Avatar billede kjeldsen Nybegynder
18. oktober 1999 - 17:46 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

hyperlink-knap der skifter udseende ?

Hvordan får jeg en hyperlink-knap, der f.eks hedder "oktober" og henviser til en side der hedder 101999.html, til at skifte udseende/blinke ?. Formålet er dels at henlede opmærksonheden på linken og dels at angive hvilket årstal
måneden ligger i.
Jeg vil helst undgå at lave det som en gif-animation.

mvh Kjeldsen
Avatar billede mjl Nybegynder
18. oktober 1999 - 18:51 #1
Hvad med evt.:

<a href=><blink>oktober</blink></a>
Avatar billede ramlev Nybegynder
18. oktober 1999 - 19:03 #2
Oventstående virker kun i IE.
Hvis du vil have at folk skal lægge mærke til det link, kan du jo bare lave det med en anden font og farve end andre links :
eks :
<a href="101999.html" style="font-family:verdana;font-size:10pt;font-weight:bold;text-decoration:none;">Ooktober</a>

kunne måske gøre det, ellers må du uddybe det lidt nærmere.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
18. oktober 1999 - 19:46 #3
Dette virker også kun i IE, men jeg tror nu mere det er det her du leder efter:

<style type="text/css">
<!--
a:hover { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold; color: #FFFFFF; background-color: #990000}
a:link { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10pt; font-weight: bold; color: #990000 }
-->
</style>

<a href="101999.html">Oktober</a>

Skjoldet
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
18. oktober 1999 - 19:56 #4
->mjl
->ramlev
->skjoldby

Det der er tanken er at der skiftevis skal stå oktober og eks.vis 1999 el. 2000, således at det hele tiden alternere.

mvh. Morten
Avatar billede skjoldby Nybegynder
18. oktober 1999 - 19:59 #5
Jeg er slet ikke med nu...
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
18. oktober 1999 - 20:09 #6
Skjolby, prøv at gå ind på www.cirkusbygningen.dk og vælg "det sker i Cirkusbygningen" der møder du en velkomst/info-side om bygningens arr. kalender. Det jeg gerne vil er at teksten i linken til indeværende måned p.t. oktober, skifter mellem "oktober" og "1999" dels gør det opmærksom på selve linken dels viser det at det er oktober 1999 der er tale om. Den alternerende tekst kunne f.eks. også være "oktober" og "klik her"

er jeg meget kryptisk ???

mvh. Morten.
Avatar billede mit Nybegynder
18. oktober 1999 - 21:16 #7
Det er vel bare at lave det ligesom en typisk onMouseOver-ting; Den skal selvfølgelig bare stå og skifte imellem de 2 billeder af sig selv - setTimeout()
Avatar billede skjoldby Nybegynder
18. oktober 1999 - 22:02 #8
Du vil altså have at en form for 'rotate', med forskellig tekst og links???
Avatar billede giften Nybegynder
18. oktober 1999 - 23:37 #9
Jeg kan nu ikke se at der sker alverden på cirkus....dk, men det kan jo godt være IE5.0 som ikke ser det du ser ????
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
19. oktober 1999 - 00:00 #10
->skjoldby, ja hyperlinken som den er nu
er tekst: "oktober" Den skal skifte mellem "oktober" og f.eks. "1999" eller "klik her" eller hvilken som helst anden tekst som man nu har brug for. Jeg er ikke det store es i dette
web-side strikning men 'rotate' kunne måske være det jeg mener. Forestil dig det var en gif-animation der står og skifter mellem de samme to images og samtidig er et link der kalder en underside, det skal blot ikke være en en gif, men tekst.

->giften, nej der sker ikke noget endnu men jeg håber da at det kommer !

mvh. Morten
Avatar billede bjarte Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:10 #11
De som sa at <BLINK> bare funket i IE tar feeeeeeeeeeeeeeeil! Den funker ikke i IE, men bare i Netscape. Jeg har ikke sett på Style-eksempelet, men det er noe i den dur du må ha, kjeldsen.
Ellers så er blinking forferdelig irriterende!
Avatar billede mjess Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:33 #12
Kan dette bruges:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Skift Link Tekst</TITLE>
<SCRIPT>
var link = 0;

function shift_link() {
    //alert (document.anchors(0).innerHTML);
    if (link == 0) {
        mylink.innerHTML = "Klik Her";
        link = 1;
    } else {
        mylink.innerHTML = "Oktober";
        link = 0;
    }
    window.setTimeout("shift_link()", 1000);
}

window.setTimeout("shift_link()", 1000);
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<A HREF="101999.html" NAME="mylink">Oktober</A>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
19. oktober 1999 - 10:45 #13
->Skjoldby, jeg har prøvet dit style-eksembel, det virker som en mouseover som blot ændrer linken/tekstens udseende.Det er en kanon effekt men ikke lige det jeg leder efter.

->Mit,kan du gi' et eksembel på den der "Set Timeout-ting"

mvh Morten.
Avatar billede starleicht Nybegynder
19. oktober 1999 - 11:05 #14
Hej Kjeldsen

Nå, så er du på banen igen - klat nu ikke alle dine point væk på én gang.

Jeg synes du skal lave en gif-animation. Du undgår en masse JavaScript, som måske ikke virker optimalt i både IE og NS, eller ældre browsere. Og jfr. ovenstående debat, er der åbenbart ikke nogen let løsning.
Resten af din web-side er holdt i ren HTML, så bliv ved med det!

En gif-animation af den størrelsorden du har brug for fylder kun ca. 1-2 kb

Et udemærket shareware-program til gif-animation (GIF Construction Set) kan hentes her: http://www.mindworkshop.com/alchemy/gifcon.html
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
19. oktober 1999 - 16:19 #15
Hej Starleicht,
jeg skal nok prøve at holde hus med dem. (pointene)

Vedr. gif, jeg er i besiddelse af ovennævnte program, men jeg synes at resultatet er grimt. Iøvrigt ville hele menu-bjælken skulle laves om til gif'fer
hvis det skulle hænge sammen, rent design-mæssigt. Jeg havde blot håbet at
den lille manøvre jeg har beskrevet var en relativt simpel "html-ting", men måske skal jeg bare opgi' det og lade folk selv finde ud af hvilken måned de befinder sig i.

Mvh. Kjeldsen.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
19. oktober 1999 - 19:26 #16
hvor er i smarte at høre på, BLINK virker sgu da kun i netscape!!!!
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:12 #17
Øv...
Jeg troede lige, da jeg gik on-line, at du havde fundet tricket, Esben.........

Nå, men.....
Avatar billede starleicht Nybegynder
20. oktober 1999 - 10:37 #18
Hej Kjeldsen

Jeg giver ikke op, så jeg har lavet et eksempel med en gif-animation, det ser da tjekket ud!!

http://users.cybercity.dk/~buh3281/test3.html

Giffen fylder kun 1.7 kb
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:29 #19
man kan lave noget med nogle styles som skifter farve via javascript...
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
20. oktober 1999 - 11:46 #20
->Esben.
Ja, men kan man lave noget med tables der skifter tekst via javascript eller html ?
evt. 2 tables med forskelligt tekst-indhold som skiftevis vises i tablen.
Avatar billede kjeldsen Nybegynder
21. oktober 1999 - 16:11 #21
Nå, men hvis ikke der er nogen der kan hjælpe mig med dette problem, tror jeg at jeg lukker spørgsmålet.

mvh. Morten.