Avatar billede kanast Nybegynder
22. december 2004 - 09:49 Der er 16 kommentarer

Ikke mere plads på drev C

Jeg har en "gammel" PC'er - kun 2 GB harddisk - og jeg har ikke lige nu, mulighed for at udskifte denne

Problemet er at jeg kun har ca. 600 MB plads på drev C, og det giver mig problemer når jeg er på nettet.

Kan jeg f.eks slette alt i TEMP-filerne i windows, eller er der nogle filer der i, man absolut har brug for ??

Hvordan skal jeg ellers "rense" min maskine ?? jeg har gennemgået programmer e.t.c. men kan ikke undvære nogle af programmerne, harddisken er opdelt i C og D og nogle af programmerne har jeg i stedet installeret i drev D, men det er ikke nok.

Kan jeg evt. installere windows på D, og slette den på C ??

Gode ideér ønskes - Tak
Avatar billede kenp Novice
22. december 2004 - 09:54 #1
Du kan slette alt i temp mapperne!

Der udover kan du jo deaktiver Dvale som også redder noget plads, deaktiver systemgendannelse vil også give dig noget mere. samt evt. juster på sidefilen.
Avatar billede kenp Novice
22. december 2004 - 09:54 #2
du kan jo evt bruge partionmagic til at juster pladsen mellem dine harddiske, hvis det er 1 fysiskdisk.
Avatar billede kanast Nybegynder
22. december 2004 - 10:13 #3
Hvordan deaktiverer jeg Dvale e.t.c.
og hvad er "partionmagic" ????

Normalt "roder" jeg ikke ved noget på min PC, kun installerer, arbejder og sletter, eller er jeg blank
Avatar billede kanast Nybegynder
22. december 2004 - 10:17 #4
Jeg glemte i øvrigt at spørge vedr. Temporary internet files - kan jeg også slette dem - der ligger bl.a. en fil som hedder "index.dat" som fylder meget, samt en masse MAPPER med mystiske navne.

De programmer jeg har på skrivebordet, og benytter hver dag - kan jeg flytte dem i "stifinder" fra C til D eller skal jeg nyinstallerer dem ???
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 10:34 #5
Slet alle filer/mapper i følgende mapper (IKKE hele mappen, KUN alle filer/mapper i mappen)

C:\Temp
C:\Windows\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Lokale indstillinger\Temp\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Lokale indstillinger\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\
Tøm din "Papirkurv"

Ovenstående er "skjulte" mapper/filer - derfor:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 10:36 #6
Prøv ovenstående først.

Du ka' ikke "bare lige" flytte programmer fra C: til D: - det ER en afinstalation samt gensinstaltion af det pågældende program... Men det er generelt noget rod at have nogle programmer på C: og nogle på D:
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 10:38 #7
Så du HAR altså et D drev !

Flyt dine [Dokumenter] til dette sted:

Skrivebord: [Documenter] HjMussetast [Egenskaber][Flyt] Vælg D drev/HD - følg guiden...

Altid sundt at have SYSTEMET/PROGRAMMER på C: og DOKUMENTER etc. på (andet drev)
Avatar billede kanast Nybegynder
22. december 2004 - 11:20 #8
Jeg har KUN programmer på drev C, alle dokumenter, billeder, tegninger e.t.c. ligger på drev D.

Filerne "Documents and settings" findes ikke, måske under andet navn, jeg kører win 98 - men jeg forstod at jeg gerne måtte slette "Tempory internet files" så det vil jeg også gøre, og se hvad der sker.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 11:24 #9
Så vidt jeg husker i Wintendo98:
C:\Windows\users\ osv - kik lidt der...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 11:26 #10
InternetExplorer:
[Funktioner][Internet instilninger][Midlertidig Internetfiler] - slet!!!

Tips:
[Funktioner][Internet instilninger][Advanceret][Slet mappen Temp. internetfiles...] tilklikkes...
Avatar billede kanast Nybegynder
22. december 2004 - 11:46 #11
Nu har jeg så slettet dit og dat og har opnået ca 197 MB mere plads...

Hvad med det "partionmagic" kunne jeg lave mere plads på drev C ???
Jeg har stadig masser af plads på drev D.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 11:54 #12
Jeg ka' forstå at det drejer sig om én HD delt i to partioner C: (2Gb) samt D: (?Gb) ??? Eller hyr ???
Avatar billede kanast Nybegynder
22. december 2004 - 11:58 #13
Ja.. Drev C: 2GB - Drev D:5 GB  (det havde bedre hvis det var omvendt)jeg har 3,5 GB ledig plads på drev D
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. december 2004 - 12:04 #14
(Tilbage senerer... ska' ud af døren nu - i SNEVEJR!!!)
Avatar billede kanast Nybegynder
09. februar 2007 - 12:10 #15
Tja.... jeg hørte aldrig mere, men giver alligevel point til "majsmarken"
Har købt ny computer..
Avatar billede kanast Nybegynder
09. februar 2007 - 12:13 #16
Nå... det kan jeg sgu' ikke finde ud af.. det med pointene ??