Avatar billede nathrakh Nybegynder
29. december 2004 - 02:19 Der er 45 kommentarer

Linux installations problemer

Jeg har for nylig købt linux mandrake.

Jeg prøvede så at installere det, men hvergang efter jeg trykker ja/enter til at installere, så går den igang, men stopper ved "proceeding. Please Wait..." Og sådan står den så i 20 min. og der sker intet.
Jeg har været inde i BIOS og ændre noget kaldet PNP OS installed, til "no"

Make sense?

Håber virkelig nogen kan hjælpe mig.

Jeg har købt det, og har kigget i manualen, men uden held.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 04:15 #1
Nå har jeg ikke prøvd de siste distribusjonene av Mandrake, så jeg får ta et lite forbehold .. men erfaringene med Mandrake fra tidligere, det er at den har en dårligere hardwarestøtte enn for eksempel RedHat. Spesielt så har jeg vært ute for at installasjonene har blitt hengende for en del hovedkort med grafikk, lan osv integrert inn på kortene. Det som jeg da har gjort det har vært å skifte over til RedHat eller Fedora og så har installasjonen kommet på plass. Det behøver selvflgelig ikke å være slik, men kom bare i tanker de ganger jeg har opplevd at Mandrake har blitt hengende pga manglende hardwarestøtte.

PNP til "no" høres for meg helt ok ut.
Avatar billede nathrakh Nybegynder
29. december 2004 - 06:16 #2
Nu er det bare det at jeg har betalt for mandrake
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
29. december 2004 - 11:03 #3
Hvilken version af Mandrake drejer det sig om?
Avatar billede lap Nybegynder
29. december 2004 - 11:18 #4
betalt eller ej, så er der jo ingen garanti for, at det virker....

Hvad er det for en computer (hardware sammensætning)?
Avatar billede janpo Nybegynder
29. december 2004 - 12:58 #5
Lad mig lige starte med at sige at jeg aldrig selv har prøvet Mandrake.
Men når det er sagt, så skal dit hardware være meget eksotisk før at det ikke virker.
Kan du i din manual finde noget om opstarts kerne parametre ?
Måske hjælper det hvis du disabler ACPI når du starter. I mange andre distro'er kan man skrive ACPI=off når "dyret" starter. I SuSE er der en menu, der giver mulighed for at starte med ACPI=off, så mon ikke også der er det i Mandrake.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 13:18 #6
"Jeg prøvede så at installere det, men hvergang efter jeg trykker ja/enter til at installere, så går den igang, men stopper ved "proceeding. Please Wait..."
Skal det forstås som at det sker helt i starten altså ca. efter 10 sek. ?
"Jeg har været inde i BIOS og ændre noget kaldet PNP OS installed, til "no""
Hvad skulle det hjælpe ?
Avatar billede justlinux Nybegynder
29. december 2004 - 14:52 #7
Det er helt sikkert noget af din HW den kløjs i, og det er nok enten dit grafikkort eller din ide controller

Ved opstart (fra CD) kan du trykke på <f1> for extra options, gør det. herefter skal du skrive :
linux ide=nodma noapic

Hvis den nu stadig hænger ved 'proceeding' så kan du ved tryk 'alt-f3' og 'alt-f4' se en masse debuginfo, hvad står der ved de to nederste linier på de to skærme ?

Prøv evt også, istedetfor 'linux ide...' at skrive 'text ide=....' så skulle den prøve at installerer i textmode, istedet for at gå over i grafikmode (hvilket er det der normalt sker lige efter 'proceedig'
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:45 #8
En annen mulighet .. det hender jo også at det viser seg å være feil ved selve installasjonscd (eller cd rom drev), slik at man event kan brenne ny cd / skifte drev. (Har erfart dette problemet med Redhat/Fedora en del ganger.)
Avatar billede justlinux Nybegynder
29. december 2004 - 17:11 #9
Det er korrekt, men specielt med den nye Fedora Core 3, er der problemer med ide driveren, derfor skal der brudes 'ide=nodma' ved boot, jeg har efterhånden snakket med 15-20 mennesker der alle troede de havde en dårlig cd, eller imaget på serveren var fejlbehæftiget, hvor det så viste sig at det var driverproblemer.
Avatar billede nathrakh Nybegynder
30. december 2004 - 00:42 #10
Tak for hjælpen =)

Skulle "bare" skrive linux ide=nodma noapic
Avatar billede nathrakh Nybegynder
30. december 2004 - 00:43 #11
tak justlinux
Avatar billede nathrakh Nybegynder
30. december 2004 - 01:02 #12
Nu har jeg så et nyt problem :|

Når jeg prøver at kører linux, så sker der ikke noget. Der er en blå baggrund,
men der kommer ingen menu eller ikoner frem.
Nogle der ved hva jeg skal gøre?
Avatar billede justlinux Nybegynder
30. december 2004 - 10:51 #13
Er det under installationen, eller har du nu fået installeret mandrake ?

Kan du se om det er i grafisk eller tekst mode skærmen er i (er der et kryds eller en pil når du flytter musen)

Hvad er det for et grafikkort du har ?

Sker der noget når du trykker 'alt-f3' eller 'alt-f4'
Avatar billede nathrakh Nybegynder
30. december 2004 - 23:24 #14
Har installeret =)

Den viser det bare ikke rigtigt, når jeg prøver at bruge linux.

nVidia GeForceMX 440

dårligt, men det burde sagtens kunne bruges til linux
Avatar billede nathrakh Nybegynder
30. december 2004 - 23:37 #15
GeForceMX4 *
Avatar billede justlinux Nybegynder
31. december 2004 - 00:22 #16
Nu ved jeg ikke hvilken mandrake version du har 9.x, 10.0, 10.1, men så vidt jeg husker er nVidia ikke normalt supporteret

Man burde nu kunne tvinge driveren til vga mode, men så skal jeg lige forbi en mandrake maskine før jeg kan beskrive det.

Men du skal efter alt sansynlighed forbi denne side og downloade driveren http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_1.0-6629.html , der er også forklaringer der. (_og læs README'en_ )

Hvis du så har mod på det så.... ellers er det hurtigst at prøve med et andet (ikke nVidia kort)

Hvis din (linux) maskine er på nettet skal du (teoretisk, jeg har ikke min mandrakemaskine her) gøre følgende når du har den blå skærm:

- tryk 'ctl'+'alt'+'f1' -> burde give dig en skærm hvor der står 'Login:' til sidst
- login som root
- skriv 'cd /tmp'
- skriv "wget http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-6629/NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run" (virker dog kun hvis din linux kan komme på nettet) for at downloade
- skriv 'init 1' for at få maskinen ud af grafisk tilstand (singlebruger mode uden grafik) der kommer nok en del linier med stopper/starter forskellige ting
- skriv "sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run"
- og øhh, skal du editerer i Xconfigfilen som jeg ikke ved hvor Mandrake har lagt da jeg ikke kender din mandrakeversion... (men måske er du så heldig at du ikke skal rette noget)
- skriv "init 6" for at reboote maskinen
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 01:58 #17
tak det prøver jeg. Mandrake 10.1 hedder versionen
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 04:09 #18
Justlinux> Det går meget godt INDTIL jeg skal skrive

"sh nvidia-linux-x86-1.0-6629-pkg1.run"

Så skriver den "such directory does not exist" <-- Eller hvertfald noget lign.

Den downloader fint osv.
Avatar billede justlinux Nybegynder
31. december 2004 - 10:29 #19
du skriver ikke det rigtige :-)

Linux er superfølsom over for små og store bogstaver i filnavne, et 'n' er ikke det samme som et 'N', så hvis du har skrevet med småt, er det derfor ...

hvis du nu logger ind som root og 'cd'er til /tmp, og skriver 'sh N' + <tab> ('s'+'h'+mellemrum+'N'+tabtasten) burde linux automatsk fylde resten af navnet ud for dig, ellers skal du skrive NVIDIA....... som det står ovenover med små og store bogstaver, du kan også bruge 'ls' (linux/unix's 'dir' kommando) til at se det rigtige navn.
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 10:57 #20
ok. =) Så er det derfor =) Prøver igen
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 11:31 #21
Nu er det underligt. Når jeg prøver at skrive
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 12:32 #22
Nu er det underligt. Når jeg prøver at skrive: wget http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-6629/NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run

skriver den bare:

"resolving www.download.nvidia.com... failed: Host not found"
fordi det jeg prøvede at gøre det som du skrev i sidste indlæg, så står der noget med at NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run ikke kunne findes. Internet forbindelsen virker fint skal det lige siges. HVordan kan det være at jeg pludselig ikke kan downloade driveren?
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 12:45 #23
du skal ind i samme mappe som du har downloadet driveren i f.eks. /tmp så er kommandoen cd /tmp -> klik enter og herefter er kommandoen -> sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 14:15 #24
det har jeg også prøvet. Det gav det samme resultat
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 16:27 #25
Jeg har lige downloadet og lavet en virtual installation du skriver noget forkert, du skal downloade ved at klikke på dette link  http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-6629/NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run
Gem filen i /tmp
skift til /tmp  (cd /tmp)
skriv sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run  -> klik enter så kører skidtet

[root@localhost root]# cd /tmp
[root@localhost tmp]# sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run
Verifying archive integrity... OK
Uncompressing NVIDIA Accelerated Graphics Driver for Linux-x86 1.0-6629.........................................................................................................................................................................................................
[root@localhost tmp]#
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 16:51 #26
Du skal være i TEKSTMODE init 3 når du installerer
Avatar billede justlinux Nybegynder
31. december 2004 - 19:15 #27
Hvis han får 'host not found' er det her fordi der er noget galt med netværket, enten er maskinen ikke forbundet (kablet), den har ikke fået en IP adresse via dhcp, eller der er noget andet galt med routen, eller dns mangler.
(egentlig troede jeg at det var lykkes dig at hente uden fejl med den første 'wget')

Nå, tjek kabler & router, tænd maskinen, log ind som root i tekstmode (ctrl-alt-f1),
- skriv 'cd /tmp'
- skriv 'ls -l' (hvis der kommer en linie med '-rw-rw-r--  1 root root 8725221 Nov  5 23:09 NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run', har du hentet den, størrelsen skal være '8725221', og ikke f.eks. '0' )
hvis du ikke fik den hentet fordi nettet er væk, skal vi debugge lidt der.
- skriv 'ifconfig', dette giver enten ca 20 linier, eller 8 linier i resultat, vi skal helst have 20, og den første skal starte med 'eth0', gør den det, eller starter den med 'lo' ?

hvis den første linie starter med 'lo' hvar vi ikke nettet med (og vi skal se hvorfor det ikke er med), starter den med 'eth0' prøv og se om wget virker nu.

_HUSK_, nettet skal være tilsluttet når du starter i Linux.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 19:59 #28
"justlinux"
Hvorfor alt det "Wget" ?, hvad med mand åbner browswer, klikker på dette link  http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-6629/NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run
Gem filen i /tmp
skift til /tmp  (cd /tmp)
skriv sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run  -> klik enter så kører skidtet
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2004 - 20:00 #29
Og forresten GODT NYTÅR
Avatar billede justlinux Nybegynder
31. december 2004 - 21:51 #30
:-)

Jo da, det er fordi hans første problem er at han slet ikke kan komme ind i grafisk mode og åbne en browser ;-) det er jo derfor vi skal guide ham i at installere nvidia driveren...

En anden ting (som nok ikke er et problem her) er at downloader du STORE filer (som Fedora core 3 DVD image) sker der noget mystisk når du downloader via en browser, imaget kommer ihvertfald ikke rigtig ned...
-
Åhh ja, selvfølgelig GODT NYTÅR...
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 22:21 #31
tak. Prøver igen =) Men den burde jo kunne gå på nettet, eftersom at windows kan.
Avatar billede nathrakh Nybegynder
31. december 2004 - 23:01 #32
Nu kunne jeg så godt kører "sh nvidia-linux-x86-1.0-6629-pkg1.run" <-(SKULLE bare skrives med små bogstaver hele vejen igennem)

MEN den kan bare ikke kører ordentligt, for jeg får denne meddelse:

"Error: An NVIDIA kernel module 'nvidia' appears to already be loaded in your kernel. This may be because it is in use (for example by the X server), but may also happen it your kernel was configured without support for module unloading.
Please be sure you have exited X before attempting to upgrade your driver. If you have exited X, know that your supports module unloading, and still recive this message, then an error may have occured that has corrupted the NVIDIA kernel module's usage count; the simplest remedy is to reboot your computer"

Hvordan lukker jeg X serveren?

Har selvfølgelig prøvet at genstarte =)
Avatar billede justlinux Nybegynder
31. december 2004 - 23:45 #33
huskede du at skrive 'init 1' før du 'sk'ede' nvidia'en ? (som det står højere oppe i tråden )
Avatar billede nathrakh Nybegynder
01. januar 2005 - 13:53 #34
Har gjort det. Gik nemlig ud fra at jeg skulle gøre sådan som der stod længere oppe =)
Avatar billede justlinux Nybegynder
01. januar 2005 - 15:21 #35
man kan se om der er en gammel driver der er loadet som et kernemodul ved at skrive 'lsmod', man kan fjerne loadede kernemoduler ved at skrive 'rmmod <modulnavn>', så i dit tilfelde skal du formentlig skrive "rmmod nvidia' eller 'rmmod nvidia_drv'.

Men prøv at lave en 'lsmod' og se om der kommer nogen nvidia et eller andet op i listen.

(på mandag er jeg tilbage på kontoret og der mener jeg at jeg har både en mandrake 10.1 maskine og et nvidia kort liggende jeg kan prøve med, intil da foregår det her kun hva. hukommelsen)
Avatar billede nathrakh Nybegynder
01. januar 2005 - 17:34 #36
Hvis jeg skriver rmmod nvidia så får jeg denne medd.

"Error: Module nvidia is un use"

Og der findes slet ikke en nvidia-drv
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2005 - 17:39 #37
Ikke fordi jeg vil blande mig, men hvorfor smækker du ikke bare et andet grafikkort i dyret og geninstallere Mandrake så kan du jo altid ty til det lidt mere eksotiske når du er blevet lidt mere dus med systemet
Avatar billede nathrakh Nybegynder
01. januar 2005 - 19:12 #38
helgec> Ville jeg da også gerne. Men det har jeg ikke råd til
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2005 - 19:20 #39
"helgec> Ville jeg da også gerne. Men det har jeg ikke råd til"
Jamen kære ven et gammelt grafikkort får du da for få kroner
Avatar billede nathrakh Nybegynder
01. januar 2005 - 23:33 #40
Mit er gammelt nok.
Avatar billede justlinux Nybegynder
03. januar 2005 - 08:56 #41
Foresten, din Mandrake burde under boot komme op med en 'failsafe' mode, kan du vælge den, logge ind som root, 'cd'e til /tmp og prøve at 'sh NV...', du behøver ikke at wget'te, NVIDIA filen burde ligge der fra sidste gang.
Avatar billede nathrakh Nybegynder
05. januar 2005 - 05:35 #42
ok
det prøver jeg =)
Avatar billede nathrakh Nybegynder
05. januar 2005 - 13:41 #43
Der kom en besked med noget om min kernel ikke lige fungerede til driveren eller noget. Bruger kernel 2.6 .
Avatar billede justlinux Nybegynder
05. januar 2005 - 13:54 #44
kom det når du gik i failsafe mode, eller når du kørte 'sh NVIDIA..."
Avatar billede nathrakh Nybegynder
06. januar 2005 - 17:36 #45
når jeg kørte sh nvidia i failsafe