Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
17. december 2004 - 19:21 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

3200+ 400 mhz fsb og PC2700 ram problem

Go aften folkens.

Jeg har netop smidt en AMD 3200+ med 400 mhz FSB i min spand. Men er nu løbet ind i nogle ret underlige problemer. Jeg har fået et par blå skærme og maskinen er frosset et par gange. Derudover får jeg ved Halflife 2 følgende fejl konstant : "Memory could not be (read)".

Kom så til at tænke på at det kunne have noget med mhz forskellen på FSB og mine ram at gøre. Så hvis nogen af jer har nogle erfaringer med dette, altså om man bare ikke kan køre en cpu med højere fsb end ram hastigheden uden det skal give problemer.

Fortsat go weekend

PS: løsningsforslag modtages gerne :)
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. december 2004 - 19:31 #1
Du skal sætte FSB for ram til auto eller 166
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
17. december 2004 - 19:57 #2
Har prøvet begge dele uden held ;) Ved du om der skulle være problemer i at køre en cpu med højere FSB end ram hastighed generalt??
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. december 2004 - 20:04 #3
Har jeg gjort mange gange uden problemer. Du har husket, at optimal settings i bios, hvis det forefindes.
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. december 2004 - 20:05 #4
Det kan skam også være en defekt på CPU
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
17. december 2004 - 20:10 #5
Jup den står også på optimal settings - ja det kan selvfølgelig også være cpu, men syntes bare jeg en gang læste noget om det med forskel på fsb og ram.

Systemet er forresten:
Asus A7N8X-deluxe
AMD 3200+
1 GB (512*2) PC2700
Radeon 9800 pro
37 Gb WD raptor
80 Gb Seagate
300W strømforsyning

Havde også strømforsyning mistænkt, men selv efter at have frakoblet alt undtagen primær harddisk opstod problemet
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. december 2004 - 20:11 #6
Vi har haft et par 3200/400 cpuèr med samme fejl.
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
17. december 2004 - 20:22 #7
ok - så vil jeg da få lavet noget debugging og så sende den retur hvis den ender med at være hovedmistænkt ;)
Avatar billede peet49 Nybegynder
17. december 2004 - 20:33 #8
Held og lykke med det.
Avatar billede isojumper Nybegynder
18. december 2004 - 05:36 #9
Jeg har da aldrig hørt om, at en cpu kan køre tilfredsstillende/stabilt med ram med en lavere fsb. Det modsatte kan naturligvis sagtens lade sig gøre.
Man kan også snildt trække en campingvogn, der kræver 8ohk med en bil på 120hk, men ikke med een med kun 60hk.
Din strømforsyning er også lidt i underkanten af det tilrådelige med dit forbrug.
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. december 2004 - 08:39 #10
isojumper>>jeg har kombineret 3200+ med PC2100 uden problemer, så længe bios understøtter det. Det optimale er altid at frekvenserne følges ad, men ingen betingelse.
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
18. december 2004 - 14:30 #11
Jepsi isojumper det var også lidt den teori jeg var ude i :) - men nu venter jeg lige til mandag, så prøver jeg at smide noget PC3200 ram i den og så se hvad der sker. Hjælper jo ikke noget at sende cpu retur hvis det kunne være pga. ram hastigheden.

Angående strømforsyning så skaffer jeg nok en ny, men vil ikke tro den er skyldig i denne omgang, da jeg som sagt har prøvet at koble alt undtagen primær disk fra.
Avatar billede isojumper Nybegynder
18. december 2004 - 16:43 #12
Din strømforsyning kan dog ikke definitivt frikendes blot fordi, at du stadig har problemer med færre ting tilkoblet. Jeg har i den senere tid oplevet mange maskiner, der er gået ned p.g.a. en pludselig defekt PSU.
Jeg ville nu også forsøge mig med en ramhastighedsforøgelse forinden en eventuel strømforsyningsudskiftning.
Held & lykke ;-)
Avatar billede heltfin Nybegynder
19. december 2004 - 09:22 #13
Hej har samme system men med Samsung M3 68L6423FTN-CCC PC3200 (200 MHz)
den ville ikke køre med no name jeg tror det er dine ram det er galt med
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
22. december 2004 - 14:54 #14
Hejsa folkens beklager jeg ikke har fået lukket tråden før. Jeg har nu prøvet at skifte min strømforsyning til en 450 watt "var jo på tide :)", samt låne en stang PC3200 men computeren gik stadig ned, enten i sort skærm eller ved brutal reboot. Så min eneste umiddelbare forklaring er at det er en defekt cpu, så den er sendt retur.

Nu må de så se om de kan få den til at gå i fisk også. Pointene går til sempron da han har givet en del respons og dækket alle muligheder ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 14:58 #15
En kort notice :)

AMD64 vil aldrig virke optimalt med andet end PC3200 :-)

Dette tvivler jeg dog på er skyld i dette problem, men BSOD er ofte genereret af RAM.
Virker det ikke med andre RAM, så har jeg andre forslag, men lad os nu se.

Som der bliver sagt er din PSU i underkanten
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 15:01 #16
http://support.microsoft.com/kb/262490/EN-US/

CITAT:

This behavior occurs because the operating system does not allocate a large enough buffer for the maximum string length permitted. When the data is greater than the buffer size, the Winlogon service terminates abnormally and your computer generates the error message.

Har du prøvet at ændre sidefilen?
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 15:02 #17
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Memory+could+not+be%2BHL2&meta=

Ellers viser en google søgning med HL2 og Memory could not be read dette
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
22. december 2004 - 17:13 #18
Hey - jep jeg har prøvet alt det stads de foreslår til HL2, og det ændrer intet. Det skal også lige siges at de random genstart og sorte skærme opstår i alle spil, har prøvet at smide demoer af Far Cry og Doom 3 efter den med samme resultat.

Da rammene var også min første mistanke, derfor lånte jeg noget PC3200 men det ændrede ikke noget. Har også prøvet at disable sidefil og ændre den i størrelse osv uden resultat. Da det så virker når jeg sætter min gamle 2200+ tilbage i maskinen kan jeg ikke se andre forklaringer - her virker alt incl. HL2.

Så jeg har smidt håndklædet i ringen, så må vi se om de også erklærer den defekt :)
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 17:25 #19
Har du mulighed for at teste med en anden PSU?

Præv evt lige at rykke grafikkortet ud og sætte det i igen.

Se også om dette kan stoppe problemet:

start>kontrolpanel>system>advanceret>indstillinger for start og genoprettelse>fjern fluebenet i genstart automatisk.
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
22. december 2004 - 17:49 #20
Er testet med en ny strømforsyning, købte en ny 450 watt da jeg mistænkte min gamle for at blive overbelastet og være skyld i genstart. Gav intet resultat.

Har også haft grafikkortet ude, og hele systemet geninstalleret :) Men som sagt når det kører med min 2200+ er det lidt underligt hvis det skulle være andet end cpu.

Har godt nok ikke prøvet at fjerne fluebenet i genstart automatisk, men det resulterer vel bare i en fejlbesked istedet for genstart?? Men processoren er sendt tilbage :)
Avatar billede freehelp Praktikant
22. december 2004 - 17:51 #21
Nope - ofte stoppet den spontane reboots :-)

Hvad siger din log?
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
27. december 2004 - 19:42 #22
Ups glemte da vist at markere sempron nick sidst jeg var her :) min log viser ikke noget skummelt, udover noget nvlog som den har brokket sig over altid.

De har lige sendt en ny processor afsted til mig, så må jeg se om det hjælper, ellers må det vist være bundkortet der skal på pension. Men skal nok lige huske at disable automatisk genstart ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
28. december 2004 - 15:30 #23
Sig lige til - hvis det ikke hjælper, så har jeg lidt flere ideer :-)