Avatar billede acid-head Nybegynder
17. december 2004 - 17:02 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Et par Linux spørgsmål

Jeg har lige et par spørgsmål omkring Linux..

Først og fremmest..: Hvad er det for en fordel, det giver at kompilerer sine programmer og kerne selv? Nogle siger, at de bliver optimeret til ens eget system, men hvad gør den kompileringsprocess? Er de fordi man vælger nogle ting til eller fra under konfigureringen eller hvad er det?

Og så vil jeg gerne høre, om man kan ændre på skrifttyperne i XFree86 eller X.org.. Jeg tænker på at alle skrifterne på Linux nærmest er sådan lidt utydelige.. Lidt blurede. Fx. verdana og Arial til Windows er meget kantede og pixelerede og det kan jeg meget godt lide. Kan man ikke ændre noget i opsætningen i X så man slipper for de meget "bløde" skrifttyper?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. december 2004 - 17:38 #1
Nu skal vi lige holde tungen lige i munden. Det giver, mig bekendt, ikke den store fordel at kompilere dine programmer selv. Det er nødvendig at du gør det, da linux programmer ofter kommer som kildekode. Det der giveren fordel er at kompilere sin kernel selv, da du på den måde skrædersyr operativsystemets kernel til dit system. Hvis du f.eks. ikke anvender trådløs netværk, er der jo ingen grundt til at kernelen understøtter dette. Ved selv at kompilere kernelen kan du opnår den mest optimale kernel, og da den jo er central for performancen er dette en fordel.

Mht skrifttyperne, så har jeg aldrig bemærket at de skulle være grynede eller udydelige. De er, på mit system, lige så flotte som i windows
Avatar billede acid-head Nybegynder
17. december 2004 - 22:44 #2
Hvad med folk som bruger Gentoo, som ofte kompilerer alt deres software selv, selvom det findes i færdige pakker, hvad får de ud af det?

Hvor lang tid tager det ca. at kompilere kernelen..?
Har en forholdsvis ny PC P4 3.0GHz..

Mht fontene, så mener jeg ikke de er grynede.. Effekten jeg omtaler hedder vist nok anti alias.. Kan godt lide når fontene er mere kantede og pixelerede..
Avatar billede jacs Nybegynder
17. december 2004 - 23:02 #3
Som bufferzone skrev, så får man et hurtigere og bedre optimeret styresystem, hvis man kompilerer sin kerne selv. Dog kan man hurtigt løbe ind i, at man så skal kompilere efterfølgende programmer, da de i rpm (el.lign) kan kræve en funktionalitet af kernen, som man har fjernet. Derfor skal programmerne kompileres så de matcher den kerne man selv har kompileret. F.eks kan man, fordi man kan kompilere sine egne programmer og kerne, lave en linux version, der kan ligge på en floppy og også en specialiseret clusterversion til flere tusinde maskiner som f.eks google.

Hvad angår anti aliasing, kan du jo bare slå det til og fra efter forgodtbefindende, hvis hardwaren er ordentligt understøttet i linux. Eller er det M$'s pseudo anti aliasing for fonte(afrund kanter eller noget i den stil) du taler om?

Det der i dag tager længst tid, når man kompilerer kerne, er, at foretage nogle fornuftige valg. Hvis maskinen ikke skal bruges til noget specielt, kan man bare bruge de prækompilerede kerner, der følger med de gængse distributioner. Så slipper man også for at skulle kompilere en del programmer efterfølgende.

Mvh
Jacob
Avatar billede acid-head Nybegynder
18. december 2004 - 01:26 #4
Okay.. :) Tror nu ikke jeg har brug for at kompilere min egen kernel.. Endnu i hvert fald..

Jeg er interesseret i at anti-aliasing ikke er slået til.. Hvordan gøres det? I XFree86Config-4?
Avatar billede gozar Nybegynder
20. december 2004 - 03:26 #5
Svar på gentoo spørgesmålet
Det _er_ rigtigt at dit system bliver hurtigere af at kompilerere dine programmer så de passer til den processer du bruger. _men_ hvis du kun bruger programmet en gang 1 gang hver 10 minut har det enlig ingen betydning. Forklaringen er simpel. Hvis du kun har brug for programmet en gang i mellem, starter det muligvis hurtigere op (mili sekunder) men du mærker ikke forskel. Hvis den samme maskine stod og var server og milisekunder der teller (belastet server) er der milisekunder at spare så hver operation går hurtigere!
Avatar billede gozar Nybegynder
20. december 2004 - 03:27 #6
Og svar på kompile tiden.
Det kommer an på hvad du inkludere i din kernel.
Avatar billede jacs Nybegynder
20. december 2004 - 10:01 #7
Mht. til antialiasing afhænger det af, hvilken distribution og hvilket grafisk interface, du benytter. I nogle af distributionerne er det bedst at bruge bestemte værktøjer til dette, da de retter flere steder.

Mvh
Jacob