Avatar billede lightholm Nybegynder
27. december 2004 - 00:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Afbryder på strømforsyning?

Hejsa
Jeg har en pc, hvor der er installeret 2 stk. HD, hver med deres XP-installation. Begge diske har hver deres formål, den ene er til seriøst arbejde og den anden er "legepladsen" med nye programmer og en masse roderi.
Som det er nu, sætter jeg strømstikket i den HD jeg vil boote på, men den går ikke meget længere, da hanstikket på HD er ved at knække. (Metaltræthed).
Jeg ved godt, at der en mulighed for at man kan lave multiboot, men det er ikke muligt på min pc.
Spørgsmål: Kan jeg sætte en form for afbryder på strømkablet til de to HD, så jeg bare kan tænde den disk jeg ønsker at boote på?`

Håber det giver lidt mening!
Avatar billede patrion Nybegynder
27. december 2004 - 00:24 #1
Hej
Ja men måske er det bedre at bruge et lille 4 polet relæ med omskifter,pris ca.40 kr.
Avatar billede patrion Nybegynder
27. december 2004 - 00:27 #2
Lidt mere...
Så når du sætter strøm på  relæet ,trækker dette og du får strøm på hd A ,når
der ikke er strøm på ,får du strøm på hd B.Simpel
Avatar billede lightholm Nybegynder
27. december 2004 - 00:28 #3
Lyder spændende .... ved du hvor jeg kan købe sådan et relæ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. december 2004 - 00:29 #4
Xp skulle give dig adgang til multiboot, så når du starter den, så kan du vælge hvilken HD du vil starte på.

Det er forøvrigt en dåtlig ide, at bruge strømstikke til at skifte disk med. Brug hellere datastikket. Der er dog strøm til den disk uden datastik, men det er jo bare skiven der snurre rundt, og de fleste fejl på diske hidrører fra læse/skrive hovedet.
Avatar billede lightholm Nybegynder
27. december 2004 - 00:32 #5
Jeg har brugt datastikket, men der ved at knække flere "pins", så den går ikke.
Multiboot går ikke med den sammensætning jeg har ;o)
Avatar billede patrion Nybegynder
27. december 2004 - 00:33 #6
Hej Det får du ved en elektriker.Husk sokkel til relæet og husk det skal være 4 polet med omskifterfunktion.Og så eller 12dc.
Avatar billede patrion Nybegynder
27. december 2004 - 00:35 #7
eller?ellers 12 volt DC    (sengetid)
Avatar billede lightholm Nybegynder
27. december 2004 - 00:36 #8
Tak for hjælpen og sov godt!
Avatar billede patrion Nybegynder
27. december 2004 - 00:39 #9
Hej
Ligemåde og tak for point.