Avatar billede lavang Nybegynder
16. december 2004 - 23:17 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan centerer jeg tekst på TStringGrid?

Hej!
Jeg har problem med at centere tekst på en TStringGrid...Gid I nok hjælpe mig, please :)

Hilsen
Lavang
Avatar billede snowball Novice
16. december 2004 - 23:30 #1
Prøv dette:

procedure TForm1.StringGrid1DrawCell(Sender: TObject; ACol, ARow: Integer;
  Rect: TRect; State: TGridDrawState);

  procedure WriteText(StringGrid: TStringGrid; ACanvas: TCanvas; const ARect: TRect;
    const Text: string; Format: Word);
  const
    DX = 2;
    DY = 2;
  var
    S: array[0..255] of Char;
  begin
    with Stringgrid, ACanvas, ARect do
    begin
      case Format of
        DT_LEFT: ExtTextOut(Handle, Left + DX, Top + DY,
            ETO_OPAQUE or ETO_CLIPPED, @ARect, StrPCopy(S, Text), Length(Text), nil);

        DT_RIGHT: ExtTextOut(Handle, Right - TextWidth(Text) - 3, Top + DY,
            ETO_OPAQUE or ETO_CLIPPED, @ARect, StrPCopy(S, Text),
            Length(Text), nil);

        DT_CENTER: ExtTextOut(Handle, Left + (Right - Left - TextWidth(Text)) div 2,
            Top + DY, ETO_OPAQUE or ETO_CLIPPED, @ARect,
            StrPCopy(S, Text), Length(Text), nil);
      end;

  procedure Display(StringGrid: TStringGrid; const S: string; Alignment: TAlignment);
  const
    Formats: array[TAlignment] of Word = (DT_LEFT, DT_RIGHT, DT_CENTER);
  begin
    WriteText(StringGrid, StringGrid.Canvas, Rect, S, Formats[Alignment]);
  end;
begin
  // Right-justify columns 0-2
  // Spalten 0-2 rechts ausrichten.
  if ACol in [0..2] then
    Display(StringGrid1, StringGrid1.Cells[ACol, ARow], taRightJustify);

    // Center the first row
    // Erste zeile zentrieren
    if ARow = 0 then
      Display(StringGrid1, StringGrid1.Cells[ACol, ARow], taCenter)
  end;

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
  StringGrid1.Cells[0,0] := 'Midten';
  StringGrid1.Cells[1,1] := 'Højre';
  StringGrid1.Cells[2,2] := 'Højre';
  StringGrid1.Cells[3,3] := 'Venstre';
end;

Alt efter hvordan du vil have det lavet - altså om det er hele grid'et eller blot nogle rækker eller kolonner - tilpasser du blot "if ARow = 0 then" delen af koden.
Avatar billede lavang Nybegynder
17. december 2004 - 00:18 #2
hej snowball! det virker helt perfekt. tak for det.
jeg har klikket på accepteret 3 gange uden det vil tage imod..

hilsen
lavang
Avatar billede snowball Novice
17. december 2004 - 08:03 #3
Du skal huske at klikke på mit navn i boksen til venstre inden du klikker på Accepter :)