Avatar billede vladpetersen Nybegynder
16. december 2004 - 18:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Visual Studio problem samt radiobuttons

Første spørgsmål herinde, så tilgiv mig hvis det kokser med point og sådan ;-)

Sidder og er igang med en opgave, programmeret i C# i Visual Studio 2003, og et mærkværdigt problem er opstået ifm. min windowsform - når jeg forsøger at arbejde på formen (altså ikke kildekoden!) er alle tastaturkommandoer låst på alle dele af formen dvs. del virker ikke piletaster osv. Hvis jeg åbner et nyt projekt virker det fint, og jeg kan ikke se hvad po**er jeg skulle have aktiveret på problem formen, da de udadtil ser fuldstændig ens ud. Nogen ideer?

Desuden vil jeg også gerne høre om hvorvidt det er muligt at "unchecke" en radiobutton, hvis man har valgt den. (I det aktuelle problem drejer det sig om at vælge mellem privat/erhverv og  når der er trykket gem ønsker jeg ikke længere at der er markeret nogen af dem)

På forhånd tak
Avatar billede bumle90 Nybegynder
16. december 2004 - 19:04 #1
Jeg tror det er fordi du er kommet tilat ændre/glemt at sætte keyboard layout op.
Jeg havde et lignende problem da jeg startede husker jeg. Du skal gå op i tools->options, og så er der mulighed for at sætte keyboardlayout til en editorform du kender.
Man kan sætte keyboard layout op på forskellige måde nemlig...
Avatar billede tomjelen Nybegynder
16. december 2004 - 19:07 #2
Synes ikke jeg selv har oplevet dit første problem, men kan du ikke løse det med radiobutton'en ved at skrive "radiobutton1.Checked = false;" ved din click event på gem knappen?
Avatar billede vladpetersen Nybegynder
16. december 2004 - 19:22 #3
#1 - skal jeg lige undersøge imorgen når jeg kommer i nærheden af projektet igen, men burde det ikke gælde for alle projekter så, og ikke kun et enkelt?

#2 Det er allerede gjort, men den bliver ved med at være checked...
Avatar billede tomjelen Nybegynder
16. december 2004 - 19:58 #4
Sært.. virker hvis man opretter en windows applikation, og trækker to radio buttons ind på formen. Derefter tilføjer en button, double clicker den og skriver:
radioButton1.Checked = false;
radioButton2.Checked = false;

Misforstår jeg dit problem, eller har du noget ekstra guf i din winform der spiller ind?
Avatar billede vladpetersen Nybegynder
16. december 2004 - 20:54 #5
Hmm - kan godt se hvad du mener, hvis jeg laver en form kun med to radiobuttons kan man sagtens... Må lige kigge koden igennem imorgen, der kan være en masse steder nemlig... ;-)

Den ligger på en Tab i en groupbox, og den skal være aktiv eller ikke aktiv alt efter hvilken knapper brugeren har trykket på...

Mht. låsning af formen har jeg lige fået at vide af ham der har kildekoden at nu virker det igen, uden at ændre på tastaturlayout, så det var desværre ikke løsning !

Mht uddeling af point (er som sagt ny på siden ;-) ) så går de til den hvis svar jeg accepterer right?
Avatar billede vladpetersen Nybegynder
17. december 2004 - 10:25 #6
tomjelen - smid et svar så får du point- da vi fik pillet lidt ved rækkefølgen af activation fik vi det til at virke...

bumle90 - håber det er ok, men det var detsværre ikke det du foreslog.
Avatar billede tomjelen Nybegynder
18. december 2004 - 17:04 #7
takker