Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
21. december 2004 - 11:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilken mur er jeg løbet ind i?

Hej.

Leger med min maskine: Northwood P4 2.53GHz, DFI NB78-BC bundkort, 1x256 + 1x512 PC 2100 ram. Jeg gerne vil have den til at køre 3GHz men har nået en grænse. Jeg har hævet fsb'en fra 133 til 148 og det giver mig 2.81 GHz og den kører total stabilt - har både kørt diverse benchmarks og encoded flere film i træk. Men hvis jeg hæver fsb'en med bare 2 MHz til 150 fryser den efter to minutters benchmark. Jeg har også prøvet med højere fsb-frekvenser og det får bare maskinen til at fryse hurtigere - kan fx ikke engang nå ind i bios med en fsb på 166. Der er tilsyneladende ikke noget hardware der tar skade, og det maskinen kører helt stabilt nu gør at jeg får en ærgelige fornemmelsen af at min cpu godt kan komme længere op.

Jeg har i bios mulighed for at låse pci/agp frekvensen til 33/66 Mhz men det afholder ikke maskinen fra at fryse. Jeg tror heller ikke at problemet er en overophedet cpu, men jeg er ikke sikker - jeg har nemlig ikke mulighed for at måle på min cpu-temperatur.

Jeg har tilsyneladende (i bios) ikke mulighed for at ændre på spændingen til cpu eller ram men jeg har mulighed for at ændre "DRAM Timing Selectable" men det ved jeg ikke helt hvad er og om det kan hjælpe mig :-) Jeg har hørt om V-mods men ved ikke helt hvad det indebærer eller om det kan hjælpe mig.

Mit spørgsmål går altså på om der er nogen der har et bud på hvad der får maskinen til at fryse - og selvfølgelig et bud på en løsning. Jeg ved nemlig ikke om det vil hjælpe mig at købe nye ram, en bedre cpu-køler/blæser, en ny psu eller noget helt andet...

Venligst, Martin
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2004 - 11:17 #1
Hvis du hæver FSB hæver du også ram, de skal kunne følge med, pc2100 ram kører kun 133MHz, så det kan godt skyldes disse.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
21. december 2004 - 11:27 #2
har tænkt på det, men vil gerne føle mig mere sikker før jeg går ud og køber nye ram - det ville være en flad fornemmelse at stå med nye pc2700 ram og stadig have en maskine der fryser hvis jeg prøver at hæve fsb-frekvensen lidt... Derfor håber jeg på et bud på hvad der får min maskine til at fryse - ud fra symptomerne jeg har beskrevet.
Avatar billede peet49 Nybegynder
21. december 2004 - 11:51 #3
Du skal have tjek på temperaturen på CPU, bliver den for varm, har du samme resultat.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
21. december 2004 - 11:57 #4
Men jeg forstår ikke at det kan være cpu-temperaturen der gør at den fryser, der er vel ikke så meget forskel på cpu-temperaturen ved fsb=148 og fsb=150 at det kan forklare hvorfor den kan køre 100% stabilt med en fsb på 148 i flere dage og virkelig få lov at arbejde og at den så fryser efter 10 min med en fsb på 150... For mig at se hænger det ikke rigtig sammen... Tror i øvrigt at min køler er god og selve kølerprofilen virker ikke så varm når man rører ved den...
Avatar billede halifax Nybegynder
22. december 2004 - 02:43 #5
Det er relevante og veldefinerede argumenter du kommer med - evig interessant for OC'ere.
Mit indlæg er også kun et gæt, som går på at det skyldes noget i selve cpu'ens arkitektur, altså en "stopklods" indlagt af Intel.
Det har hidtil - stort set - været i stand til at øge taktfrekvensen men er af kommercielle grunde ikke interesserede i, at vi brugere ved at "skrue på" systemet selv er i stand til at øge en 2.53GHz til 3.0.
Kunne man sammenligne med automatisk fartkontrol ved 250km/t i en BMW?
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2004 - 20:17 #6
Det er sikkert din RAM, den kan sikkert ikke klare 150Mhz. Hvilke muligheder har du under "DRAM Timing Selectable"
Avatar billede t_holst Nybegynder
22. december 2004 - 21:53 #7
jeg vil sige det kan være både dine ram der ikke kan klare en højre frekvens,
Eller din cpu der får forlidt spænding. hvis du overclocker din cpu kommer der på et tidspunkt et loft hvor du bliver nød til at hæve spændingen på cpuen for at overclocke yderligere.
Du skal bare op mærksomt på at hvis du hæver spændingen hæver du osse sprømmen derved bliver den osse varmere. så du er nød til at kunne følge med i hvor varm din cpu bliver.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
23. december 2004 - 12:54 #8
w00t -> Under menuen "DRAM Timing Selectable" har jeg mulighederne "By SPD" og "By User" (står nu til "By SPD"). Når den gør det vælger den selv de fire næste værdier: "CAS Latency Time" (=3); "Active to Precharge Delay" (=7); "DRAM RAS# to CAS# Delay" (=3); "DRAM RAS# Precharge" (=3) - men jeg kan altså ændre i dem ved at vælge "By User" øverst.

Som tidligere nævnt har jeg ikke mulighed for at ændre spændingen til CPU'en eller rammene fra Bios. Findes der en anden måde at gøre dette på?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2004 - 21:49 #9
Der findes SVJV ikke andre måder at ændre på Vcore eller Spænding til RAM end BIOS.

Prøv at hente CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.php
Med det kan du se nøjagtigt hvor hurtigt din RAM kører. Husk PC2100=133Mhz. Prøv at eksperimentere lidt med indstillingerne indtil du kan overlocke uden at kører RAM for hurtigt.
Avatar billede martinpoulsen_8378 Nybegynder
14. januar 2005 - 23:11 #10
hmm, kan ikke komme over 148 selvom jeg synes jeg har prøvet alle indstillinger for rammene.... og er heller ikke rigtig blevet klogere...