Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 12:01 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Acer Bærebar

Hej alle på Eksperten...

Jeg har lige et lille problem eller spørgsmål om man vil!!!

Min kæreste skal ud og købe en ny bærebar, den skal bruges til hendes studie, hvilket ikke kræver ret meget mere end office pakken. Derudover skal den bruges til musik og måske en enkelt dvd i ny og næ! Den behøver altså ikke være et kræftværk af en maskine.

Hun har selv fundet frem til en
"Acer Aspire 1413LC"
Intel Celeron M 1,5 GHz
15 tft skærm
64 mb delt grafik
256 mb ddr ram
40 Gb hd
Combo dvd-drev / cd-rom brænder
microsoft win xp

Til 5999.

Mit spørgsmål lyder:

1. Kan det gøres ret meget bedre til prisen (+ - 1000kr)?
2. Har overnævnte processer lang batteri tid?
3. Nogen der ejer maskine som kender til holdbarheden osv. Evt. mærket generelt?

Håber på lidt hjælp, har læst div. artikler her på siden som omhandler emnet, men finder dem ikke så brugbare.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 12:03 #1
Hej

Til formålet er den ganske find kontra prisen I skal betale.

Men forvent ikke mere af den end det I beder om her :-)

Celeron har IKKE lang batteri tid - der skal du over i centrino teknologien.

Acer er ikke min ønske maskine :-)
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 12:09 #2
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 12:10 #3
Acer er heller ikke mit første-valg...
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 12:15 #4
Takker for de hurtige svar!

Hvad siger i til notebooks fra http://www.zepto.dk

(Er lidt lun på at købe en maskine med centrino teknologi, da lang batteri tid kan blive nødvendig)
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 12:17 #5
Dem kan jeg stå 100 % indefor.

Sig til hvis du ønsker hjælp til en bestemt
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 12:18 #6
http://www.eksperten.dk/artikler/507 --> køberguide til bærbar

http://www.eksperten.dk/artikler/508 --> grafikkort i bærbar

Jeg har skrevet disse
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 12:21 #7
Søger du samme pris område - er denne bedre for dig

http://www.zepto.dk/Configurator.aspx?ID=467

Dog skal du ikke forvente noget at grafikkortet - men du ønsker jo heller ikke en spillemaskine.

Ellers er denne efter prisfaldet en særdeles kompetent maskine til prisen:

http://www.zepto.dk/Configurator.aspx?ID=456

Ting som

ATI Radeon mobillity 9700PRO 128MB Grafikkort

er et stort + her!
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 12:29 #8
emig med freehelp - Zepto er udemærket - og han har fundet 2 udemærkede alternativer
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 12:29 #9
Har også kig på den første: http://www.zepto.dk/Configurator.aspx?ID=467
men den ender op i næsten 8000 kr. hvilket er lige i overkanten af hvad budgetet kan klare! Ved godt det ikke er let at finde en maskine med nogenlunde kvalifikationer til en pris under 8000 kr.

Kender i til andre steder/mærker hvor man får nogenlunde det samme til ca. de 6000 - 7000 kr.?
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 12:32 #10
Dem der er i denne tråd - vil nemt kunne leve op til dine krav :-)

http://www.zepto.dk/Configurator.aspx?ID=456 <--- Denne vil jeg klart anbefale dig i den prisklasse!
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 12:34 #11
Jep, men prisen incl. moms gør at de fleste ender i prisklassen 8000kr og derover. Priserne der står med stort er uden moms.
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 12:35 #12
bemærk at den billige du har kig på er med shared ram, så ud af de 256 mb ram går der 64 til grafikkortet - dvs. at du bør købe yderligere min. 256 mb ram ram til den for at kunne afvikle XP på en god måde.
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 12:36 #13
Det gør den ja - men de andre der er nævnt her går fint an.

Du kan jo som du selv ved, ikke få en BMW til den pris :-)

http://www.zepto.dk/Configurator.aspx?ID=467  er helt fin, men husk det med dine ønsker ikke må være for store.

Grafikkortet i den er ikke godt, og maskinen har shared RAM som vil trække maskinen ned - MEN til prisen er den ganske ok
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 12:46 #14
Hvad siger i til dell computere?
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 12:58 #15
Dell er som ok - men du får ikke en bedre maskine ud af det til den pris. Så hellere Zepto. Dell har et lidt ubrettiget imgage om af være billig.
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 13:25 #16
Enig

Hvor er din tvivl?
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 13:32 #17
Okay takker for hjælpen!

Nu må jeg se hvad det kan blive til!

Hvis andre skulle læse denne tråd, er jeg på jagt efter en stabil notebook ( med centrino teknologien)som ikke overstiger en samlet sum på 7000kr. Skal kunne køre officepakken og ellers kun lidt musik og en film engang i mellem!
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 13:34 #18
Udvalget er jo ikke stort til den pris du ønsker, og alle dem vi linker til her, kan løse jeres krav til maskinen!

du kan jo bare spørge - så skal jeg svare. Jeg arbejder med bærbare dagligt :-)

Husk at lukke her når du er færdig
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 13:35 #19
Der er som ikke så meget tvivl, men hun har et loft på hvormeget hun kan bruge på en computer. Jeg undersøger så bare hvor jeg kan få mest for pengene. Hvis hun havde flere penge at gøre med, havde vi købt den overnævnte zepto!
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 13:38 #20
pas på med at købe for billigt - systemkrav stiger løbende - batteritiden er meget vigtig, hvorfor hun nøje skal overveje at bruge det extra på en Centrino.
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 13:40 #21
Som sagt igen - er udvalget minimalt i den klasse, og især når vi snakker shared RAM i maskinerne!

Når du vil have en billig maskine, kan du ikke slippe for shared RAM. Derfor er det MEGET vigtigt at de maskine I tager har min 512MB RAM i sig!

Du kommer en pris længere op, hvis du vil have centrino i maskinen!
Var det mig, ville jeg klart gå efter zepto - for de er til at betale for, kontra mange andre producenter.

Skal du have mine favoriter fra asus  koster det kassen. Zepto er dansk, og laver gode sager, dyre som billige
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 13:56 #22
skulle det være Asus (powered by Asus), billigt men godt så er denne interessant efter min mening:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=550436
Fint VGA, god harddisk, Centrino - kunne dog godt bruge extra 256 mb ram til ca. 400 kr.
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 14:20 #23
Okay jeg må se om jeg kan få hende til at smide lidt mere i maskinen, det lader til at det kan betale sig.

Espersen: dit link viser en side hvor der intet er:-)
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 14:21 #24
Linket virker fint her
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 14:23 #25
du har nok en pop-up-blocker - gå ind på shg.dk og brug søge funktionen - varenr 550436
Avatar billede funkyart Nybegynder
29. december 2004 - 14:28 #26
Ah sorry!!

Men i skal have mange tak for hjælpen, det ender nok med at hun må have lidt flere penge op af lommen, så håber jeg at det betaler sig i den sidste ende!
Avatar billede freehelp Praktikant
29. december 2004 - 14:31 #27
Bare giv min andel til espersen :)

Godt nytår
Avatar billede espersen Novice
29. december 2004 - 14:32 #28
kaster et svar - men bare spørg løs efter at du får talt med kæresten !
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 21:52 #29