Avatar billede ostehamster Nybegynder
17. december 2004 - 18:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Simpelt hierakisk tree menu, som er søgemaskine venlig?

Hejsa

Jeg sidder og prøver at på at lave en hierakisk "tree menu", altså en hvor man kan åbne og lukker undermenuer. Jeg har fundet en masse koder, som er ret indviklet, og virker rigtig godt. Der er bare det ene lille men, at en søgemaskine ikke kan se linkene, hvilket ikke ligefrem er så fedt.

Jeg kunne godt tænke mig bare at lave min egen, men så skarp er jeg heller ikke til Javascript, så jeg kan finde ud af det.

Mit spørgsmål er ikke så meget om der er nogle der gider lave det for mig, (selvom det er ok :), men mere henvisning til en guide, der kan lære mig det, så jeg selv ved hvad der sker.

Det den skal kunne er:

* Uendelig mange submenuer
* Mulighed for nemt at lave menuen udfra en database via PHP
* Gerne gemme "current state" i cookies, således så menuerne forbliver åbne ved side skift

Er der nogle der har set en sådan howto/guide, så vil jeg meget gerne høre om den.

Med venlig hilsen
Christoffer
Avatar billede roenving Novice
17. december 2004 - 18:29 #1
Sådan en guide ville jeg også gerne finde !-)

Pillede lidt tidligere i år i een, som var skabt af en af de mere kendte javascriptere herinde, og jeg kan da afsløre, at du skal rigtig langt ud i noget særdeles kompliceret kode, og tage højde for utallige små detaljer ...

-- den var baseret på et objekt, hvilket nok også er vejen frem, selv når der principielt kun er een på en side !o]
Avatar billede ostehamster Nybegynder
17. december 2004 - 18:46 #2
Det her er hvad jeg har fået lavet indtil nu:

<script type="text/javascript">
function toggleDiv(divName) {
    var thisDiv = document.getElementById(divName);
    if (thisDiv) thisDiv.style.display = !thisDiv.offsetWidth ? "block" :"none";
    else alert("Error: Could not locate div with id: " + divName);
}
</script>

<a href="#menu1" onclick="java script:toggleDiv('menu1');">Menu 1</a>
<div id="menu1" name="menu1">
</div>

<a href="#menu2" onclick="java script:toggleDiv('menu2');">Menu 2</a>
<div id="menu2" name="menu2">

    <a href="#menu21" onclick="java script:toggleDiv('menu21');"> - - Menu 2.1</a>
    <div id="menu21" name="menu21"></div>

    <a href="#menu22" onclick="java script:toggleDiv('menu22');"> - - Menu 2.2</a>
    <div id="menu22" name="menu22">

        <a href="#menu221" onclick="java script:toggleDiv('menu221');"> - - - - Menu 2.2.1</a>
        <div id="menu221" name="menu221"></div>

        <a href="#menu222" onclick="java script:toggleDiv('menu222');"> - - - - Menu 2.2.2</a>
        <div id="menu222" name="menu222"></div>

    </div>

    <a href="#menu23" onclick="java script:toggleDiv('menu23');"> - - Menu 2.3</a>
    <div id="menu23" name="menu23"></div>
</div>

<a href="#menu3" onclick="java script:toggleDiv('menu3');"> - Menu 3</a>
<div id="menu3" name="menu3"></div>
Avatar billede ostehamster Nybegynder
17. december 2004 - 19:16 #3
Endnu bedre:

<script type="text/javascript">
function toggleDiv(divName) {
    var thisDiv = document.getElementById(divName);
    if (thisDiv) thisDiv.style.display = !thisDiv.offsetWidth ? "block" :"none";
    else alert("Error: Could not locate div with id: " + divName);
}
</script>

<ul>
    <li><a href="java script:void(0)" onclick="java script:toggleDiv('menu1');">Menu 1</a></li>
        <ul id="menu1">

            <li><a href="java script:void(0)" onclick="java script:toggleDiv('menu11');">Menu 1.1</a></li>

                <ul id="menu11">
                    <li>Menu 1.1.1</li>
                    <li>Menu 1.1.2</li>
                </ul>

            <li>Menu 1.2</li>
        </ul>

    <li>Menu 2</li>
        <ul id="menu2"></ul>

    <li><a href="java script:void(0)" onclick="java script:toggleDiv('menu3');">Menu 3</a></li>
        <ul id="menu3">
            <li>Menu 3.1</li>
            <li>Menu 3.2</li>
        </ul>

Det eneste problem er det der med at gemme som cookie :(
Avatar billede clansite.dk Nybegynder
18. december 2004 - 00:17 #4
Hvad med sådan her:

<SCRIPT type="text/javascript">
<!--
function menu(submenu){
  menus=document.getElementById('submenu_'+submenu);
  menus.style.display=(menus.style.display=='none')?'block':'none';
}
-->
</SCRIPT>

<a style="cursor:pointer;cursor:hand;" onClick="menu('1');">Hovedmenu</a>
<div id="submenu_1" style="position:absolute;display:none;top:0px;left:0px;position:relative">
+ Underpunkt 1 <br>
+ Underpunkt 2 <br>
+ Underpunkt 3
</div>

<BR>

<a style="cursor:pointer;cursor:hand;" onClick="menu('2');">Hovedmenu</a>
<div id="submenu_2" style="position:absolute;display:none;top:0px;left:0px;position:relative">
+ Underpunkt 1 <br>
+ Underpunkt 2 <br>
+ Underpunkt 3
</div>

Bixede det lige sammen, og det virker fint, og det burde søgemaskiner kunne lege med i.

//Calle
Avatar billede ostehamster Nybegynder
18. december 2004 - 00:20 #5
Jo, det virker lige som det jeg selv lavede. Hele mit problem lige nu, er at få lavet så der bliver gemt en cookie, så menuen er den samme efter et side skift.
Avatar billede olebole Juniormester
19. december 2004 - 00:06 #6
<ole>

Joo ... det er da en begyndelse ... afhængigt af, hvad den skal kunne og hvordan  :)

Lige et par detaljer:
ostehamster >> Man skal aldrig bruge JavaScript pseudo-protokollen i en event-handler. Den kan til nød bruges i et link's href, men det er yderst sjældent, det er nødvendigt. Sådan bør du nok skrive:
  <li><a href="#" onclick="toggleDiv('menu1');return false">Menu 1</a></li>

clansite.dk >> Fidusen ved at have et link i stedet for et anker-element, er, at du kan lave hoover-effekter på et link - det kan du ikke på et anker  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede ostehamster Nybegynder
20. januar 2005 - 19:36 #7
Lukker...