Avatar billede dorgbar Nybegynder
28. december 2004 - 15:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

længde/højde angivet i % og px

jeg vil gere have at vide om det er muligt at angive en længde på et objekt i både pixels og % så man f.eks kan lave et tag
<tag style="Width: 100% -20px">
så tagget altså fylder hele skærmen udover 20 pixels.
Avatar billede frol Nybegynder
29. december 2004 - 00:52 #1
Hvad med
width: 100%;
margin: 0 20px; ?
Avatar billede roenving Novice
29. december 2004 - 12:34 #2
>>frol

-- ikke så god en ide, da elementet så vil have en bredde på 100% og så vil de margin komme udenpå, så ialt vil bredden blive 100% + 40px !-)

Men et lille trick kan klare den:

<div style="margin:20px 20px;">
  <div style="background:green;">
    Denne div er 100% bred - 40px
  </div>

-- som det fremgår kan du ikke umiddelbart lave en ting, som er 100% høj, men så kan man tricke endnu mere:

<div style="position:relative;margin:0 20px;border:0px;height:100%;">
  <div style="background:green;height:100%;z-index:1;">
    <div style="height:20px;"></div>
    Denne div er 100% bred - 40px og ser ud som om den er 100% - 40px høj
    <div style="height:20px;"></div>
  </div>
  <div style="height:20px;position:absolute;top:0px;background:white;z-index:2;width:100%;"></div>
  <div style="height:20px;position:absolute;bottom:-1px;background:white;z-index:2;width:100%;"></div>
</div>

(Kiggede ikke så meget på det, at jeg fandt ud af de -1px, men det er der nok en forklaring på !-)

-- det er i begge eksempler en forudsætning, at du har noget, som ligner dette med i dit stylesheet:

html,body{
  margin:0;
  padding:0;
  border:0;
  height:100%;
}

-- og en fuldt kvalificeret doctype inklusive dtd-link, så f.eks.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html401/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Fuld højde simpelt</title>
<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<meta name="keywords" content="roenving,http://www.eksperten.dk/spm/497362">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;}
#banner{position:absolute;height:125px;width:100%;background:yellow;z-index:1;}
#top1{width:100%;height:50px;background:#770;}
#top2{width:100%;height:75px;background:#707;}
#main{height:100%;background:green;}
#spacer{height:125px;}
#bottom{position:absolute;bottom:0px;height:125px;width:100%;background:yellow;z-index:1;}
#bund1{width:100%;height:25px;background:#770;}
#bund2{width:100%;height:100px;background:#707;}
</style>
</head>
<body>
<div id="banner">
  <div id="top1">top1</div>
  <div id="top2">top2</div>
</div>
<div id="main">
  <div id="spacer">Usynligt</div>
  Hovedside</div>
<div id="bottom">
  <div id="bund1">bund1</div>
  <div id="bund2">bund2</div>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede dorgbar Nybegynder
29. december 2004 - 20:18 #3
tjaa ser ud til at virke fint, fik også lige nogle andre gode ting uyd af din kode :)  height:100%; løste nogle andre problemmer jeg havde :D så bare opret svar
Avatar billede frol Nybegynder
29. december 2004 - 22:57 #4
>>roenving
Jeez! den tænkte jeg ikke rigtigt igennem, hvad :-!

Flotte løsninger!
Den der -1px ting, ses "kun" i IE6, ikke i Gecko'erne...
Avatar billede roenving Novice
30. december 2004 - 12:31 #5
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
16. maj 2005 - 16:42 #6
-- og tak for point ;~}