ved) problemet ligger i at din server kører safe_mode on og derfor skal have HELE adresse linien med på serveren! :)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. december 2004 - 13:01 #2
prøv lige at post en fejl-meddelse du får når du includere almindeligt! så skal der gerne stå noget vi kan bruge til at sætte det rigtige indhold i .htaccessen
Avatar billede seabag Nybegynder
29. december 2004 - 14:03 #3
okay...

Ja hvis problemet ligger i at PHP ikke kan finde ud af det automatisk fordi serveren køre i safe-mode (hvilket den korekt nok gør) hvad skal de så hjælpe at lave den sti (php_value include_path "/usr/home/web/wno25451/") i min htacess fil?

for det fungere som sagt nu hvis jeg bare giver den stien på include fileb hvergang (../ osv.) men dette er problematisk hvis når jeg skal includere den samme fil fra forskellige undermapper... hvis I forstår...
Avatar billede seabag Nybegynder
29. december 2004 - 14:06 #4
jeg forstå forresten heller ikke hvordan jeg skal tilrette stien til mit hotel...

php_value include_path "/usr/home/web/wno25451/" - var det du skrev...

skal jeg så skrive?
php_value include_path "/usr/lib/php/" ??
og gør det så at jeg kan NØJES med at skrive
include "top.php" eller
include ("top.php")

hvorsomhelst?

jeg prøver lige at poste en fejl meddelelse...
Avatar billede seabag Nybegynder
29. december 2004 - 14:15 #5
den kan -slet ikke- genere siden når jeg har tilføjet enten
php_value include_path ".:/usr/lib/php/includes/"
eller
php_value include_path ".:/usr/lib/php/"
i min htacess fil i root...
så det har jeg slettet igen...

når jeg prøver at få min side til at include med hjælp af...
<?php include "includes/top.php"; ?> fungere det fint...

når jeg prøver bare med <?php include "top.php"; ?>
kan den ikke ogskriver følgende fejl:

Warning: main(top.php): failed to open stream: No such file or directory in /customers/uvo.dk/uvo.dk/httpd.www/2.php on line 1

Warning: main(): Failed opening 'top.php' for inclusion (include_path='.:/usr/lib/php') in /customers/uvo.dk/uvo.dk/httpd.www/2.php on line 1

any help...

der må da være en ekspert derude der kan svaret...
eller er det virkelig fordi serveren køre i safe-mode?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. december 2004 - 14:46 #6
okay, det er fordi du bliver nødt til at skrive includes/top.php :)

du kan kun nøjes med at skrive top.php hvis filen du vil includere til ligger i includes/

man kan ikke lave en "altid her jeg henter includes-filer fra"-mappe... det er relativt alt efter hvorfra du har brug for filen du vil includere...

fx hvis du har en fil der ligger således:
/mappe1/mappe2/mappe3/mappe4/fil.php
og filen du skal includere ligger i /includes

så skal includen se således ud: <? include("../../../../includes/top.php"); ?>

altså helt i roden via ../'erne også kan du så vælge hvor filen er