Avatar billede bbe1379 Nybegynder
29. december 2004 - 10:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Fremtiden for ASP

Hey alle,

Nedenstående hører muligvis til under fri-debat...men "man skal jo møde folk hvor de er" - og ASP-folket er vel i denne kategori

Der er mange forskellige programmeringssprog at vælge imellem og efterhånden rigtigt mange potente teknologier til at løse behovet for dynamiske sider på på nettet - i både stor og lille skala. Spørgsmålet er bare: hvor står ASP i denne udvikling? Supplerer i med andre teknologier - .NET måske?

Min egen fornemmelse er, at ASP allerede er eller bliver et hygge/begynder/entry-level sprog, men jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer og tanker omkring spørgsmål.
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 10:50 #1
jeg tror det tager meget lang tid inden ASP dør da rigtig rigtig mange systemer stadig kører på ASP og kræver vedligeholdelse/udbygning da det ikke kan betale sig at lave store systemer om til noget andet. Samtidig med at det så er sagt er der da ingen tvivl om at ASP på sigt langsomt vil dø og erstattet af nok primært .NET.

Jeg vil ikke mene at ASP er mere nybegynder/hygge eller noget andet i forhold til fx php eller jsp - men da mange stadig kører rundt i ASP ser mange det naturligt at "lokke" andre med på vognen hvis de søger om hjælp til at komme i gang. Udover det er det lidt dumt hvis man vil bruge ASP for at komme hurtigt igang da man ikke kan bruge særlig meget af det hvis man vil videre inden for fx .NET
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2004 - 11:17 #2
soze?
Hvis du starter med at lave ASP, vil du have lettere ved ASP.NET

Nedenstående kode:
If Request.QueryString("test") = "test" Then
Response.Write("testing")
Else
Response.Write("NOT testing")
End If

Vil virke i begge "typer" ASP

Men .NET kan meget mere end gl. ASP, men de fleste gl. ASP kan køre under .NET kun med meget små tilpasninger, også selv om det er med databaser osv.

Jeg vil ikke mene at det er en stor fejl at starte med gl. ASP, men er man helt "grøn" kan man ligeså godt starte med .NET

;o)
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 11:49 #3
det er rigtigt at langt det meste ASP kan smides direkte over i .NET - men så får du ingen fordele ud af at skifte overhovedet og så kan du lige så godt fortsætte med at programmere i ASP.

Hele idéen med .NET er jo OOP som ASP ikke kan håndtere ligesom scriptkode og htmlkode er delt over i to filer. Der er så mange grundlæggende ting anderledes i de to sprog at jeg tror det for nogle vil være betydelig sværere at gå fra ASP til ASP.NET fremfor at starte på ASP.NET uden nogen ASP-erfaring da der er stor risiko for at tænke "oppe fra og ned" som er måden man kan programmere ASP på og det langtfra er måden i .NET... jeg har i hvert fald haft det på den måde og har det til dels stadig.
Avatar billede retry Nybegynder
29. december 2004 - 12:37 #4
ASP vil givetvis leve videre, men nye Microsoft-"opfindelser" vil næppe finde vej til ASP-miljøet. Og får man på et tidspunkt behov for at kunne klare flere samtidige brugere, er der ingen "næste version" med de forbedringer, man lige står og mangler.

>>keysersoze
Man kan godt kode ret så meget OOP i ASP. Ikke helt så fancy som i .NET, men ved at bruge klasser/objekter kan man gøre en fremtidig konvertering nemmere og bedre.

Og man kan også bruge .NET uden at bruge code-behind, dvs uden at skulle have to filer pr. webside. Lad scriptet generere al markup.
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 12:58 #5
helt klart - men du kan også putte firkantede dæk på din bil og alligevel kommer fremad... det giver bare ikke så meget mening når det runde dæk er opfundet. Det samme med ASP.NET.

Kan du give mig et godt eksempel på OOP i ASP?
Avatar billede retry Nybegynder
29. december 2004 - 14:12 #6
>>keysersoze

Min egen kode er ikke "open source", så desværre ingen eksempler der fra.

Men prøv denne Google-søgning, som finder eksempler på den meget nyttige stringbuilder klasse
http://www.google.com/search?q=%22class_initialize%22+vbscript+stringbuilder&hl=en&lr=&newwindow=1

Fjern stringbuilder fra søgekriteriet for at finde flere links til ASP-programmering med klasser.
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 14:21 #7
måske bare mig - men syntes ikke jeg kan finde nogle bare lidt overbevisende gode eksempler...
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2004 - 14:39 #8
oop

Set oConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
oConn.Open strConn
Set oRs = oConn.Execute(strSQL)
While Not oRs.EOF

oRs.MoveNext
Wend

?

Du kan faktisk også lave klasser i classic asp
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 15:16 #9
erhm - hvad har ovenstående med OOP at gøre?
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2004 - 15:27 #10
det er de indbyggede objecter, man kan da bare lave sine egne...;o)
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 15:51 #11
Så tror jeg vi har radikalt forskelligt syn på hvad der gør noget OOP. Bare fordi man har objekter eller kan lave sine egne objekter vil jeg ikke mene gør det - derimod vil jeg bl.a. mene dette gør;

Table.Rows[2].BgColor = ”Yellow”;

Ja, ASP har en lille bitte smule OOP i sig, men på ingen måde nok til at jeg vil kalde det et objektorienteret sprog hvorimod .NET helt og holdent er oo.
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2004 - 16:10 #12
Table.Rows[2].BgColor = ”Yellow”;

oConn.Open strConn (eller f.eks. oCmd.ActiveConnection = oConn)

Hvor er det lige forskellen er?

I begge tilfælde sætter du properties til dit object
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2004 - 16:12 #13
og man kan vel da lave sin egen Table class i alm. asp?
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2004 - 16:15 #14
som sagt - ja, du kan lave klasser. Men der er stort set ingen objekter i ASP hvorimod i .NET er alt objekter.

Jeg tror aldrig vi bliver enige - for jeg kan ikke overbevises om at ASP kan kaldes for et OO-sprog og du vil sikkert holde på dit.
Avatar billede burningice Nybegynder
30. december 2004 - 02:18 #15
asp er vel en form for semiOO... den mangler ting som polyfoisme, nedarvinger og interfaces for at det kan blive rigtig OO.
Avatar billede retry Nybegynder
30. december 2004 - 12:03 #16
Måske det var på sin plads lige at fastslå...

OOP er noget, der foregår i hovedet på programmøren. Det tekniske udviklingsmiljø kan have faciliteter, der understøtter OOP i større eller mindre grad.

Faciliteter, der understøtter OOP, ligger primært i programmeringssproget. For "classic ASP"s vedkommende har JScript bedre OO-faciliteter end VBScript, bl.a. er polymorfisme mulig (~bruge samme navn til at udføre forskellige operationer på objekter af forskellige typer).
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
07. januar 2005 - 23:05 #17
Takker for kommentarerne - denne tråd er vist slut.