Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
27. december 2004 - 21:51 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Undersystemet er låst? :S

Hejsa..
Jeg har 2 "små" problemer som jeg håber i lige ville hjælpe med.
Det skal lige siges at jeg bruger FC3 (Fedora Core 3)
Nå, her kommer så mine problemer:
Når jeg vil starte de 2 services skriver den bare "MySQL er død, men undersystemet låst"
Det samme skriver den  ved vsftpd, nogen som ved hvad problemet kan være?
Har lige geninstalleret vsftpd, bare sårn lige for sjov, og jeg prøvede at starte den med terminalen, i kan se hvordan det gik her:

[root@0x3ef39b24 vsftpd]# service vsftpd start
Starter vsftpd for vsftpd:                                [  O.k.  ]
[root@0x3ef39b24 vsftpd]# ftp localhost
Connected to localhost.localdomain.
220 0x3ef39b24.arcnxx5.adsl-dhcp.tele.dk FTP server (Version 5.60) ready.
334 Using authentication type GSSAPI; ADAT must follow
GSSAPI accepted as authentication type
GSSAPI error major: Miscellaneous failure
GSSAPI error minor: No credentials cache found
GSSAPI error: initializing context
GSSAPI authentication failed
334 Using authentication type KERBEROS_V4; ADAT must follow
KERBEROS_V4 accepted as authentication type
Kerberos V4 krb_mk_req failed: You have no tickets cached
Name (localhost:root):

Hvad er det nu for noget?? :S
Det der kommer lige meget om jeg har startet eller stoppet vsftpd.. MEGET Mystisk!! :S

Men hvis jeg kigger i den grafiske tjeneste-ting, skriver den at vsFTPd er død og at undersystemet er låst - Damn :S

/Bio
Avatar billede justlinux Nybegynder
01. januar 2005 - 15:40 #1
Fejlen er egentlig en følgefejl, selve fejlen kommer når det pågældene modul startes/stoppes og skyldes at der ligger en modul lockfil i /var/lock/subsys, at der ligger en lockfil der skyldes så noget andet (nemlig at startscriptet er crachet mellem det sted hvor lock filen oprettes, og der hvor selve programmet er helt oppe, og kan rydde op efter sig selv hvis det skulle dø)

Og da det drejer sig om to programmer der bruger sit eget hostname, kunne jeg tro at du måske ikke har dit eget hostname i /etc/hosts filen (maskinen kan ikke inde sig selv)

Du kan også kigge i logfilerne /var/log/mysqld.log og /var/log/messages for at se om der skulle stå noget om hvorfor mysql dør, der.
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
02. januar 2005 - 16:22 #2
Hejsa...
Når jeg kigget i var/log/messages filen står der bare:

Jan  2 16:15:18 0x3ef39bd9 mysqld: Stopper MySQL:  failed
Jan  2 16:15:21 0x3ef39bd9 kernel: audit(1104678921.020:0): avc:  denied  { append } for  pid=8571 exe=/usr/libexec/mysqld path=/var/log/mysqld.log dev=dm-0 ino=7440093 scontext=root:system_r:mysqld_t tcontext=root:object_r:var_log_t tclass=file
Jan  2 16:15:21 0x3ef39bd9 kernel: audit(1104678921.030:0): avc:  denied  { append } for  pid=8571 exe=/usr/libexec/mysqld path=/var/log/mysqld.log dev=dm-0 ino=7440093 scontext=root:system_r:mysqld_t tcontext=root:object_r:var_log_t tclass=file
Jan  2 16:15:31 0x3ef39bd9 mysqld: Starter MySQL:  failed
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
02. januar 2005 - 16:24 #3
# Do not remove the following line, or various programs
# that require network functionality will fail.
127.0.0.1    localhost.localdomain    localhost

Og det er hvad der står i hosts filen
Avatar billede justlinux Nybegynder
02. januar 2005 - 18:10 #4
er der en fil /var/lib/mysql/localhost.err (eller /var/lib/mysql(etellerandet).err ) hvor der mere loginfo ?

(Jeg tror stadig det er et eller andet med at den prøver at finde sit eget hostname, og det ikke lykkes)

'hostname' er 'localhost.localdomain' ? eller har du kaldt den noget andet ?
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
02. januar 2005 - 18:48 #5
har ikke sat noget hostname?
Men nej, der er ikke en fil i /var/lib/mysql/ som hed localhost.err....
Har forresten fået vsFTPd til at virke, prøvede bare at lukke 'gssftp', hvilket jeg egentlig ikke ved hvad er, ud over at beskrivelsen siger noget med FTP server... Men det virker :)
Kan huske da jeg konfigurerede det, at jeg havde en fil hvor jeg kunne skrive hvilke brugere som havde adgang til at logge på serveren osv., men kan ikke huske hvor den fil ligger.. Det er vel ikk noget du ved? Det er ikke den fil som ligger i /etc/..

/bio
Avatar billede justlinux Nybegynder
02. januar 2005 - 21:15 #6
Det er formentlig /etc/passwd du tænker på, den indeholder brugernave & hjemmekataloger (men passwords kodes og ligges i /etc/shadow)

har du nogen my.cnf liggende nogen steder (/etc/my.cnf eller /var/lib/mysql/.my.cnf ~/.my.cnf ) (lav evt. en "locate my.cnf" eller en "find / -name '*my.cnf' " for at se om der dukker nogen op. )

Forresten, får maskinen et lokalt ip (192..., 10....., 172...) eller et globalt ip (62.243.....) ?
(og er det det samme hver gang ?)

Prøv engang at putte ip + et navn i /etc/hosts
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
02. januar 2005 - 22:20 #7
nej det er ikk /etc/passwd. Det er en config fil for vsftpd hvor man kan bestemme hvilke brugere som må få adgang, men det kan også godt være at det var med proFTPd :S Kan jeg ikke huske, bliver lidt i tvivl...

Der ligger en my.cnf i /etc/, men der står bare nogle sti'er til forskellige ting...

Maskinen får en global IP, og den er dynamisk..
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
02. januar 2005 - 22:28 #8
har forresten bare installeret MySQL via "yum" kommando'en.. Tror du jeg skulle afinstallere den, og hente den fra www.mysql.com i stedet??
Avatar billede justlinux Nybegynder
02. januar 2005 - 22:51 #9
Nej bare hold dig til rpm pakkerne, så er der bedre system i hvor de forskellige ting lægges ved en installation.

er kataloget /var/lib/mysql ejet af mysql brugeren ? (det skal den være)
Avatar billede justlinux Nybegynder
03. januar 2005 - 17:18 #10
Nå nu prøvede jeg at yum'e mysql-server & starte den, jeg fik samme fejl som dig. Efter at have kigget lidt på det tor jeg det kan være noget me selinux at gøre, kan du huske om enablede eller disablede SElinux under installationen ? (kig evt i /etc/selinux/config og se om SELINUX=Enforcing)

Jeg kigger mere på det i morgen, men hvis du har mod på det, er nogen andre der snakker om det samme på http://www.fedoraforum.org/forum/showthread.php?t=28698
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
03. januar 2005 - 19:20 #11
Hej!
Har endelig fået det til at virke! "Installerede" bare den tar.gz fil fra mysql.com og brugte deres guide som var med, og nu virker det hele perfekt.. Smid et svar, så vil jeg mene at vi kunne dele point'ene 50:50, syntes du fortjener nogle point for alt det arbejde du har lagt i at hjælpe mig :)
Avatar billede justlinux Nybegynder
03. januar 2005 - 19:23 #12
OK, skægt nok. men er der nogen SELinux fejl i /var/lib/mysql/...err.log ?
Avatar billede biohazard_666 Nybegynder
03. januar 2005 - 19:27 #13
nope.. der er slet ikk nogen fil :-/