Avatar billede bmd8403 Nybegynder
24. december 2004 - 18:23 Der er 8 kommentarer

Mouse over - effekt?

Hvordan laver man et link hvor teksten bliver understreget når man peger over med musen.

Eksempel: Et link hedder "Nyheder" hvor linket er www.cnn.com. Når man så peger med pilen på "Nyheder", skal det understreges???
Avatar billede apo Praktikant
24. december 2004 - 18:27 #1
Det gør du med CSS. Læs mere om CSS her:

http://www.html.dk/tutorials/css/

Apo
Avatar billede apo Praktikant
24. december 2004 - 18:34 #2
En kort forklaring af det du efterlyser...

Indsæt følgende i mellem <head> og </head> i din HTML-kode:

<style type="text/css">
A.link1 {
    text-decoration: none;
    font-family: Arial;
    font-size: 10px;
    font-weight: bold;
    color: #CC3300;
}
A.link1:visited {
    text-decoration: none;
    font-family: Arial;
    font-size: 10px;
    font-weight: bold;
    color: #CC3300;
}
A.link1:hover {
    text-decoration: underline;
    font-family: Arial;
    font-size: 10px;
    font-weight: bold;
    color: #CC3300;
}
A.link1:active {
    text-decoration: underline;
    font-family: Arial;
    font-size: 10px;
    font-weight: bold;
    color: #CC3300;
}
</style>

Farver, skrifttyper, m.v. kan ændres.

Kald CSS'et ved at indsætte 'class' i dit link: f.eks. <a href="http://cnn.com" class="link1">CNN.Com</a>

Apo
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
24. december 2004 - 18:44 #3
Skal det gøres i CSS??? Hvad med PHP eller HTML for den sags skyld?
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
24. december 2004 - 18:45 #4
Jeg er ik særlig god til det med at kode... bruger derfor layout programmer.
Avatar billede apo Praktikant
24. december 2004 - 19:03 #5
Det _skal_ gøre i CSS :-)

Du bliver nød til at kode lidt, hvis du vil bruge CSS, da der (så vidt jeg ved) ikke findes CSS-editorere. I FrontPage Editor kan du få vist din HTML-kode ved, at klikke på fanebladet 'HTML' nederst i Editoren. Der skal du indsætte den kode jeg viste dig i mit sidste indlæg (følg vejledningen).

Ellers kan du bruge det link jeg gav dig til, at få en forståelse for hvad CSS går ud på, og hvad du kan bruge det til: http://www.html.dk/tutorials/css/

Ellers kan du finde en masse CSS-spørgsmål (og svar) her på Eksperten: http://eksperten.dk/spm/Programmering/DHTML/CSS/

Apo
Avatar billede morteeart Nybegynder
24. december 2004 - 19:06 #6
og måske en ide at skrive at

a:hover (altså hover-effekten som den hedder)

er den kommando som bruges til at lave det han eftersøger.

God jul :)
Avatar billede apo Praktikant
24. december 2004 - 19:13 #7
morteeart > Rigtig nok, men det tager lang tid at skulle forklare hvordan det hele hænger sammen, derfor valgte jeg at henvise til http://www.html.dk/tutorials/css/ fra starten af, for at gøre det lettere ;-)

Og God Jul til dig :-)

Apo
Avatar billede bmd8403 Nybegynder
24. december 2004 - 21:31 #8
Faktisk kan det lade sig gøre i HTML. Jeg har lige selv fundet ud af hvordan... men ellers tak for hjælpen... hvilket hjalp mig en lille smule.