Avatar billede cyfer Nybegynder
17. december 2004 - 22:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

XHTML spm

Nu har jeg simpelt hen siddet og stenet med dette den sidste halve time, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor XHTML strict siger der er fejl i koden... Nogen der kan hjælpe?

<form action="test.php" method="post">
<select name="validation_select">
<option value="home">home</option><option value="art">art</option><option value="programming">programming</option><option value="services">services</option><option value="validation">validation</option><option value="pointless">pointless</option><option value="about">about</option><option value="links">links</option><option value="contact">contact</option>
</select>
<input type="submit" value="Validate!" />
</form>

På forhånd tak.
Avatar billede erik8085 Nybegynder
17. december 2004 - 23:54 #1
hvad er  'XHTML strict' for noget. Fejlen kan også være før eller efter form taggen.
Avatar billede keysersoze Guru
18. december 2004 - 00:10 #2
nu fortæller du ikke så meget om hvilken fejl du får - men dette burde i hvert fald kunne gå igennem;

<form action="test.php" method="post">
<div>
<select name="validation_select">
<option value="home">home</option><option value="art">art</option><option value="programming">programming</option><option value="services">services</option><option value="validation">validation</option><option value="pointless">pointless</option><option value="about">about</option><option value="links">links</option><option value="contact">contact</option>
</select>
<input type="submit" value="Validate!" />
</div>
</form>
Avatar billede erik8085 Nybegynder
18. december 2004 - 13:29 #3
det her virker:

<? encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html>
<head>
<title>titte</title>
</head>
<body>
<form action="test.php" method="post">
<select name="validation_select">
<option value="home"><p>home</p></option>
<option value="art"><p>art</p></option>
<option value="programming"><p>programming</p></option>
<option value="services"><p>services</p></option>
<option value="validation"><p>validation</p></option>
<option value="pointless"><p>pointless</p></option>
<option value="about"><p>about</p></option>
<option value="links"><p>links</p></option>
<option value="contact"><p>contact</p></option>
</select>
<input type="submit" value="Validate!" />
</form>
</body></html>

bemærk at option teksterne skal i <p></p>

Avatar billede erik8085 Nybegynder
18. december 2004 - 13:34 #4
ret lige den første linie til:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

hilsen 8085
Avatar billede erik8085 Nybegynder
18. december 2004 - 14:12 #5
Opdagede senere at "mit" program havde skavanker:
1. Den lister teksterne; men ikke i en select box.
2. submit knappen vises ikke
3. (der meldes ingen fejl)

jeg tester på sonyericsson t68i

måske en ekspert vil træde ind her.............:-----(

Se også denne link:
http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/xhtml/
Her siges at attr name="blabla" i xhtml skal være id="blabla"
Der er i det hele taget mange flere regler der.

hilsen 8085
Avatar billede keysersoze Guru
18. december 2004 - 16:21 #6
og hvorfor er det lige at du vil have de p-tags ind? de kan nemlig ikke valideres derinde?
Avatar billede cyfer Nybegynder
18. december 2004 - 17:43 #7
Tak keysersoze... Det var simpelthen hele princippet med et start og slut tag inde i formen..

I dit forslag <div> - som ligeså godt kan være <p>

Nogle gange stirer man sig bare blind :)
Mange tak.
Avatar billede keysersoze Guru
18. december 2004 - 18:26 #8
p, div, table - hvad du (næsten) end måtte have lyst til :)
Avatar billede erik8085 Nybegynder
18. december 2004 - 20:09 #9
cyfer
var dit spørgsmål rettet mod xhtml til mobiltlf eller til pc ?

hilsen 8085
Avatar billede cyfer Nybegynder
19. december 2004 - 08:39 #10
Til PC selvfølgelig...
Avatar billede erik8085 Nybegynder
19. december 2004 - 12:47 #11
Til cyfer
Mine tanker var hele tiden rettet mod mobiltlf.
Hvorfor siger du selvfølgelig?
Jeg har nu fundet en <doctype... der passer til xhtml basic, som understøttes af SE t68i browseren.
Din programstump fungerer langt henad vejen nu på mobilen. Den præsenterer optionerne som en liste radioknapper og submitknapper er der også.

Program til serveren er ikke lavet :-))

hilsen 8085
Avatar billede cyfer Nybegynder
19. december 2004 - 19:57 #12
Nå det ved jeg nu snart ikke... Min hjerne kører bare i tomgang på PC'n... Derfor selvfølgelig ;)