Avatar billede xafion Nybegynder
17. marts 2001 - 17:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

VB har udført en ulovlig handling

Hej. Jeg har et problem. VB går ned hver gang jeg starter min applikation. Jeg har prøvet at fjerne mange kode linier men lortet bliver bare ved.

Jeg har en mistanke til at grafikkortet er grunden. Eller snarere en grafik funktion.

Jeg programmerer et menu system til en computer café kaldet SuperNet.. I menuen ser man 28 ( max ) ikoner på spil og en titel under dem.

Jeg har en mistanke til at det er når funktionen der henter ikonerne kører to gange eller et eller andet, så går lortet ned.

Jeg har også et problem i menu konfiguratoren. Når den henter ikonerne bliver nogle ikoner misfarvede... Nogle gange er de helt sorte osv.

Er der nogen der har tips løsninger eller e-mail til Microsoft?

Matias Funder Hansen
FireNet
Avatar billede joern Nybegynder
17. marts 2001 - 18:21 #1
Hej.
Når du kører programmet direkte fra VB(ver ?) kan du da se hvor det standser med debuggeren.  Er dine ikoner i 256 farver, så prøv at reducere dem til 16.
Om en funktion kan komme til at køre mere end én gang, kan du ret enkelt spærre for med en variabel der sættes 0 / 1.  Kan være bolean eller integer, det gør ikke så nøje.

Kender du anvendelse af errorhandling?  Kommer der ikke en fejlmeddelelse når programmet standser?  Og kommer den fra windows(ver ?) eller fra VB?
Programmer kan altid senere komme ud for fejl, disse bør håndteres af errorhandling DU har skrevet, så brugeren kan se hvad det går galt.

Men altså, - kør fra VB og se på hvilken kodelinie det går i stå.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede xafion Nybegynder
18. marts 2001 - 02:52 #2
LOL

Jeg kører VB 6.0

Fejlen jeg beskriver kan beskrives mere uddybende.
Der kommer en hvid box frem og siger at VB er gået ned. Så trykker jeg på Luk og så kommer der en \"Programmet har udført ulovlig handling\" og lortet går ned.

Jeg har absolut ingen mulighed for error trapping eller noget OVERHOVEDET.

Sammen lign det med at den slukker på kontakten når fejlen opstår.
Avatar billede scb Praktikant
18. marts 2001 - 09:53 #3
Det er ikke en fejl i din kode men i installationen af VB, Jeg havde samme problem og gentog installationen af VB og så var problemet løst.
-SCB
Avatar billede xafion Nybegynder
18. marts 2001 - 14:37 #4
Jeg har lige installeret VB på den pågældende maskine, så det er ikke tilfældet.
Avatar billede jennemaan Nybegynder
18. marts 2001 - 16:54 #5
mail mig projektet (jens@woeste.dk) så skal jeg se om jeg kan finde en løsning.

/Jennemaan
Avatar billede blom Nybegynder
19. marts 2001 - 02:31 #6
Enig med Jørn - du må prøve Step/Breakpoint, direkte fra VB, for at isolere fejlen.
/Blom
Avatar billede xafion Nybegynder
19. marts 2001 - 10:51 #7
Det er det også endt med. At jeg lige lynhurtigt har læst debug.print inden den lukkede lortet.

Jeg *fandt* fejl(en?) i noget kode. Tror det var for meget grafik.
For en funktion jeg havde fundet på nettet. ExtractIconFromFile ( så man slipper for syrede api kald ( det gjorde funktionen for en )).

Sagen var bare at alle grafik kort fucker up når den funktion bliver kaldt ( 5/5 maskiner ). Fejlen var DestroyIcon. Hvis der er nogen der vil forklare hvad den gør, og om den er nødvendig, så sig til.

Hvertfald virker det hele nu, efter jeg har lavet linien om til en comment :)

Jennemaan)

Mit projekt er lukket kode.
Dvs projektet er af meget høj værdig og derfor kan jeg ikke sende dig min kode. Men ellers tak.
- Jeg er bange for at du kunne sælge det videre.
Avatar billede xafion Nybegynder
19. marts 2001 - 10:52 #8
Blom) Fejlen var lidt ala blå skærm, så at finde fejlen ville egentlig være lidt svært, ik?
Avatar billede jennemaan Nybegynder
19. marts 2001 - 10:53 #9
xafion> aiii... jeg havde ellers lige lagt den op på qxl auktionen. Folk er vilde med at købe sourcekode til menusystemer, til brug på netcafeeer... Not :o)

*LOL*
Avatar billede xafion Nybegynder
19. marts 2001 - 10:55 #10
Hmm. Min gramatik er skuda lidt forkert. Jeg mangler skuda at sætte nogle kommaer og fuldføre sætningerne. Men ok. 5 timers søvn om dagen ER måske for lidt.
:)
Avatar billede xafion Nybegynder
19. marts 2001 - 10:57 #11
Jennemaan)

Hehe :)
I know, men værdien af den slags systemer er MEGET høj. Lige nu ligger den på 70-100 .000

Og mit system kan alt det de andre kan. Plus lidt mere.
Avatar billede xafion Nybegynder
19. marts 2001 - 10:59 #12
Btw. Sourcecode er ikke et interesant produkt, da koden meget tit er så indviklet at den kun er simpel for programmøren. Men igen. Hvis man er intereseret i hvordan man åbner ZIP filer så kan man jo godt enten stjæle metoden eller være så fissefornem at købe den :)
( husker da WinZip var halv monopol sammen med ARJ )
Avatar billede xafion Nybegynder
14. maj 2001 - 08:31 #13
Neverending story.