Avatar billede soerens Nybegynder
22. december 2004 - 15:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilken version af client side validering?

Hvad bestemmer hvilken version af client side, javascript valideringen (det der ligger i aspnet_client mappen) der benyttes?

Er det versionen af frameworket der er installeret hos klienten eller på serveren, eller den version af frameworket web-applikationen er compilet imod?

/SoerenS
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. december 2004 - 17:10 #1
Jeg har ikke kontrolleret det, men jeg svært ved at forestille mig andre muligheder end at det er den version af frameworket der aktuelt bruges af det givne web.
(du kan have flere versioner af frameworket installeret, og du kan pr. site sætte op hvilken version der skal bruges).

scripts'ne ligger i versionsnavngivne foldere, så den aktuelle version af frameworket kigger angiveligt i "sin egen" folder.

om der er installeret et .net framework hos klienten eller ej er helt uden betydning i denne forbindelse, så versionnummeret på et eventuelt installeret framework spiller ingen rolle, og har ingen effekt.

mvh
Avatar billede soerens Nybegynder
22. december 2004 - 17:30 #2
Hvor sætter man op hvilken version af frameworket hvert site skal benyttes?

Og jeg skylder nok også lige at nævne at det ville være guld med nogle links til MSDN artikler, der beskriver svaret. Jeg skal nemlig bringe det videre til det firma der står for vores udvikling, og det virker en hel del mere troværdigt at komme med et link til MSDN som argumentation, fremfor et link til en eller anden post på Eksperten ;-)

/SoerenS
Avatar billede snepnet Nybegynder
22. december 2004 - 18:18 #3
hehe - ja det er klart :o)

mht. til det med at angive hvilken version til hvilket web, så er dette her den nemme løsning - den fungerer upåklageligt (også med V2.0 af frameworket) :
http://www.denisbauer.com/NETTools/ASPNETVersionSwitcher.aspx

docs til det med clientside-sagerne, så er her et udemærket link (du kan klikke direkte på "Client-side validation" når du er kommet ind på siden.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnaspp/html/aspplusvalid.asp

angående det med at det ikke er afhængigt af hvad der er installeret på klienten, så kan man jo sige at det er en af de grundlæggende fordele ved at levere varen som en hjemmeside ;o)

mvh
Avatar billede soerens Nybegynder
22. december 2004 - 20:26 #4
Hmmm, "You will notice that it also has the common language runtime version number in the path, so that different versions of the runtime can run on the same machine."

Så vidt jeg kan se er det altså CLR'en der bestemmer hvilken version af clientside scriptet der skal inkluderes.

Læs det så sammen med det Denis Bauer skriver om sin lille (smarte, tak for linket) util:
"...used to quickly switch the .NET Framework version that the ASPX pages are compiled against."

Det får mig til at konkludere, at det er den version din web-applikation er compilet til der bestemmer hvilken version af frameworket din applikation kører på (og dermed også hvilken version af client side scriptet der skal inkluderes), og ikke nødvendigvis den nyeste der er installeret på webserveren eller noget andet mystisk?

Er det helt ved siden af?

/SoerenS
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. december 2004 - 03:18 #5
hej igen søren :o)

hmm... jeg er ikke superhelt til det her, men tingene bider jo lidt sig selv i halen, da det er den version af frameworket der er aktivt på det aktuelle web der bestemmer hvordan der kompileres.
og... med den Denis Bauers dimmer angiver du netop hvilken version (hvis der er flere) der skal bruges.

det er for øvrigt temmelig meget anderledes i asp.net 2.0, da clientscripts ikke længere ligger i løse filer, men ligger som ressourcer i assemblies.
de findes så frem af assemblien på følgende måde :

<script src="WebResource.axd?a=s&amp;r=WebUIValidation.js&amp;t=632383054310655168" type="text/javascript"></script>
(fremfor den tidligere : <script language="javascript" src="/aspnet_client/system_web/1_1_4322/WebUIValidation.js"></script>)

og du vil kunne finde selve scriptfilen i den temporary internet files folder efterfølgende (så kan man jo granske lidt i dem og se om man bliver klogere :o)
der er det altså 100% frameworket der bestemmer hvad der bliver klasket ud til klienten, og du har ikke umiddelbart nogen mulighed for at pille ved det.
om du har arbejdet med dit site på en maskine hvor der lå det ene eller det andet framework kan jeg ikke rigtig se hvordan kan få betydning.

men... der er så den situation hvor du vælger at lave en kompilering af dine filer til IL hos dig selv inden distribution - og simpelthen vælte det hele op på en server (vs2002/2003 default, men ikke default for 2005beta).

der er det igen dette der kommer frem på din side med version 2.0
<script src="WebResource.axd?a=s&amp;r=WebUIValidation.js&amp;t=632383054310655168" type="text/javascript"></script>

og det vil jeg gå ud fra resulterer i at der trækkes et script op af hatten (assemblien), og jeg tror ikke der er noget i det system der vil give dig scriptfiler fra foldere (f.eks. dine version 1.1 sripts fra aspnet_client), og jeg tror heller ikke der ligger noget i forespørgslen som har noget at gøre med en frameworksversion.

du kan eventuelt tage en lille kigger her - du vil muligvis finde det interessant.
http://www.codeguru.com/Csharp/.NET/net_asp/miscellaneous/article.php/c5365/
og også her :
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnaspp/html/aspnet-pageobjectmodel.asp
(klik på Temporary Files and Page Assemblies).
Og rosinen i pølseenden :
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnvs05/html/webresource.asp

mvh
Avatar billede soerens Nybegynder
23. december 2004 - 13:53 #6
Ok, jeg tror alle dine (spændende) artikler kommer så tæt på problemet uden EGENTLIGT at besvare mit spørgsmål som det overhovedet kan lade sig gøre :-)

Men jeg er blevet en HEL del klogere, og fået løst mit konkrete problem af anden vej. Så post lige et svar, så er der point til dig ;-)

/SoerenS
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. december 2004 - 14:39 #7
hehe... det har du fuldstændig ret i :o)
men et svar skal du ha'

held og lykke med det.
mvh