Avatar billede juks Novice
17. marts 2001 - 12:53 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

if me.xx = -1 then virker ikke

HEJ !
Jeg har en underformular der skal kunne lave en afregning med og unden moms.
moms feltet er et tal felt under kunder.
men hvis jeg skriver.

If me.Fuldmoms = -1 Then
Me.Totalinklmoms.Visible = False
else
end if

skriver den at  \" Du har indtastet et udtryk der ingen værdi har\"
hvad gør jeg forkert.
Avatar billede spinner Nybegynder
17. marts 2001 - 13:36 #1
Skal det ikke være noget i retning af:

If me.Fuldmoms.Value (eller tilsvarende) = -1 Then
Me.Totalinklmoms.Visible = False
else
  \'og en handlig her selvfølgelid :o)
end if

\\\\Spinner
Avatar billede juks Novice
17. marts 2001 - 14:08 #2
nope virker ikke det er access 2000
Avatar billede fdata Forsker
17. marts 2001 - 23:27 #3
Prøv lige at forklare lidt nærmere:
Hvad er Fuldmoms og Totalinklmoms?
(I øvrigt er \"me.Fuldmoms = -1 \" det samme som \"me.Fuldmoms\", hvis me.Fuldmoms er en Boolean)
Kunne det tænkes, at Fuldmoms ligger på hovedformularen? (i så fald: Me.Parent.Fuldmoms)

Avatar billede janbangm Nybegynder
18. marts 2001 - 11:25 #4
Hvilken hændelse har du lagt kodem på. Jeg tænker på om du kan have lagt kode på en hændelse hvor me.Foldmoms ikke er tilgændelig endnu. Håber du forstår hvad jeg mener
Avatar billede michael_b Nybegynder
24. marts 2001 - 17:23 #5
Skal det ikke være
If Me!fuldmoms = -1 then  etc. dvs. ikke \".\" men \"!\"
Avatar billede kru Nybegynder
25. marts 2001 - 19:36 #6
Drop Me\'et.

* Hvis kontrollen (feltet) ligger i samme formular brug:
[Feltnavn].value

* Hvis kontrollen ligger i en underformular brug:
[Underformularnavn]![feltnavn].value
(Bemærk her skal underformularnavn ikke være underformularens navn i databasen, men underformularens navn i overformularen)

* Hvis kontrollen ligger i en anden (åben) formular brug:
[Formularnavn]![Feltnavn].value

* Hvis kontrollen ligger i en underformular til en anden formular brug:
[Formularnavn]![Underformularnavn]![Feltnavn].Value

Check iøvrigt at du bruger en gyldig egenskab ved feltet. Hvis f.eks feltet er en Liste med Multiple Selections sat til True, har den ingen value property.

Value er iøvrigt default for almindelige feltkontroller og kan således udelades. Dvs. for at referere til et felt i en underformular burde:
[Underformularnavn]![Feltnavn] = 25
kunne gøre tricket.

Håber det hjælper.
Avatar billede kru Nybegynder
25. marts 2001 - 19:39 #7
, jeg var vist lidt hurtig så her er en lille rettelse:

Hvis feltet ligger i en anden formular eller en underformular skal \'stien\' selvfølgelig præfikses med Forms, dvs.:
Forms![Formularnavn]![Underformularnavn]![Feltnavn]
Avatar billede juks Novice
23. juli 2001 - 14:31 #8
hvorfor kan man ikke bruge forms i det den danske access ......
Avatar billede kru Nybegynder
23. juli 2001 - 18:57 #9
??? Det kan man da også ???
Avatar billede juks Novice
24. juli 2001 - 09:33 #10
nope ... hvis jeg skriver forms!xxx så vil den have en værdi ....
Avatar billede kru Nybegynder
24. juli 2001 - 20:34 #11
Prøv med Forms![Formularnavn]![Feltnavn]
Avatar billede juks Novice
24. juli 2001 - 22:31 #12
ja det er da klar over men det virker ikke .....
Avatar billede kru Nybegynder
25. juli 2001 - 07:40 #13
Ok, zip det op og send det til mig på jan_dynnesen@post.tele.dk sammen med en beskrivelse af hvad du vil lave, så ser jeg på det.
Avatar billede juks Novice
25. juli 2001 - 09:42 #14
jamen hele det her  spg. er irrelevant og i for point , men derfor virker forms!xx!xxxx ikke i den danske udgave  af access kun formulare og det virker ikke i UK udgaven
Avatar billede fdata Forsker
25. juli 2001 - 13:02 #15
Kunne det tænkes, at du bruger ikke helt ny version af Access?
Avatar billede juks Novice
25. juli 2001 - 15:41 #16
ja det er kun access 2k
Avatar billede fdata Forsker
26. juli 2001 - 18:28 #17
Tja, så er det jo et ægte mysterium!
Avatar billede kru Nybegynder
27. juli 2001 - 08:19 #18
Her et et eksempel på to sætninger der virker fint hos mig:

fra overformularen (Form1) :
MsgBox Forms!form1!form3!Tekstfelt

fra underformularen (Form3) :
MsgBox Forms!form3!Tekstfelt

Jeg arbejder bruger jævnligt både den danske og den engelske version.

Her er de typiske smuttere når Forms referencen ikke virker:

* formularen er ikke åben (Forms collectionen indeholder kun åbne formularer - de lukkede skal man fange via documents)

* Kontrollen (Tekstfeltet) hedder noget andet i formularen end det tilknyttede felt i tabellen (Det er feltets navn i formularen der skal bruges)

* Underformularen hedder noget andet i overformularen end underformularen hedder i databasen (Det er navnet i overformularen der skal bruges).

Der er ikke forskel på den danske og engelske version (På lige akkurat det punktt...)

Der er selvfølgelig muligt at der er et eller andet korrupt i din installation, men det er usandsynligt at ovenstående skulle være det eneste sympton.

Jeg vil næsten vædde på at det er en af de ovenstående svipsere.

Hvis du vil kan vi prøve et par eksempler??
Avatar billede juks Novice
27. juli 2001 - 10:31 #19
det eneste jeg gør er skifte det danske ord formulare ud med forms........ det skulle jo ikke kunne volde nogle problemer vel ....
Avatar billede kru Nybegynder
28. juli 2001 - 17:38 #20
Niks, så længe det er det rigtige navn du refererer til.

Forms![Forularnavn]![Kontrolnavn]

f.eks:

Forms!Hovendmenu!Titelfelt

(Forms er det samme på dansk og engelsk)
Avatar billede kru Nybegynder
28. juli 2001 - 17:39 #21
Giv mig evt. din email, så sender jeg et eksempel.
Avatar billede juks Novice
29. juli 2001 - 03:02 #22
kru , jeg er godt klar over hvordan man refererer  til et felt (ellers tak :-) )  men hvis jeg smider det ind i min kundes db (dk)  virker det ikke, men det virker på min som er UK
Avatar billede kru Nybegynder
29. juli 2001 - 10:33 #23
Ah, now we\'re talking.

Det har næppe noget med sproget at gøre. Prø den obligatoriske komprimer og reparer og undersøg derefter at alle referencerne er opfyldt.

Hvis en reference giver fejl, begynder VBA\'en nogle gange at opføre sig underligt og vil f.eks ikke kompilere rigtigt eller giver kompileringsfejl ved helt elementære kommandoer.

Accessbaser har en tendens til at få korrupte forms og klassemoduler (Både de selvstændige og dem der er knyttet til forms\'ne). Den sikre måde at reparere det på er at oprette en ny database og genoprette alle forms og moduler uden kontroller og tekst.

Derefter skal du så systematisk, form for form (og modul for modul) copy/paste alle kontroller og al din kode over de respektive steder.

Det er selvfølgeligt smadderbesværligt, men er nogen gange den eneste måde hvis du ikke kan finde de forms der er blevet korrupte og forhindrer kompileringen.

Måden at angribe det på er at lave et lille testmiljø i en ny database, checke at det du vil rent faktisk kan lade sig gøre og hvis det kan begynde at fejlfinde i en kopi af kundens database.
Avatar billede kru Nybegynder
29. juli 2001 - 10:34 #24
skriv igen hvis du har brug for hjælp til det.