Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 02:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Partitioner - WinMe og Win98 på samme maskine

Jeg har lige fået ny maskine. 800 mhz 256 mb ram 30 gb hardisk (7200). Jeg har også købt WinMe. Jeg er musiker og bruger et lydkort, der hedder Isis Maxi Studio. Dets drivere (heller ikke de nyeste) understytter WinMe. Det kører dog ret godt under Win98. Min ide er at have begge styresystemer på samme harddisk. Desuden tror jeg, det er en god ide at have de meget store audiofiler, som jeg arbejder med, på et seperat drev på harddisken. Derfor tror jeg at at jeg skal have flere \"såkaldte\" partioner. Jeg vil stadig gerne have winMe til spil osv. Hvordan gør mht. oprettelse af flere partioner? Fdisk? Så er jeg blank. Hvad med opstart - valg af styresystem? Jeg er helt grøn her. Hjææælp
Avatar billede savle Nybegynder
17. marts 2001 - 02:42 #1
Du kan finde et program til opdeling af din hartdisk her
:http://www.utilitygeek.com/software/harddrive/partitioning/
(Hvad med opstart - valg af styresystem?)
Der kan du søge på eksperten det spørsmål har været fremme flerer gange.
savle.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. marts 2001 - 10:00 #2
----->bebop

Anskaf dig programmet Partition Magic! Det er genialt, det kan ændre på ALT selvom du har installeret in masse!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. marts 2001 - 10:02 #3
---->bebop

Hvis der endnu ikke er installeret noget som helst, eller hvis du er ligeglad med at skulle gøre det igen, kan du nemt gøre det med FDISK. Bre læs de små hjælpetekster i programmet, eller brug den geniale logiske sans!
Avatar billede bebop Nybegynder
17. marts 2001 - 13:43 #4
Tak for svarene.
Jeg vil gerne fdiske. Win Me var installeret da jeg købte maskinen. Jeg har lavet en opstartsdisk for at komme ud i real-dos, men den booter ikke fra disketten. Den starter blot win Me som den plejer. Hvordan fdisker jeg så. Hvad med primær og sekundær partion .... hvad er det. Jeg vil jo gerne have både 98 og win Me....har det noget at gøre med det. Desuden vil jeg gerne have to drev mere til lagring. Hvordan opstarter jeg de forskellige styresystemer. Håber I kan hjælpe mig. Jeg er jo lidt af en tåbe.
Avatar billede molan Nybegynder
19. marts 2001 - 14:39 #5
Du skal sætte din BIOS/CMOS op til at boot fra Diskette først. Så kan du boote fra din diskette.

PS: Du kan også boot fra den Win ME cdrom, det er hurtigere og bedre. Jeg bruger aldrig bootdisk mere.

Der skal laves 2 primær partioner (en til 98 og en til ME), der udover skal du lave 2 sekundær partioner til dine data.

Installer 98n først og derefter ME, så skulle der automatisk kommer en boot menu frem når du booter maskinen. Meget nemt, når altså lige man ved hvordan :)